1 Reacties
één jaar geleden
Wij hebben een soortgelijke situatie met onze dochter, zij werd ook midden in de nacht wakker en ging dan hard schreeuwen en was overstuur. Wij gaven haar dan altijd een flesje en dan ging ze weer slapen, daardoor was er een soort van verwachting gewekt bij haar, als ik wakker wordt dan krijg ik lekker een flesje. En dat was dus niet de bedoeling haha.
Nu hebben wij er nog een babytje bij en dan zaten we de hele nacht op de bank flesjes te geven haha dus onze missie was ook door laten slapen. Zij heeft overigens alleen snachts (nog) wel een speentje.
Anyways, wat mijn tactiek is, is een "goed gesprek" met haar voer voordat ze gaat slapen. Dan leg ik haar uit dat het belangrijk is om te proberen zelf door te slapen, dat ze geen fles meer krijgt (in jouw geval dus speen) maar dat we er natuurlijk voor haar zijn om haar te troosten. Dan vraag ik of ze het snapt en dan knikt ze ja. Vervolgens in bed leggen. Wij doen dat nu precies 1 week en ze is 2x wakker geworden. Toen ben ik haar gaan troosten zoals afgesproken en ik heb haar niet uit bed gehaald en geen fles gegeven (in jouw geval speen). Gezegd dat het nog nacht is en dat het belangrijk is om te gaan slapen en dan weg gaan (ging wel even huilen maar stopte vrij snel). Elke ochtend vertel ik haar hoe trots ik op haar ben dat ze heeft doorslapen en dat ze ook trots op zichzelf mag zijn. Vandaag sliep ze een week door en had ik een klein cadeautje gegeven.
Samengevat is het denk ik belangrijk om een bepaald opgebouwd patroon te doorbreken en een nieuw patroon aan te leren. Begrip tonen voor verdriet wat er mag zijn maar wel aangeven wat je van je kindje verwacht en daar consequent in zijn.
Hopelijk heb je hier wat aan, nachtrust is echt wel heel lekker namelijk haha 😁
Ps. Oepss beetje lang verhaal geworden 🙈