18 Reacties
2 jaar geleden
Bij mijn oudste begon dit ook op deze leeftijd. En hij is nu bijna 2.5 en eigenlijk is hij nog steeds een slechte eter 🙈
Ik maakte mij er op het begin heel druk over maar uiteindelijk heb ik het opgegeven. Moet er wel bij zeggen, hij groeit nog steeds goed en valt niet af.
Wat wij deden (en vaak nog steeds doen) is dat hij iets te eten krijgt en dat is het dan, eet hij het niet, dan niet, maar krijgt hij ook niks anders tot het volgende eetmoment. Dus bijvoorbeeld hij krijgt in de ochtend 1 boterham, als hij die niet eet, dan krijgt hij wel gewoon pas rond 10.00 zijn fruit en dus niet al eerder iets anders tussendoor. En ik laat hem vaak kiezen wat hij wilt en meehelpen met het maken. Dan is hij ook eerder geneigd het op te eten.
Vooral geen strijd van maken, hoe meer jij strijd maakt, hoe meer hij zich gaat verzetten waarschijnlijk.
Mijn zoontje had snel door, dat ik hem dan iets anders ging geven en dan at hij dus helemaal niet meer wat ik hem gaf. Dus nu doe ik dat niet meer en als hij echt trek heeft, eet hij dan dus wel. En anders weet hij dat hij moet wachten en eet hij het volgende moment wat meer.
2 jaar geleden
Heb je het idee dat hij ziek is? Omdat hij ook diarree heeft.
Wat ik heb geleerd bij de oudste is de strijd niet aangaan. Het is 1 van de meest pittige strijden die je met je kind hebt, omdat je je zo machteloos voelt als je kleintje niet eet. En dat voelen ze haarfijn aan. Wat ik heb gelezen in boeken is dat gezelligheid en verbinding aan tafel belangrijk zijn. Ga niet wat anders aanbieden, zoals brood of totaal wat anders te eten, maar bied wel bijv nog een bakje kwark aan nadat jullie klaar zijn met eten. Dat het geen straf of beloningssysteem wordt dat als het bord leeg is er een toetje komt. Dit kan wel weer als ze ouder worden. En wel eten blijven aanbieden. Misschien in grotere stukken of juist meer geprakt en dan wel als losse delen (aardappels vlees, groente) aanbieden of juist wel de hele mikmak door elkaar. En ja het wordt een bende, maar misschien toch je kleintje zelf laten proberen te eten? Door voelen, ruiken en proeven ontdekt een kleintje hoe leuk en lekker eten is. Ik geloof zelf dat een kleintje vanzelf gaat eten als je hem alles aan blijft bieden. Hier merkte ik dat onze oudste toen een tijdje meer boterhammen ging eten of fruit, maar toen kwam het avondeten vanzelf weer. Hij is nu 4 en nu hebben we de regel dat hij 4 happen moet eten als hij iets niet lust om het wel te proberen en dat werkt nu echt prima. Onze dochter van 1 hebben we een beetje à la rapley laten eten en gevoerd. We hebben een paar weken gehad dat ze niets wilde qua avondeten en nu merken we dat ze het zelf wil doen. Meeste gaat ernaast en het zijn kleine muizenhapjes op een lepel, maar er komt iets binnen en soms geeft ze ons ineens de lepel en komt er nog een hap extra binnen 😊
Maar goed, iedereen doet het op zijn/haar manier en dit is wat voor ons werkt. Wat ik vooral dus wil zeggen is dat ik denk dat rustig blijven en niet boos worden belangrijk is. Dat hebben wij door schade en schande echt wel moeten ontdekken 🙈 tijden gehad dat het niet zo gezellig aan tafel was en daar kan ik mij achteraf wel schuldig over voelen naar zoontje. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer en we leren elke dag met onze kids. Met vallen en opstaan. Succes mama!!
2 jaar geleden
Momenteel heb ik strijd met eten verschonen omkleden,in de stoel zitten,
2 jaar geleden
Hier ook veel strijd, hij is 15 maanden. Omkleden, verschonen, eten, slapen, spelen, niks is leuk... Hopelijk een fase 😅
2 jaar geleden
Reactie op Babyjuni01062020
Bij mijn oudste begon dit ook op deze leeftijd. En hij is nu bijna 2.5 en e ...
Wij doen het eigenlijk exact zo. Hier periodes van wel en niet goed eten. Het niet goed eten vaak ook wel gepaard met ziek zijn of tandjes voorlopig.
Ik heb 1 vraagje: jullie kindje vroeg dan 's nachts ook niet naar eten?
Wij hebben nu een aantal keer gehad dat hij in periodes van slecht eten 's nachts wakker wordt en ontroostbaar blijft. Ik voelde dan ook zijn maagje knorren, dus dan gaf ik een fles en dan was het weer ok.
Ben nu gewoon bang dat als hij blijft minder eten overdag die nachtfles misschien wel terug een gewoonte wordt. En dat willen we natuurlijk liever niet 😅
2 jaar geleden
Hier ook strijd…. ‘Gelukkig’ alleen bij het avondeten maar misschien heb ik het gewoon overdag niet door… we geven haar eten en ze bepaalt zelf hoeveel ze wilt, ga (net als andere moeders) niet dan alles uit de kast trekken om maar te eten.. denk dat het daardoor overdag wel goed gaat. Zelf gewoon mega bang dat als ze niet goed avond eet ze s nachts wakker wordt .. (tot 9 maanden niet doorgeslapen en nu op en af kut) dus daar trek ik wel gewoon alles uit de kast… wat hier vooral werkt is laten zien wat ik kook, hetzelfde eten als papa en mama eten en zelf laten eten ongeacht de chaos 😂😭 - en mega loedermoeder: eten voor de tv werkt 🥲🙄😂
2 jaar geleden
Maak er vooral geen strijd van, jouw emotie en zorgen voelen kleintjes haarfijn aan en zetten ze soort van om in bevestigend gedrag van hun eerste poging om moeilijk te doen over eten. Bij m’n oudste echt met pijn in m’n buik gezeten toen hij slecht at, maar vertrouw erop dat je kindje zichzelf niet uithongert en dat wanneer je zijn interesse wekt voor eten, het eten vaak ook makkelijker gaat. Liefs van een mama die ook een half jaar haar kindje op slurpfruit (ah biologisch heeft ook groente fruit mix 😜) en craquotte heeft moeten toezien. Hij is inmiddels de grootste en sterkste van de KDV groep hihi #komt goed
2 jaar geleden
Reactie op Schaakmeisje
Wij doen het eigenlijk exact zo. Hier periodes van wel en niet goed eten. H ...
Nee hij vroeg dan in principe in de nacht ook niet om eten. Een enkele keer wel gebeurd, maar dan kreeg hij geen fles omdat ik die gewenning ook niet wilde. Ik gaf hem dan een beker met wat water. Maar snap dat als je kindje echt compleet overstuur raakt je dan wel een fles geeft, je wilt zelf ook slapen 🙈
2 jaar geleden
Reactie op Babyjuni01062020
Nee hij vroeg dan in principe in de nacht ook niet om eten. Een enkele keer ...
Bedankt voor je antwoord. Ja, snap ik. Hier hebben we dan soms dus dat water niet genoeg is. En zijn maag echt hard knort, dat je ook denkt 'ok, dan zou ik ook niet kunnen slapen' en dan inderdaad die fles maar geeft want je wil zelf gewoon echt graag slapen 😅
Maar voorlopig is het maar af en toe, dus is het wel ok denk ik. Als het vaker wordt, zullen we het toch eens moeten gaan bekijken...
2 jaar geleden
Hier ook afwisselend strijd, wat bij ons werkt;
- geen strijd voeren, dan maar niet eten
- laten eten met vork en lepel
- wat lekkers geven en snel een hap eten in de mond doen
- liedjes zingen
- rollenspel met lievelingspop die wel graag wilt eten
Bij ons zijn deze fases super hardnekkig en het is zo K U T als je eten meteen op de grond wordt gesmeten, terwijl je een half uur heb staan koken (zelf ook hartstikke moe)
Wat er bij ons vaak wel in gaat
- groentebodem pizza met gepureerde groenten en klein beetje kaas
- spaghetti met fijne groenten, rode saus en gehaktballen van de ikea 🥲
- wentelteefjes
- "monster"pannenkoeken (zie recept ah)
- smoothie
Er zijn trouwens ook van die zakjes te koop die lijken op knijpfruit en je zelf kan vullen, dan kun je eventueel ook mixen met wat groentes
Ik volg op insta, solid starts. Zij hebben ook een app met tips.
Succes!! Het is een fase, wij hebben er soms wel 2-3 maanden last van gehad, maar het komt goed!