10 Reacties
2 jaar geleden
Mijn meisje lag in stuit, ik denk zo'n 8 maanden lang...
We hebben geprobeerd haar 3 keer te draaien met 37 weken. Was geen pretje. Met precies 39 weken kreeg ik een geplande keizersnede.
Ik kan je vertellen... ik wilde ook graag op een natuurlijke weg bevallen, maar... 70% kans dat je na een tijdje als je bezig bent, alsnog een keizersnede moet. En de kans is groot als je een stuitbevalling doet, dat het kindje zuurstof te kort kan krijgen. Dat risico wilde ik niet nemen.
Ze was kern gezond! En ik heb een hele mooie ervaring gehad met de geplande keizersnede ❤️🧡💜
Ik zou je niet zo vast klampen dat je perse alles op alles wilt zetten omdat jij perse op de natuurlijke manier wilt bevallen.
Als je babytje te weinig zuurstof krijgt, omdat jij geen keizersnede wilde... vergeef je jezelf dat nooit. Althans.. ik niet.
Dan maar een keizersnede... en mijn herstel ging top, mijn kindje deed t geweldig, dus 1 nachtje ziekenhuis en daarna lekker thuis herstellen👌💕 ik snap dat het allemaal spannend is hoor..... maar het komt goed. Ik zou toch informeren over geplande keizersnede...
Succes!
Groetjes
2 jaar geleden
Mijn manneke heeft de hele zwangerschap met hoofdje naar beneden gelegen en met 32 weken had meneer zich spontaan omgedraaid (deed behoorlijk pijn) en met 36 weken had hij zich terug gedraaid, deed nog meer pijn. Dus kan zomaar nog terug draaien. Moet ik wel bij zeggen dat ik tot heel laat in m'n zwangerschap veel ben blijven lopen ondanks bekkenpijn. (Tempo zoeken wat wel gaat en daaraan vast houden)
2 jaar geleden
Hier een kindje heel de zwangerschap ik stuit ligging. Ook een versie geprobeerd, dat was inderdaad zoals hier aangegeven wordt echt geen pretje, mocht je het mij vragen dan zou ik het ook niet aanbevelen. En ook echt niet nog eens doen mocht een 2e weer in stuit liggen. Een stuit bevalling wou ik niet, ik wou gewoon de minste risico voor het kindje en dat was met een keizersnede. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik je nu afraad een bevalling te doen, maar zo stond ik er gewoon in. Ik heb een hele fijne ervaring gehad met de keizersnede. Super rustig en liefdevol, ging wel super snel maar ik heb alles mogen meemaken daar ben ik blij om. Ik wil je absoluut niet beïnvloeden in de keuze die je maakt, die is echt vrij aan jou! Ik wil alleen vertellen hoe mijn verhaal eruit ziet. Elke keuze is de juiste keuze, als je er zelf maar achter staat! Veel succes met de laatste loodjes nog, en een voorspoedige bevalling.💕
2 jaar geleden
Reactie op Giniwini
Mijn manneke heeft de hele zwangerschap met hoofdje naar beneden gelegen en ...
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan met bekkeninstabiliteit 😅 ik kon nog niet meer draaien op een bank, laat staan de straat uit lopen. Iedereen ervaart dat ook weer zo anders en in verschillende maten van heftigheid. Ik heb nu 1.5 jaar na bevalling nog steeds elke dag pijn.
2 jaar geleden
Reactie op PBJJ
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan met bekkeninstabiliteit 😅 ik kon nog ...
Ik snap je helemaal, mijn moeder heeft na mij een half jaar in een rolstoel gezeten erdoor. Ik gaf alleen aan wat mij heeft geholpen, sommigen hebben er baat bij te horen wat een ander heeft geholpen. Ik heb er trouwens ook nog af en toe last van 1,4 jaar later 😉
2 jaar geleden
Hier een succesvolle versie gehad bij 38 weken zwangerschap (eerste zwagerschap) Niet fijn maar goed te doen, en zeker omdat het ook gelukt is. Hierdoor gewoon natuurlijk kunnen bevallen. Zou bij een volgende weer voor kiezen het op z'n minst te proberen een versie te doen.
2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft altijd in een stuit gelegen. Ook ik heb een versie gehad, ik vond het uiteraard niet prettig maar tegelijk eigenlijk wel goed te doen. Het lukte me om goed te concentreren en op mijn ademhaling te letten.
Ik wilde ook graag natuurlijk bevallen maar ik mocht sowieso niet langer dan 39 weken zwanger zijn omdat ik zwangerschapssuiker had. En inleiden bij een stuitligging wordt in principe niet gedaan.
De datum van de geplande keizersnede had ik maar ik bleef hoop houden dat mijn kindje eerder zou komen. Ik had me goed voorbereid op zowel de stuitbevalling als keizersnede en alle voors en tegens.
De nacht voordat ik naar het ziekenhuis moest voor de geplande keizersnede braken mijn vliezen, hoe bijzonder.
Ik mocht een stuitbevalling gaan proberen, als natuurlijk de weeën op gang zouden komen. Het kwam niet genoeg op gang en ik moest eigenlijk de dag daarna toch voor keizersnede gaan.
Ik had het geluk dat die dag een zeer ervaren gynaecoloog aan het werk was en zij wilde mij gewoon inleiden, mits ik al wat ontsluiting had. En dat was het geval.
Ik heb veel weeën gehad, het was intens en op zich vorderde alles redelijk. Alleen bleef op het eind een randje dus net geen volledige ontsluiting. Bij een stuitbevalling moet alles perfect zijn anders doen ze het niet. Ik had inmiddels al persweeën en ze hadden gezegd dat ik soms mocht meepersen. Ik kreeg nog 1 uur een behoorlijke ophoging van de oxytocine om alles te geven. Super heftig uiteraard. En ik mocht niet meer mee persen. De eerdere info dat het mocht was foutief want door mee te persen vulde het randje met vocht en werd het alleen maar moeilijker. Het was een intens uur, ik had alles gegeven maar toch geen volledige ontsluiting. Het was voor mij oprecht een mooi proces ondanks de pijn en ik stond toen ook 100% achter de spoedkeizersnede die ik toen kreeg.
Wat ik je wil meegeven, is dat het belangrijk is dat je je echt goed voorbereid op de voor- en nadelen van een stuitbevalling. Verder hoorden wij in het ziekenhuis dat steeds minder gynaecologen ervaring hebben met stuitbevallingen waardoor ze het ook niet graag meer doen. Mijn partner en ik hadden dan ook met elkaar afgesproken dat we het alleen zouden doorzetten wanneer de gynaecoloog er zelf ook vertrouwd mee was.
Besef dat een stuitbevalling echt volgens het boekje moet gaan omdat ze echt geen risico willen nemen.
Succes🍀