Hoi allemaal,
We zijn gisteravond begonnen met stoppen met speen. Mijn kleine krijgt het alleen met inslapen maar hij heeft hem vaak de halve nacht in en als ie wakker wordt snachts zoekt ie de speen ook. Ik wil stoppen omdat ik denk dat hij dan ook minder vaak wakker wordt (hij komt gemiddeld nog 1x per nacht met speen naar ons bed toe lopen). Maar veel belangrijker nog, hij heeft een duidelijke open bite gekregen en vindt het zo zonde van zn gebit. Ik lees op websites dat 3 jr beter is want dan snappen ze het meer maar ik wilde niet nog en half jaar wachten met risico op nog meer gevolgen voor zijn gebit.
Op dit forum had ik al beetje gezocht naar ervaringen en verrassend veel positieve ervaringen ook met zijn leeftijd. Even lastig, vroeg er nog paar keer om maar snel weer vergeten. Dat gaf me hoop.
Ik vond dag 1 gister echt pittig! Nu terugkijkend denk ik voor een eerste keer zonder speen slapen is het nog best redelijk gegaan. Met bedtijd duurde het 1,5 uur om in slaap te vallen met omgeveer 45 min huilen/verdrietig zijn. Maar na 1,5 uur slapen werd ie dus weer wakker en toen was ie echt 75 min ontroostbaar. Heb m toen bij mij jn bed genomen maar uiteraard geen speen gegeven. Maar niks hielp verder, echt tranen met tuiten en helemaal overstuur. De arme jongen is uiteindelijk snikkend van vermoeidheid in slaap gevallen. Het was dus een korte nacht voor ons beiden maar gelukkig is hij niet meer wakker geweest daarna (wel bij ons in bed gebleven).
Mijn vraag aan jullie: zijn er ook ervaringen waarvan speen stoppen moeilijk ging, wat lang duurde , overstuur kind gaf, veel huilen, en zoja hebben jullie evt tips hoe jullie daarmee omgingen?
Het kan nog alle kanten op hoor bij mij maar ik wil me toch mentaal voorbereiden op dat dit misschien ook nog een moeilijke opgave gaat worden ipv 2-3 nachten even doorbijten en dan is ie het vergeten. Dat was hoe ik er een beetje gister in stond toen ik begon.
Ik heb trouwens de speen doorgeknipt in de avond en toen heeft ie daar nog hartelijk om gelachen dat de speen kapot was en heb ik hem ter voorbereiding op bedtijd paar keer de kapotte speen laten zien met ojee hij is kapot en mocht ie m nog wel in zn mond doen en zei hij zelf: hij doet het niet. En dan lachten we weer daar om. In bed vroeg ie er ook weer om en kreeg ie m weer maar toen vond ie het uiteraard niet meer grappig en gooide hij de kapotte speen steeds weg.
Ik heb nog overwogen om m ritueel weg te gooie en dag te zeggen tegen de speen maar denk dat ie nog te jong is om dat te snappen en ik zie m dan ook echt naar de prullenbak lopen om te gaan zoeken 😂
Ik heb nu deze vorm gekozen dus tips van hoe afscheid nemen zijn niet meer nodig maar nog wel dus graag tips hoe om te gaan met als je kind er veel moeite mee heeft.
Dank voor het meedenken!