15 Reacties

4 jaar geleden

Ik ben net begonnen met hapjes. Als ze straks daar wat meer gewend aan is, ga ik pinda en ei toevoegen aan de hapjes. Ik volg het advies van het Voedingscentrum, werd aangeraden door het CB. https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Consumenten/Mijn%20kind%20en%20ik/Eerste%20hapjes/Introductie%20pinda%20en%20ei%20bij%20baby's.pdf Misschien heb je er wat aan, succes!

4 jaar geleden

En als je kindje koemelkallergie heeft dan?? Moet je dan ook gewoon pindakaas en ei geven?

4 jaar geleden

Fijne vraag. Wij zijn nu 1 week begonnen met z'n hap en ben ook zoekende wanneer te beginnen. Ergens denk ik maandag woe en vrijdag met pindakaas in z'n avondhap. (18u)

4 jaar geleden

Ik ben ook begonnen met pindakaas deze week via dit stappenplan... https://smikkels.nl/starten/pinda-en-ei-introduceren/ vooral handig om niet vlak voor t slapen pas te geven, mocht je kindje er dan op reageren dan zie jij het misschien niet.

4 jaar geleden

Wij zijn nog niet begonnen met de ei en pindakaas maar mij vraag is wat is jullie ervaring/voorkeur om de pindakaas en ei te geven. Apart of tegelijkertijd met het groente hapje en wanneer op de dag want doe nu het groente hapje rond 18:00 als wij ook gaan avondeten of is het handiger het midden op de dag te doen als je het combineert?

4 jaar geleden

Ik heb gewoon een pot 100% pindakaas gekocht en rond 16u als ik met mn oudste fruit/snack moment heb geef ik de jongste (4,5 mnd) 1x per week een hapje pindakaas.. ze wist niet zo goed wat ze er mee aan moest qua opeten de eerste keer maar ze vond het wel prima om op de lepel te sabbelen. Bij een allergie zie je vaak toch snel dat de mond rood wordt e.d. dus daar heb ik extra op gelet. Ei een beetje het zelfde, dat eten wij elke zondag bij t ontbijt dus nu 1 hapje ei geprakt en na het ochtendslaapje gegeven. Dat vond ze meteen heel lekker dus dat blijven we ook elke week doen nu. Qua mengen; dat hoeft dus niet maar het kan wel, meng het dan wel met iets dat je kindje al vaker heeft gegeten zodat je weet waar een evt reactie vandaan komt. Pindakaas door de banaan is lekker dus dat kan prima, alleen als je begint met groente en wel al pinda wil geven dan kan dat nog niet. Maar ei met gepureerde groente leek mij in de meeste combi's best vies en je kan het eiwit en de dooier al makkelijk door elkaar prakken dus dat heb ik gewoon los gegeven.

4 jaar geleden

Reactie op Elea

Ik heb gewoon een pot 100% pindakaas gekocht en rond 16u als ik met mn ouds ...
O fijn om te lezen. Idee was pindakaas te geven om 18u gemengd met de groentes. Maar bedacht me vanochtend dat het ook wel rond de fles van 12u kan vanmiddag.

4 jaar geleden

Reactie op Manu26

En als je kindje koemelkallergie heeft dan?? Moet je dan ook gewoon pindak ...
Ja juist, zei bij ons de arts. Heel belangrijk dat je er voor 6 maanden mee begint, omdat allergische kindjes (eczeem, koemelk, you name it…) meer kans hebben op het ontwikkelen van andere allergieën. Maar goed, dat gezegd hebbende zijn wij recent begonnen met het proberen van hapjes. Laat ik zeggen dat ik niet wist dat mijn baby haar kaken zo stijf op elkaar kon houden. Dus hoe die pindakaas er ooit in moet gaan, dat weet ik nog niet 😂

4 jaar geleden

Reactie op Jessicakizomba

Ik ben ook begonnen met pindakaas deze week via dit stappenplan... https:// ...
Oh deze is veel chiller dan die van t Voedingscentrum, dat was vooralsnog de enige die ik gevonden had!

4 jaar geleden

Reactie op Adff

O fijn om te lezen. Idee was pindakaas te geven om 18u gemengd met de groen ...
Is prima gegaan. Alleen pindakaas op een lepeltje.

4 jaar geleden

Reactie op AnneEZ

Ja juist, zei bij ons de arts. Heel belangrijk dat je er voor 6 maanden mee ...
Misschien wat mixen met banaan?

4 jaar geleden

Reactie op Ierr

Misschien wat mixen met banaan?
Ja dat is uiteindelijk wel m’n idee, maar vooralsnog doet ze meestal überhaupt haar mond niet open 😂 Vandaag een wedstrijd met liefdevol gekookte en heel zacht gepureerde doperwtjes: ik naar binnen proberen te lepelen, zij met r tong terug naar buiten duwen. En ik was niet de winnaar 😉

4 jaar geleden

Reactie op AnneEZ

Ja dat is uiteindelijk wel m’n idee, maar vooralsnog doet ze meestal überha ...
Dat met de tong is een reflex... Maar het kan ook betekenen dat je kindje nog niet helemaal klaar is voor de hapjes. Ik weet niet hoe oud ze is? Maar eventueel zou je er even een week of 2 mee kunnen stoppen en dan weer beginnen, vaak zie je dan dat het ineens een stuk beter gaat. Onder de 6 mnd is het nog niet persé nodig. Pindakaas zou je evt ook nog op je eigen vinger kunnen doen en dan lekker laten sabbelen, als je het ivm allergie zo vroeg mogelijk wil geven.

4 jaar geleden

Kennen jullie de producten van De kleine keuken al? Wordt oa bij de ah verkocht maar ze hebben ook n webshop. Ik geef mijn uk de Pindakaas van hun. Geen palmvet, zout, suiker of extra Pinda olie. Ze hebben ook lekkere jam voor straks op de boterham. Fruit gecombineerd met groente als jam.