22 Reacties

4 jaar geleden
Reactie op Hanae26
Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb ook zooon zin in een lekker warm pistol ...
Haha herkenbaar. Het enige waarvoor ik het heeeeeel graag zou willen weten is voor de kerst. Ik maak dan graag carpaccio zelf, dus ik zou het prima vooraf in willen vriezen. Ik ging er al vanuit dat het er dit jaar niet in zou zitten, maar toen wees iemand mij dus op het invries verhaal. Ben dus erg benieuwd.
Heb de vraag ook maar even op de mail gezet naar mijn verloskundige. Ben benieuwd wat zij zegt.

4 jaar geleden
Reactie op Nicolleke
Haha herkenbaar. Het enige waarvoor ik het heeeeeel graag zou willen weten ...
Ohhh heerlijk zeg! Ja, ik heb het idd ook wel eens gelezen over het invriezen alleen idd met weinig onderbouwing waardoor je het toch maar niet waagt. Ben benieuwd wat jouw verloskundige hierover zegt.

4 jaar geleden
Ik ben afgelopen maandag naar de gynaecoloog geweest en heb daar toen een informatieboekje gekregen.
Hierin staat dat als je rauw vlees 3 dagen op -20 graden bevroren laat dat inderdaad de toxoplasmose bacterie dood is.
Ik zou het dus geloven aangezien het in dat informatieboekje staat haha! 😁
Ik ben niet zo een vleeseter dus nog niet echt over nagedacht verder. 😁

4 jaar geleden
Ik ben afgelopen maandag naar de gynaecoloog geweest en heb daar toen een i ...

Dankjewel voor het delen!! Als het foldertje van de gynaecoloog afkomt zou je aan mogen nemen dat het betrouwbare informatie is. Thanks!
Het voelt alleen zo gek denk ik om met een kindje in je buik carpaccio te gaan zitten eten. 😂

4 jaar geleden
Reactie op Nicolleke
Dankjewel voor het delen!! Als het foldertje van de gynaecoloog afkomt zou ...
Haha ik snap jou, maar het gaat minder om het soort vlees maar vooral om die bacterie. 😁
Vroeger mochten mensen alles eten dus ik denk dat je van 1 keer de carpaccio (na 3 dagen diepvriezen) eet dat het wel kan. 😁

4 jaar geleden
Klopt hoor (ik werk al een aantal jaar 'in het vlees')! Invriezen of door-en-door verhitten dood de parasiet en dan is het veilig om te eten. Na-invriezen-niet-doorbakken biefstuk kan dus zeker! Invriezen werkt alleen niet tegen pathogenen zoals Listeria monocytogenes. Maar bij stukken vlees zegmaar (zoals biefstuk of varkenshaas) zit dat op de oppervlakte en bak je dat dus dood als je het verhit. Door en door verhitten hoeft dan dus niet. Voor hamburgers of tartaar (deeg producten) gaat dat niet op. Dat wordt gemaakt van technische delen vlees waar listeria op de oppervlakte kan zitten maar door er deeg van te maken komt listeria dan dus door je hele burger heen, dus ook in de kern, en moet je te allen tijde je hamburger goed doorbakken als je bijv. zwanger bent.

4 jaar geleden
Denk er alleen wel aan, dat bijvoorbeeld een vriezertje onder de koelkast, vaak niet -20 graden haalt.
Aan de hand van het artikel, weet ik niet hoe belangrijk de specifieke temperatuur is, maar dacht wil het toch even meegeven 🙈 Mijn eigen vriezer haalt namelijk net de -15 geloof ik!

4 jaar geleden
Mijn gynaecologe zei ook dat je rauw vlees mag eten als je het eerst 3 dagen invriest! 😄

4 jaar geleden
Reactie op Cvgx
Maar in principe is carpaccio eten dus nog steeds niet de bedoeling, ook al ...
Je kunt carpaccio maken van bijvoorbeeld bavette, als je dit even aanbakt op de bbq zo'n halve minuut per kant op 200graden dan zijn de bacteriën verdwenen als ik het goed begrijp. Want dan is de oppervlakte wel verhit als ik het bericht van Denies22 goed begrepen heb. 😊

4 jaar geleden
Welke bacterie of parasiet is het ook al weer in vis? Zowel rauwe als gerookte? Geldt het daar dan ook voor 😇😇😇

4 jaar geleden
Reactie op Danielle vdt
Welke bacterie of parasiet is het ook al weer in vis? Zowel rauwe als geroo ...
Dat was volgens mijn gynaecoloog het grootste risico, en daarvan zei ze niet dat je het kon invriezen. Zou goed zijn 😅

4 jaar geleden
Heb vroeger, tijdens mij eerste, gelezen dat je maar 1x besmet kunt worden met toxoplasmose en dat je hem dan voor altijd bij je draagt (zonder problemen). Besmetting komt door oa rauw vlees of de kattenbak verschonen, met name als je kittens in huis hebt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik allang besmet ben, ver voor mn eerste zwangerschap (13jr geleden) en dus eigenlijk geen risico loop 😇🤣🤣🤪🤪

4 jaar geleden
Klopt hoor! Mijn verloskundige wees mij hierop. Biefstuk is ook goed voor ijzer tekort.