7 Reacties

5 jaar geleden

Rhesus factor houd in dat je bloed anti stoffen kan aanmaken als je kindje een andere bloedgroep heeft. Maar je krijgt dan met 30 weken ofzo een prik waardoor er niks ernstigs kan gebeuren. Ik zelf ben rhesus factor c positief en nu met me tweede zwangerschap word ik opnieuw getest maar bij me eerste kindje was er niks aan de hand.

5 jaar geleden

Het betekend dat je een eiwit in je bloed hebt zit waardoor jij nooit antistoffen tegen je kind zal aanmaken. Het is een heel bloed type verhaal maar positief betekend dat je eiwitten ervoor zorgen dat jij nooit het bloed van je kind zal afstoten. Vrouwen met rhesus negatief kunnen antistoffen aanmaken tegen hun kind omdat hun lichaam de bloedgroep van de baby niet accepteerd

5 jaar geleden

Bloedgroepen zijn positief of negatief. Je hebt bv B+ of B-, O positief of O negatief. Die + wil zeggen dat je rhesus factor positief is. Dit zorg er voor dat je geen antistoffen tegen deze factor gaat aanmaken. Vrouwen die een negatieve rhesusfactor (en dus negatieve bloedgroep) hebben, maar zwanger zijn van een baby met een positieve bloedgroep (rhesus positief) kunnen ernstige problemen krijgen omdat je lichaam dan antistoffen aanmaakt tegen het bloed van de baby. Bij de eerste zwangerschap komt je lichaam pas in aanraking met dat bloed tijdens de bevalling. Je krijgt dan onmiddellijk medicatie ingespoten om het aanmaken van antistoffen tegen te gaan, want anders maak je tijdens je volgende zwangerschap wel antistoffen tegen het bloed van je baby aan.

5 jaar geleden

Ligt er ook aan of je rhesus c of d negatief of positief bent

5 jaar geleden

Ik heb rhesus a negatief maar kan nergens meer informatie achterhalen. Iemand ervaring mee?