38 Reacties
5 jaar geleden
Zit met dezelfde vraag.
Vriendin is verloskundige en die raadt het wel af. Net zoals eigenlijk alle online informatie die risicovolle sporten -waarbij je kunt vallen- afraden. Op zich is het kleintje nog erg klein en goed beschermd door het vruchtwater en je buik, maar het zit niet meer beschermd achter je schaambot zoals tot de 12 weken het geval was.
Is dat het waard..? En sla je jezelf voor je kop mocht je vallen of mocht er een ander tegen je aan knallen?
Maar misschien als je een heel geoefende schaatser bent die nooit valt en het nu rustig aan doet..?
5 jaar geleden
Ik heb er ook enorm zin in maar ik doe het maar niet .. ben toch bang om te vallen ! 🥶
5 jaar geleden
Hoe ervaren ben je? Dat speelt denk ik ook mee. Maar ik snap dat het afgeraden wordt, je balans is minder goed als je zwanger bent dus je kunt sneller vallen en vallen is ook niet zo handig als je zwanger bent. Maar het is een afweging die je gewoon zelf moet maken denk ik. Als jij hier heel blij van wordt, gewoon lekker doen
5 jaar geleden
Aah je bent me voor met dit topic! Wilde hetzelfde vragen, ben nu 15 weken dus gewicht is nog prima in balans. Denk dat ik het wel even ga proberen.
Vinden jullie dat nou ook niet lastig? Opeens is alles een potentieel gevaar voor je zwangerschap, en voel ik me slecht als ik blijf sporten, zoals wielrennen, paardrijden waar ik normaal ook niet bij val. Paardrijden snap ik nog maar de rest, daar heb je toch zelf controle over? Want je kan zelfs tijdens hardlopen of wandelen of gewoon fietsen of van een stoel vallen. Moet je dan alles maar parkeren omdat het een potentieel gevaar is voor je kindje?
5 jaar geleden
Waarom risico lopen? Als je valt en er gebeurd wat met je kleintje door de klap (maakt niet uit of je op je billen valt) de dreun die door je lijf gaat en er gebeurd wat met je baby of jouw je vergeeft het jezelf nooit meer.
En dat allemaal voor een lolletje. (Eigen belang)
5 jaar geleden
Ik zou het niet doen.
Je balans is anders. Je spieren en pezen rond je bekken zijn soepeler en losser door de hormonen en de bewegingen die je bij schaatsen maakt zijn best belastend daar. De kans dat je per ongeluk een verkeerde beweging maakt waardoor je een blessure op loopt is echt véél groter nu.
En dat is nog buiten het risico om te vallen... ijs is echt heel hard dus zo'n klap dreunt door je hele lijf, zelfs als je niet op je buik valt.
Het is idd prachtig, met je kinderen op het ijs, maar ga dan met schoenen aan en neem een stoel oid mee als steun, dan ben je er toch lekker bij maar is het niet zo gevaarlijk.
5 jaar geleden
Ik wil echt enorm graag vlak voor mijn zwangerschap heb ik nieuwe schaatsen gekocht en ik schaats het liefst op natuurijs. Heb dat al jaren niet kunnen doen. Door de wind schijnt het ijs wel hobbelig te zijn. Ik ga het helaas niet doen omdat het door veel mensen afgeraden word. Het heeft mij een mega (hormonen) huilbui verzorgd.
5 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe goed je kunt schaatsen vind ik. Doe het jaarlijks of alleen bij natuurijs? Ik denk dat ik zelf wel ga schaatsen, maar alleen op een rustige plek. Drukke plekken vermijd ik omdat je daar het risico loopt dat een ander je onderuit rijdt. Ik heb vroeger altijd wedstrijden gereden en tot vorig winter wekelijks geschaatst. Gewoon rustig aan doen en genieten van natuurijs.
5 jaar geleden
Ik ben zeker van plan om te schaatsen. Maar ik skeeler ook nog steeds en dat probeer ik zo lang als het gaat vol te houden tot Max 25 weken. Dit is in goed overleg met mijn arts geweest. Als je nog nooit op schaatsen hebt gestaan zou ik het afraden maar als je behendig bent..🤔 in alles zit een kans dat je valt. Ik ben in deze zwangerschap al 2x gevallen met mijn fiets, dus ik vind fietsen gevaarlijker dan skeeleren voor mij😅
5 jaar geleden
Ik ga wel het ijs op, maar niet op schaatsen. Rustig aan een beetje schuiven op de schoenen is voor nu genoeg. Hopen dat als we zometeen allemaal bevallen zijn er net zo een winter is dat we alles kunnen doen waar we nu een beetje hebben moeten inleveren.
5 jaar geleden
Ik snap dat je graag wilt, hier ook, maar als je valt bezeer je je sneller idd, zoals iedereen hier zegt.
Het klinkt misschien een beetje doem, maar besef je ook dat je spieren/pezen minder sterk zijn nu en sneller kwetsuren oplopen. Een beurse lies oid is niet fijn Qua lopen met dikkere buik straks of je bevalling.
Maak zelf je afweging of je fit bent, ervaren bent en heus niet zo snel valt en of je durft. Je valt niet zomaar natuurlijk, maar als je valt ben je sneller geblesseerd dan wanneer je niet zwanger bent. Dat is alles wat ik bedoel te zeggen.
5 jaar geleden
Ligt er denk in aan hoe goed je kunt schaatsen ;) als je wat wakkelig op het ijs staat misschien niet slim. Maar eerlijk gezegd zou ik het zelf wel doen. Je kunt toch voorzichtig aan doen en niet al te gek. Ben zelf 17 weken en gisteren gaan surfen, de golven waren behoorlijk enorm sterk en de stroming niet normaal zo sterk. En bij surfen lig je ook steeds op je buik. Beetje voorzichtig aan doen en lijkt me dat het geen kwaad kan. De baby heeft nog veel ruimte om hier en daar een stootje op te vangen :). Maar! Ik ben natuurlijk geen arts en dat is mijn persoonlijke gevoel/mening. Ik denk altijd maar zwangeren zijn niet van suiker en ziek. Zolang je geen risico loopt dat iemand je in je buik ramt lijkt me het allemaal niet zo’n dingetje.
Doe waar jij je goed bij voelt! :) sterkte
5 jaar geleden
Ik heb ook heel erg getwijfeld maar ga wel heel even. Maar ben wel heel ervaren, schaats normaal elke week en val nooit. Ga nu ook heel rustig aan doen, geen pootje over maar wil heel graag voor het gevoel even op natuurijs heben gestaan. Heb het ook overlegd met verloskundige en die gaf aan dat ervarenheid belangrijk is, en dat het dan heel voorzichtig even kan als het goed voelt. Maar het zou ook kunnen dat ik na 5 minuten weer aan de kant sta zaterdag omdat het dan toch niet prettig voelt.