30 Reacties
één jaar geleden
Ik volg even.
Hier al wel geminderd, hij mag hij dus alleen als hij gaat slapen. En overdag niet meer.
Heb wel eens gehoord dat sommige hem aan een ballon deden en dan zeiden dat hij nu naar andere kindje ging.
Of in de schoen voor sinterklaas, maar dan zou je nog even moeten wachten 🤣
één jaar geleden
Wij hebben besloten te stoppen met de speen als we richting 3 jaar gaan, en het middag dutje ook eraf gaat. Wij denken zelf dat dit gewoon nog nét niet de leeftijd is waarop je ze kan uitleggen dat “ze ergens te groot voor zijn” dat is voor hun denk op geen enkele manier logisch… en zal al snel als ‘afpakken’ voelen en ons kind zal daar erg verdrietig van worden. We willen daarom ook nog wachten en volgens de tandarts was dat ook echt helemaal prima, ze heeft zelf van die leeftijd ook een kindje en begon ook over dat het lastig begrijpen is voor ze. Zolang je het gewoon houdt bij in bed een speen was het volgens haar prima.
Maar mocht je toch echt willen stoppen nu met in bed een speen, op Google kan je ook wel heel veel tips vinden
één jaar geleden
Hier nu van de een op andere dag gestopt. Ik gaf het ook alleen nog voor het slapen de afgelopen 2 weken. En toen wel uitgelegd. En gisteren was hij bij mijn ouders en m'n ma wist niet dat ie in de tas zat dus heeft heel de dag zonder gedaan. Toen we gisteren naar bed gingen ook niet gegeven tenzij hij er echt om zou zeuren maar was geen enkel probleem
één jaar geleden
Reactie op Koekiezzz
Puntje van de speen afknippen en dan willen ze van zelf niet meer. Mijn zo ...
Zo hebben wij het ook gedaan. Was 1 nacht even lastig maar daarna heeft hij er nooit meer om gevraagt. Ons zoontje was toen 1.5 jaar.
één jaar geleden
Mijn dochter is 2 jaar. Eindelijk mijn man kunnen overtuigen om te minderen met de speen. In principe had ze hem enkel voor het slapen gaan.
Is ze deze week begonnen met duimen 😱. Dus toch maar weer de speen geven, elke keer als ze duimt. Geen idee wat de beste aanpak is...
één jaar geleden
Wij zijn van de 1 op andere dag gestopt. Ze gaat straks bij haar zus op de kamer slapen omdat er in nov een 3e bij komt. Hebben alvast het stapelbed opgezet zodat ze daar af en toe kon slapen. Daar wilde graag slapen en hebben we gezegd in een groot meisjes bed krijg je geen speen meer. En dat accepteerde ze. Eerste paar nachtjes sliep ze wat onrustiger en vroeger wakker. Sinds vorige week weer zoals voorheen ☺️
één jaar geleden
Hoi hoi. Hier heel lang gewacht op het goede moment, maar die komt toch nooit. Vorige week is ze twee geworden. Ze had de speen in bij het slapen, maar overdag vroeg ze er ook om als ze moe werd. Op sommige dagen leek ze er echt niet zonder te kunnen overdag. Afgelopen woensdagochtend een stukje van de speen afgeknipt. Ze vroeg om de speen, ik gaf hem en ze zei dat er een gat in zat, niet lekker zei ze. Ze kon hem nog wel in de mond doen. Daarna bijna de hele speen afgeknipt. Nog meer stuk, nahh! Stuk, gat in.. Nieuwe? Nee, we hebben geen nieuwe. Toen riep ze container en rende naar buiten om hem daarop te leggen. Middagslaapie zonder speen wilde niet. Na een uur zijn er naar beneden gegaan. Ze heeft niet gehuild, maar was hartstikke vrolijk. Normaal slaapt ze 2 uurtjes. ‘S avonds draaide ze zich om en sliep ze meteen. Volgende dag ging het middagslaapje weer net als anders. ‘S avonds moeten we even naast haar bedje liggen totdat ze slaapt. De eerste nacht werd ze een paar keer wakker en zocht ze de speen, maar zei ze zelf al dat ie stuk was en sliep ze weer verder. Twee dagen later een ander kindje gezien met een speen, ze benoemde wat ze zag en vond het prima. Kortom, heel trots en blij dat we dit hebben gedaan. Blijkbaar was ze er wel aan toe? Totaal niet verwacht dat ze niet zou huilen, omdat ze wel kon huilen als ze de speen in wilde hebben of niet uit wilde doen als we dat vroegen. Als je er voor wilt gaan en je staat er volledig achter, dan komt het wel goed! Van het ergste uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen 😂 ben benieuwd!!
één jaar geleden
Reactie op Gina - 28 07 2021
Mijn dochter is 2 jaar. Eindelijk mijn man kunnen overtuigen om te minderen ...
Daarom blijf ik ook nog ff de speen geven.. beter met 3 jaar pas stoppen dan later nog het duimen moeten afleren.. dat is een stuk moeilijker 😔
één jaar geleden
Reactie op 19Marloes90
Daarom blijf ik ook nog ff de speen geven.. beter met 3 jaar pas stoppen da ...
Ja tis echt lastig.
Ik heb nu ook een zoon van 3 maanden. Ik heb de speen (nog) niet geïntroduceerd bij hem. Als hij zuigbehoefte heeft, dan geef ik mijn pink. Dit is vaak maar kort.
De "verslaving" aan de speen die mijn dochter heeft, zal hij dus (als het goed is) nooit krijgen. Wel wil ik iets anders introduceren bij hem om mee te slapen, e.g. een doekje ofzo. Geen idee hoe dit te doen.
Blijkbaar neemt de zuigbehoefte ook af tussen 4-6 maanden. Baal er wel van dat we niet eerder gestopt zijn bij mijn dochter. Was waarschijnlijk makkelijker geweest.
één jaar geleden
Reactie op Ilse_ilse
Super bedankt. Dit verhaal had ik even nodig. Ik ga het ook zo doen!!!! Vri ...
Wat goed! Ik ben heel benieuwd. Als je er zelf ook helemaal achterstaat dan komt het inderdaad goed! Als je al zou twijfelen werkt het niet denk ik. Ik hoop dat het bij jullie ook zo goed gaat. Wij zeggen dan ook je bent een groteeee… MEID!! Zegt ze dan zelf. Zo leuk. Ze begrijpt het heel goed. Was zelf wat zenuwachtig van oeeh hoe zou het gaan, dus sliep zelf slechter dan zijzelf 🤭 volgende dag ging ze naar de oppas, ik zei ja misschien niet ideaal qua timing, maar als het niet wil dan haal ik haar weer op. Ben nog vrij ivm verlof van onze tweede dochter. Maar ze sliep bij de oppas gelijk. Onze andere dochter hoeft geen speen, dus de speen aan de baby geven zat er niet in. Deed ze wel een paar keer, maar omdat ze ‘m niet hoefde pakte ze ‘m zelf weer. Alvast heel veel succes en ben benieuwd hoe het gaat 💪🏻
één jaar geleden
Ja tis echt lastig.
Ik heb nu ook een zoon van 3 maanden. Ik heb de speen ...
Hier al vanaf dag 2.. heeft zoveel last gehad van krampjes dat ze alleen rust kon vinden met een speen.. maar het is niet dat ze hard zuigt want de spenen worden niet groter (bibs spenen) heb wel 15 verschillende spenen gehad maar alleen deze accepteerde ze toen...
één jaar geleden
Wij zijn (ongeveer een maand of 2 geleden) er van de 1 op andere dag mee gestopt. Eigenlijk stond ik er op dat moment niet achter, omdat ik er niet klaar voor was om "streng" te zijn. Want als we eenmaal zouden stoppen, dan kreeg hij hem ook echt niet meer! Hij had hem sowieso alleen met het slapen, voor mijn gevoel scheelde dat enorm. Mijn man had schijnbaar aan onze zoon gevraagd of hij zn dutje zonder speen wilde proberen.. en ja hoor, dat wilde hij wel. Toen was ik nog even boos op mn man, maar sindsdien zijn we wel van die speen af. Het was geen enkel probleem, dus heb me echt druk gemaakt om niks en hij slaapt een stuk beter zonder speen:)
Oudste zoon ging met 2 maanden duimen en doet dat helaas nog steeds, maar dat is een ander verhaal🤭
één jaar geleden
Wij zijn eigenlijk ook cold turkey en onverwacht gestopt 🫣 ik was hem s avonds op bed aan het leggen en er lag werkelijk geen enkel tutje in zn bed. Ik had gewoon geen zin om met mn hoogzwangere buik naar beneden te lopen en een tutje te halen. Ik riep mn man nog maar die hoorde me niet. Dus ik heb hem op bed gelegd.. en ik dacht weet je, ik ga gewoon naar beneden en als hij gaat huilen, dan brengt papa zo we een tutje. Hij heeft misschien nog kwartiertje liggen kletsen in bed en toen was hij gewoon knock out. Heeft nog 1 dag overdag om zn dut gevraagd, maar knuffeldoekje gegeven en dat was genoeg 😊 eigenlijk was het zoveeel simpeler dan ik had verwacht, zag er zó tegenop haha
één jaar geleden
Redelijk cold turkey gestopt. Dochtertje had gespuugd en speen zat eronder. Die werd weggegooid: ‘speen is bah’ steeds als ze erom vroeg en toen was het zo over 😃
Bij m’n zoontje hebben we speen weggegooid en gezegd dat ie op vakantie is.
één jaar geleden
Na het lezen van jullie verhalen, vanmiddag mijn dochter zonder speen laten slapen.
Nou was ze moe en had voor het slapen gaan net een ijsje op, maar ze redde het zonder speen.
Deze avond ook geprobeerd. Na veel troosten, heb ik uiteindelijk haar maar meer melk gegeven. Ze is zonder speen in slaap gevallen. Ik ben nog steeds wel bang voor het duimen, maar we gaan het wel zien.
In ieder geval super trots dat ze zonder speen in slaap is gevallen.
één jaar geleden
Na het lezen van jullie verhalen, vanmiddag mijn dochter zonder speen laten ...
Wat super knap voor haar (en jou😉)! Dat duimen weet je natuurlijk nooit, maar ik vraag me af of die kans er ook niet zou zijn als je op latere leeftijd stopt met de speen. 🤞Dat het goed blijft gaan!