11 Reacties
10 maanden geleden
Reactie op tango
Ik wil hem liever (nog) niet beneden omdat hij dan echt geen rustmoment pak ...
heyey, nee hoor. ik heb geen 2e kindje maar vind een uurtje voor mezelf ook fijn. hier slaapt hij in de middag pas na 14u tot maximaal 15u. gaat dan idd ook pas rond 2030 a 21u naar bed. is even wat het is. zonder middagslaapje dan is het rond 17u uurtje chillen met de ipad op de bank voor hem. ;)
10 maanden geleden
ik zeg als ze niet wilt slapen dat ze wel even rustig in bed moet liggen.. dat ze wel haar knuffel een verhaal mag vertellen of liedjes mee mag zingen.. dat helpt ook wel.. soms valt ze dan als nog in slaap en anders is ze in ieder geval ff een uurtje in een prikkel loze omgeving geweest en even tot rust komen. anders idd een vreselijk chagrijnig kind.. als we een dagje uit gaan kan ze heel goed haar slaapje overslaan, maar rond etenstijd wilt ze al wel haar speen en knuffel omdat ze moe is. maar ze eer en speelt nog wel dan.
10 maanden geleden
een powernapje doet wonderen. ga er op dat uur mee naar de winkel en dan slaapt ie / rust ie wat in de auto. dat heeft hier echt even een tussenoplossing gebracht. nu geen dutjes meer (gaat volle dagen naar school)
10 maanden geleden
Mijn oudste tegelijk met de jongste (4 maanden) naar bed gebracht. De jongste gaat zo slapen maar die peuterpuber..
Ik heb gezegd, je mag slapen of een boekje lezen. Als je maar zachtjes bent. En vervolgens iets lichter in zijn slaapkamer gemaakt.
Ik zit vanaf de camera mee te kijken maar hij loopt alleen maar te stampen en met spullen te gooien.
Blij dat de jongste er een beetje doorheen kan slapen maar man man man… drama!
10 maanden geleden
Wij bekijken het per dag. Ze kan prima zonder slaapje maar vragen haar elke dag of ze wilt slapen. Op het kdv bieden ze dit namelijk op dezelfde manier aan. Of rusten en liggen of slapen.
Wat hier thuis wel eens werkt is met een luisterboekje op de bank onder een dekentje laten liggen en dan zelf in de bijkeuken de was doen, ga ook wel eens naar buiten of rommel in de keuken.
En as ultieme truc is het ‘samen slapen’ ook een oplossing 🙈. Duurt even voor ze slaapt want das natuurlijk helemaal geweldig bij papa en mama in het grote bed maar met een beetje knuffelen en rug kriebels slaapt ze zo (en wil ze ook eigenlijk niet meer wakker worden 😂😜)
10 maanden geleden
Hier slaapt hij sinds 1.5 week ofzo helemaal niet meer overdag. Het was al een tijdje ene x wel andere x niet. Vandaag zag ik dat hij echt moe was naar de psz, maar hij vertikte het echt om te gaan slapen. Hij schreeuwde de hele buurt bij elkaar dus hem toch maar weer uit bed gehaald. Ik geef het middagslaapje nu echt op denk ik😬🤷🏼♀️😅
10 maanden geleden
Onze dochter van 2,5 zit ook in de 'overgang'. Wij kiezen ervoor om haar zelf te laten aangeven waar ze behoeft aan denkt te hebben. Zolang ze zich vermaakt, of vermaakt wordt, is er vaak niks aan de hand. En kan ze het ook prima volhouden om een middagje door te halen.
Zelf nu 31 weken zwanger van onze 2e. Het samen slapen, of even op de bank liggen met een dekentje is zeker ook een mooie tussenoplossing. Deze zag ik in de reacties al vaker voorbij komen, dit werkt ook bij ons goed.
Maar soms ook niet, en dan hak ik alsnog de knoop door. Dan gaat ze gewoon even naar bed.
9 maanden geleden
Hier waren het fases, dan sliep ze wel weer een periode en dan weer weken niet. Sinds ze 2 is is het nog sporadisch een middagtuk.
Wat hier altijd heeft geholpen in die periodes: kijk naar je kindje en luister naar je gevoel. Ieder kindje heeft andere behoeftes, die ook nog per dag/periode verschillen.
Je kunt de tuk inkorten, of kijken of er een 2 daags ritme ontstaat. Of haar wel laten slapen en oké zijn met een late bedtijd. Hier in NL zijn we van de vroege bedtijd, maar als je naar andere landen kijkt is later slapen de norm. Alles is dus oke!
Kijk vooral naar wat bij jullie past, sterkte de komende periode, het is zo zoeken!