28 Reacties

4 jaar geleden

Staat in de cao vermeld dat je recht hebt op langer pauze?

4 jaar geleden

Reactie op Merelln

Hoeft niet in de Cao te staan, dit is wettelijk bepaald .. het is een recht tijdens zwangerschap

4 jaar geleden

Reactie op Kever

Hoeft niet in de Cao te staan, dit is wettelijk bepaald .. het is een recht ...
Oh wist ik niet. Goed om te weten!

4 jaar geleden

T gaat echt van je werktijd af. Anders zou het meer verschuiving van je werktijd zijn. Ik werk sowieso al een jaar thuis nu, maar vooral in het begin veel gebruik van gemaakt om even te gaan liggen of een extra rondje te wandelen.

4 jaar geleden

Je hoeft niet eerder of langere door te gaan met werken. Ik werk zelf op een KDV en ik heb al een tijdje extra pauze. Dit gaat echt van je werktijd af

4 jaar geleden

Als je eerder begint / langer doorgaat heb je daarmee niet echt langer pauze, want dan werk je dus een uur buiten werktijd nog. Dus naar mijn weten is dat tijdens werkuren. Ik probeer lunch pauze altijd te nemen (deed ik hiervoor ook zelden door drukte, gewoon achter pc lunchen) dus nu ga ik even een stuk wandelen. En verder probeer ik dan smiddags even een koffie / thee break te nemen. Ik ga dan bewust zonder telefoon&pc heel ff momentje voor mezelf. Die momenten helpen me heel erg!

4 jaar geleden

Ik heb het maar gevraagd op werk of ze ermee akkoord gaan dat ik 2x 20 minuten extra pauze neem om te rusten of te wandelen. Ben benieuwd.. voel me zo bezwaard maar merk wel steeds meer dat ik meer rust nodig heb en ook meer beweging overdag in plaats van continu zitten aan de eettafel. In de middag loop ik altijd een klein rondje maar moet binnen een half uur wandelen en eten dus vaak maar 10 minuten beweging.

4 jaar geleden

Ik vind het ook ingewikkeld om dit bespreekbaar te maken, maar ik ben zo snel moe! Het wisselt ook erg. Op welk punt vraag je om meer rust?

4 jaar geleden

Je hebt er recht op, dus akkoord hoef je niet eens te vragen. Gewoon mededelen :) Ik werk nu zelf 6,5/7 uur per dag. En doe thuis hetzelfde of eigenlijk meer als in een 8 urige werkdag op kantoor. Ik denk echt dat bedrijven een probleem gaan krijgen als iedereen weer op kantoor werkt. Al die kletspraatjes, overlegjes en vragen tussendoor. Dat zorgt voor zoveel afleiding.

4 jaar geleden

4 jaar geleden

Reactie op Kaatje29

Ik vind het ook ingewikkeld om dit bespreekbaar te maken, maar ik ben zo sn ...
Je werkgever heeft meer aan je als je niet moe bent, je bent dan productiever. Of je neemt niet die extra pauzes en zit ongeconcentreerd te werken en komt weinig uit je handen of je neemt paar extra pauzes en kunt daardoor productiviteit en efficiëntie waarborgen. Werk je thuis ? Moet je het bespreekbaar maken? Mijn manager is redelijk relaxed het maakt hem niet uit wanneer en hoe je werk zolang je maar levert. Dus als ik hem zou vragen om extra pauze zou hij me gek aankijken dat ik het überhaupt vraag. Als je nu thuiswerkt en voorheen op kantoor, bedenk je dan dat je voorheen ook sociale koffie automaat momenten had of na een meeting nog even wat chitchat erna had. Nu is dat niet. En 10-20 min niet available op teams/mobiel gaat echt geen verschil maken. Dus dat zou ik niet echt bespreekbaar maken. Wat je wel kan aangeven is als je zo’n last van vermoeidheid hebt dat je graag tussen de middag een uur pauze neemt zodat je daarna nog productief bent rest van de dag, dat je hebt geprobeerd zonder en dat je merkt dat je wel werk maar veel minder productief. Jij vraagt rust wanneer jij denkt dat je het nodig hebt, dat punt is voor iedereen anders en kan ook nog eens per dag/week verschillen. Voel je niet bezwaard!! Ben je bang voor negatieve reactie dan zou ik me oprecht afvragen of het bespreekbaar gemaakt moet worden. Heel flauw: vraag je hem/haar ook wanneer je naar de wc mag? Korte pauzes tussendoor zou ik niet extra aankondigen. Niemand is 24/7 bereikbaar. Werk je op locatie dan gaat dat natuurlijk niet, dan zou ik het in een gesprek bespreken dat je zolang mogelijk zoveel mogelijk wilt blijven werken maar dat de lange uren je opbreken. Dus 10 min pauze elke 2-3 uur je zou helpen. Reageert ie negatief kun je altijd nog zeggen, dat je dit graag wilt om te voorkomen dat je je ziek moet melden omdat het gewoon weg niet gaat.

4 jaar geleden

Ik heb het maar gevraagd op werk of ze ermee akkoord gaan dat ik 2x 20 minu ...
Ik snap dat je je bezwaard voelt, maar het is niets geks. Je hebt er recht op! Bovendien: in the old office days: had je ook extra pauzes tussendoor. Kun je ook achter de pc lunchen? Ik merk dat het mij helpt dat ik tussen de middag dan echt wandel pauze heb en dan m’n broodje achter de pc eet.

4 jaar geleden

Reactie op Merelln

Dit staat in de arbeidstijdenwet...

4 jaar geleden

Reactie op Broedkip

Je werkgever heeft meer aan je als je niet moe bent, je bent dan productiev ...
Dankjewel, je hebt enorm gelijk. Wat ik er lastig aan vindt is dat ik mijn uren moet schrijven en hoe schrijf ik mijn uren dan...? 🙃 maar ik ga er al wat meer soepel mee om thuis, ik snoep zo een kwartier bij mijn uren op. En doe ik erg lang en ongeconcentreerd een taak die anders veel efficiënter zou gaan... dan is dat maar wat het is. (Ik reageer hier nu ook🤪) Het is echt een belangrijke les voor mezelf, die ik nu noodgedwongen aan het leren ben!

4 jaar geleden

Reactie op Kaatje29

Dankjewel, je hebt enorm gelijk. Wat ik er lastig aan vindt is dat ik mijn ...
Kun je je uren schrijven anders doen? Dus ipv: 08.00-09.00 dit gedaan 09.15-09.30 dit Naar: Taak A 3 uur werk Taak B 15 min Etc etc Lijkt me wel moeilijk om uren te moeten schrijven, want dat zegt niets over de kwaliteit van het werk.

4 jaar geleden

Reactie op Kaatje29

Ik zit na te denken, als je uren moet schrijven misschien toch beter om aan te geven? Niet in de zin van: hoevaak en wanneer je de pauzes gaat nemen, maar meer dat je aangeeft: dat je merkt dat je concentratie en productiviteit soms wat minder is door zwangerschap’klachten’ en dat je graag gebruik zou maken van de wettelijke extra pauzes. Zoiets? Als hij/zij dan ziet op je uren schrijf lijst dat je niet 8 uur hebt dan is dat door pauzes (of als je ook pauzes moet schrijven dan schrijf je die gewoon ook) Snap je goed dat het lastig is!

4 jaar geleden

Reactie op Kaatje29

Ik weet natuurlijk niet waarom en hoe je je werktijden exact doorgeeft, maar zou je niet gewoon kunnen afspreken dat je gewoon je standaard werktijden doorgeeft, dus bijv. Van 8.30 tot 12.30 en van 13.00 tot 17.00 en dat je daarbuiten gewoon dat uurtje zelf bepaald. Ik heb gelukkig ook een hele relaxte werkgever en heb gewoon medegedeeld dat ik gebruik maak van dat extra uurtje als ik t nodig heb. Maar ik zou t echt als een extra last voelen als ik het allemaal precies zou moeten bijhouden. Helemaal als ik het verspreid over de dag doe. Maargoed misschien moet jouw werkgever uren doorbelasten? Probeer iig in gesprek te blijven met de werkgever. En hopelijk hoef je het dan niet allemaal zo strikt door te geven.

4 jaar geleden

Reactie op Broedkip

Ik zit na te denken, als je uren moet schrijven misschien toch beter om aan ...
Ja, ik wil er binnenkort sowieso naar informeren.

4 jaar geleden

Reactie op Suusie_q

Ik weet natuurlijk niet waarom en hoe je je werktijden exact doorgeeft, maa ...
Ik moet helaas definiëren wanneer ik voor welke klant uren heb gemaakt. Dus dat maakt het ingewikkelder! Anders had ik dat zeker zo geprobeerd te regelen

4 jaar geleden

Ik heb extra Pauze en mijn werkdag ziet er hetzelfde uit