6 Reacties

2 jaar geleden

Mijn zoontje slaat en bijt ook 😭 Frustratie als hij z’n zin niet krijgt. Ik spreek hem er direct op aan. ‘Bijten/slaan is niet lief!’. Er zijn ook gelijk consequenties! Ik loop bij hem weg. Als ik hem vast heb dan zet ik hem direct neer en loop weg. Als hij stout gedrag blijft vertonen dan mag hij in de box (als je die nog hebt staan) zonder speelgoed of in z’n stoel (zonder speelgoed).

2 jaar geleden

Wow, bijten is heftig ja! Hier alleen slaan... ik herken het wanneer zo'n moment er aan komt en dan pak ik zijn handjes vast en neem ik hem mee om iets anders te gaan doen ( afleiden ). Wanneer er al geslagen is pak ik hem zachtjes vast en vertel ik dat hij niet mag slaan omdat dat pijn doet, daarna doen we aaien en handkusjes en kriebelen net zo lang tot hij weer lacht. Als hij dan nog bezig blijft en/of ik wordt zelf boos/ geïrriteerd zet ik hem even ergens neer, en loop ik even weg. Bij alles wat ik doe geef ik uitleg waarom. Bijten doet hij ook wel maar dan wordt ik gebruikt als bijtring ofzo? 😅 tot nu toe nog geen woede bij bijten ervaren. Hopelijk kan je er wat mee, succes!

2 jaar geleden

Ik vond dit een heel mooie post over wat je kunt doen in dit geval. Deze methode sluit aan bij mijn manier van opvoeden door niet te straffen maar wel uit te leggen dat bepaalde dingen niet mogen. https://jillianemanuels.nl/hoe-je-kleine-kinderen-het-slaan-en-bijten-afleert/

2 jaar geleden

Reactie op happy24

Ik vond dit een heel mooie post over wat je kunt doen in dit geval. Deze me ...
Inderdaad, wel goed om altijd de emotie te benoemen, anders dan lijkt het net alsof hij/zij niet boos of gefrustreerd mag zijn. Tuurlijk mag dat. Maar we gaan niet bijten en/of slaan. Als hij slaat zeg ik ook vaak ‘aai, aai’. Mijn zoontje reageert er soms nogal lacherig op als ik hem ‘waarschuw’. Daarom zet ik hem vaak na meerdere ‘waarschuwingen’ in zijn kinderstoel of we stoppen met spelen en doe ik het speelgoed weg. Doe ik bij de opvang met andere kinderen ook en m’n collega’s pakken het ook zo aan.

2 jaar geleden

Ja fijne site inderdaad, en dus ook wel herkenbaar. Dat is fijn ;)

2 jaar geleden

Reactie op Jessie1998

Wow, bijten is heftig ja! Hier alleen slaan... ik herken het wanneer zo'n m ...
Dankjewel! Gelukkig gebeurd het niet al te vaak en zie ik bij die kleine vooral de onmacht van het niet kunnen uiten van zijn boosheid :)