9 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb dit geslikt hele tijd .toen ik gepland zwanger wou worden ben ik hier mee gestopt in overleg met de huisarts de bijwerkingen waren vreselijk toen mee stopte ik was veelste snel afgebouwd 😅ik slikte 20 zou als tip geven overleg met je huisarts of je dit mag slikken en hoe je afbouwt zo stoppen als ik deed was echt geen pretje
5 jaar geleden
Ik gebruik 25 mg sertraline per dag voor angstklachten. In aanloop naar zwanger worden (voor ik stopte met de pil) heb ik dit helemaal in kleine stappen afgebouwd samen met de huisarts, maar na een half jaar ben ik weer gestart omdat mijn klachten terug waren.
De huisarts heeft toen contact gelegd met een psychiater van de GGZ om te overleggen welke antidepressiva het best gebruikt kon worden tijdens zwangerschap. Gelukkig kon ik met dezelfde medicatie weer starten. Ik gebruik dus nu weer 25 mg (hele lage dosering) en dit gaat goed.
5 jaar geleden
Reactie op Milou85
Dat is wel heel fijn dat je dit mag gebruiken. Ze willen mij overzetten op ...
Ja, dat begrijp ik! Ik was ook heel blij dat ik weer terug kon naar sertraline, waar ik vertrouwen in heb omdat ik dat al jaren geslikt heb! Toen ik het ook weer opstartte voelde ik me snel weer veel beter! Ben nu ook, vind ik zelf, verrassend ontspannen in deze spannende periode!
Heb je dit advies om over te stappen van de huisarts gekregen? Misschien kun je je laten doorverwijzen naar de POP poli? https://www.24baby.nl/zwanger/gezondheid/pop-poli/
Dat was ook een advies van mijn huisarts.
Zit er veel verschil tussen paroxetine en citalopram? Of vind je het vooral spannend om te stoppen met een medicijn waarvan je weet dat het je helpt en je niet weet hoe je op die ander gaat reageren?
5 jaar geleden
Ik slik 20mg Paroxetine. En ik blijf dit gewoon slikken tijdens mijn zwangerschap. Ik heb hier gesprekken over gehad met de gynaecoloog.
Ik zou als ik jou was die 10mg paroxetine gewoon blijven slikken. Het is erg stressvol voor jou om af te bouwen van de paroxetine en weer op te bouwen met citalopram. Ik zou indd je laten doorverwijzen naar de pop poli, of de gynaecoloog.
Succes ermee!
5 jaar geleden
Geen medicatie, wel 13 jaar een angst/paniekstoornis met ups&downa. Dit is mn eerste zwangerschap en vind het heel leuk maar ook heel eng. Mijn gedachten van 'ik moet door want ik ben al zwanger, het kan nu niet meer stoppen' beangstigd mij heel erg. Zo ook de bevalling. Ik ben bang tijdens de bevalling in die angst te blijven hangen (7 jaar geleden is dit bij mij gebeurd in een psychose van 3 maanden; constante angst). Begrijp mij niet verkeerd, ik wil graag door! Die gedachten komen af en toe even op.. Ook ik ben doorverwezen naar de pop-poli maar nog geen afspraak gehad (ben pas 8 weken zwanger). Kunnen meer zich in bovenstaande vinden?
5 jaar geleden
Reactie op Blossom1983
Ja, dat begrijp ik! Ik was ook heel blij dat ik weer terug kon naar sertral ...
Spannend ja want ze hebben mij in het verleden al eerder op andere medicatie gezet en dan ging het juist slecht. Ben nu stabiel en krijg juist stress en spanning over andere medicatie. Mijn huisarts moest zelf apotheek in schakelen omdat hij zelf niet wist wat het beste was in de zwangerschap. Ze adviseren citalopram omdat dat bekender is.
5 jaar geleden
Reactie op Sk91
Ik slik 20mg Paroxetine. En ik blijf dit gewoon slikken tijdens mijn zwange ...
Bedankt voor je reactie en ben blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben. Nu ben ik inderdaad al heel lang stabiel en wil daarom juist niet wisselen van medicatie geeft mij juist spanning en stress inderdaad. In januari ga ik na de gynaecoloog en deze week weer verloskundige. Dankje wel