Wie van jullie is al eens bevallen met de Noorse handgreep? Dit is een ‘hands on’ bevalling waarbij de verloskundige of arts je perineum dichtknijpt tijdens de uitdrijving om uitscheuren te voorkomen. Het hoofdje van de baby wordt daarbij langzaam naar buiten begeleid (in 3 persweeen ipv 1). Ik hoor graag jullie ervaringen, want moet kiezen tussen deze methode met 7 cm preventieve knip of een geplande keizersnede en twijfel enorm (wil eigenlijk geen van beide).
Geen ervaring mee.. maar als ik een keizersnede zou kunnen vermijden dan zou ik dat doen. (Ivm de veel langere hersteltijd)
Succes met het maken van jou keuze!
Ken de methode niet, maar bij mijn vorige bevalling wel ingeknipt. Daar voel je niets van, ze verdoven je tijdens een wee. Die overheerst in alles, hechten is ook zo gedaan wanneer je nog verdoofd bent dat beneden en daarnaast ben je dan te druk met je kleintje te bekijken en merk je er niets van.
Keizersnee zou ik altijd vermijden als er een alternatief is.
Pfoeh wat heftig! Bij mij ligt de baarmoeder gekanteld waardoor ze niet goed door het geboortekanaal kwam. Ze hebben een kiwi gebruikt en de noorse handgreep om uitscheuren en inknippen te voorkomen. Dat is erg goed gelukt moet ik eerlijk zeggen, alleen een klein 2e graads scheurtje. Ik vond de methode ook niet vervelend, ik voelde wel de handen van de vk maar op dat moment maakte mij dat niet heel veel uit.