28 Reacties

4 jaar geleden

Hier precies hetzelfde 🥲

4 jaar geleden

Hier is onze vroege vogel altijd wakker tussen 4.30 en 5.15. Ik voed ze dan en leg ze terug, maar dan zeurt/huilt ze nog wel een half uur (met troosten tussen door) voordat ze terug in slaap valt....😮‍💨

4 jaar geleden

Ik zou een kleine voeding aanbieden, als je kv geeft, op een donkere kamer en daarna weer meteen in bed leggen

4 jaar geleden

Hier is het ook zo, nu sinds een weekje of 3... Tot dan sliep ze tot rond 7u... Nu meestal tot rond 5u15... Ze heeft dan nog geen honger, kan zeker nog een uurtje zonder flesje... Ik weet ook niet hoe we dit moeten aanpakken. Elke avond is het rond 18u30 /19u echt wel tijd voor haar bedje... Langer rekken lukt echt niet.

4 jaar geleden

Reactie op Tine1982

Hier is het ook zo, nu sinds een weekje of 3... Tot dan sliep ze tot rond 7 ...
Dit is inderdaad precies ook bij ons zo!! Sinds 3wkn, geen honger ook. Fase?🤣🤪

4 jaar geleden

Reactie op Karie88

Ik zou een kleine voeding aanbieden, als je kv geeft, op een donkere kamer ...
Geef kv idd. Alleen lijkt ie geen honger te hebben. Z'n flesje wil hij pas nadat hij een uurtje wakker is. Maar ik kan t natuurlijk proberen, is wel goede tip!

4 jaar geleden

Bij ons heeft het ritme van slaaptipsvoorbabys hier wel in geholpen. Eventueel een overbruggingsdutje om 7 uur van een kwartier en daarna pas om 9 uur naar bed. En dan na drie kwartier er weer uit en de middagdut mag dan langer (dit duurde bij ons wel even voor dat gebeurde). En savonds niet te laat naar bed (half 7 hier).

4 jaar geleden

Hier ook weer de laatste weken 😩 soms vallen ze weer in slaap maar vaak toch maar eruit of proberen bij ons te slapen. Ik denk dat ik morgen ga proberen om ze een klein flesje te geven. Hele schema voor de rest van de dag ligt dan ook weer op z’n kop als we er 0530 uitgaan

4 jaar geleden

Reactie op Ro87

Hier ook weer de laatste weken 😩 soms vallen ze weer in slaap maar vaak to ...
Nou dat he... en dan red ik het hier eigenijk niet met 3 dutjes. En je weet gewoon echt niet hoe de dag dan gaat...

4 jaar geleden

Reactie op Puck90

Bij ons heeft het ritme van slaaptipsvoorbabys hier wel in geholpen. Eventu ...
Ik heb hun gids met schema's idd. Maar kom dan dus steeds niet uit met 9.15 naar bed. Das te lang. Maar zo'n overbruggingsdut kende ik niet. Das een goeie om.eens te proberen!

4 jaar geleden

Reactie op RoosBB

Nou dat he... en dan red ik het hier eigenijk niet met 3 dutjes. En je weet ...
Een lange dag…. Ik probeer te rekken waar ik kan en dan eventueel wat eerder naar bed, maar hier slapen ze soms in de middag ook maar een uurtje dus ja dan red je het bijna niet met 3 slaapjes inderdaad

4 jaar geleden

Goh, wist niet dat je een ochtend dutje niet voor 9 uur moest laten beginnen… dat is weer nieuw voor mij, thanks! Veder geen tips, behalve een klein flesje (60 CC bijvoorbeeld) aanbieden.

4 jaar geleden

Ikgaf mijn dochter altijd een flesje en dan weer terug na bed tot 8/9. Echter accepteert ze dit de laatste 3 dagen niet, dus nu heb ik een beetje hetzelfde probleem haha hopelijk is het een fade

4 jaar geleden

Reactie op KarinaK

Goh, wist niet dat je een ochtend dutje niet voor 9 uur moest laten beginne ...
Red het echt niet hoor om hem tot 9 uur wakker te houden 😰 m’n zoontje is om 6.15 wakker en gaat 2 u later weer naar bed. Vanochtend om 5.10 wakker en ging om 06.45 weer naar bed. Waarom geen slaapje voor 9u??

4 jaar geleden

Red het echt niet hoor om hem tot 9 uur wakker te houden 😰 m’n zoontje is ...
Nee serieus wacht ff.. dus als m’n zoontje om 05.10u wakker is mag hij dus pas na 09.00u naar bed?? Help!! Dat zijn dan heftige tijden hoor 🤣 ik bedoel, hij is echt niet gelukkig tussen 05.10 en 09.00 uur 🤣 en ik ook niet! 🥲

4 jaar geleden

"Ze" zeggen dat dat vroeg wakker worden in stand houd. Maar zou niet weten of dat klopt hoor!! Zelf geen ervaring mee, omdat we 9 uur ook niet redden 🤣🤣

4 jaar geleden

Dat red ik idd ook niet. Ik wist ook niet dat je een dutje niet voor 9 uur moest laten beginnen, TS schreef dat in haar topic…

4 jaar geleden

Misschien gewoon voeden tussen 5 en 6 en gelijk weer terug leggen in bed of bij jou. En dan vanaf het moment dat je kindje dan wakker is pas de dag starten zegmaar. Dus zeg hij is om 8 wakker. Dat je dan het ochtend dutje om 10 uur hebt. Verder weet niet of je slaaptipsvoorbaby's volgt op insta die hebben daar eens een topic over geschreven, miss interessant om nog ff te lezen miss staat er wat bruikbaars bij.

4 jaar geleden

MOGELIJKE OORZAAK III: TIJD VAN DE DUTJES De slaap die je kind overdag krijgt kan, zowel qua tijdstip als lengte, een rol spelen bij het vroeg wakker worden van je kind. Onze ervaring leert dat hier aandacht aan besteden een enorme impact heeft op het vroeg wakker worden. Te vroeg ochtenddutje: veel kinderen ouder dan 6 maanden die vroeg wakker worden, hebben een te vroeg ochtenddutje. Dit vroege slaapje zorgt ervoor dat de biologische klok van je kind het gaat zien als een vervolg van de nachtslaap. Dit zorgt voor een verstoord dag-nachtritme en (te) vroeg wakker worden. Probeer kinderen ouder dan zes maanden niet voor 09.00 uur ’s ochtends in bed te leggen. De gemiddelde wakkertijd rond deze leeftijd is twee uur. Als je kind om 07:00 wakker wordt zou dit haalbaar moeten zijn. Waarschijnlijk is je kind eerder dan 07.00 uur wakker. Dan kan het helpen om een overbruggingsdutje in te lassen van 10 minuten. Dit slaapje zit tussen het wakker worden en de ochtenddut van 09.00 uur in. Je kind wordt om 05.00 uur wakker. Laat hem rond 07.00 maximaal 10 minuten slapen. Leg hem om 09.00 uur in bed voor de ochtenddut. Belangrijk om te benoemen is dat dit voor veel kinderen niet goed werkt. Te lange ochtenddut: veel kinderen die ouder zijn dan 6 maanden worden te vroeg wakker, omdat ze in hun ochtenddutje te lang slapen. Het verkorten van dit slaapje zorgt er bij veel kinderen voor dat ze in hun nachtslaap langer doorslapen. Een ander voordeel is dat het verkorten van een ochtenddutje er op den duur óók voor zorgt dat het middagdutje langer duurt. De biologische klok leert met een kortere ochtenddut, dat de volgende ‘grote slaap’ pas rond het middaguur begint. Hierdoor leert het biologische ritme van je kind dat het die middagdut echt moet benutten. Slaapt je kind ’s ochtends heel lang? Dan is de kans groot dan je kind ’s middags maar kort slaapt. Er is immers maar een bepaalde hoeveelheid slaap te verdelen overdag. Een kort middagdutje betekent vaak een (over)vermoeid kind aan het einde van de dag en dat kan een grote factor zijn in het vroeg wakker worden. Verkeerde middagdut: de meeste kinderen gaan tussen de 13 en 18 maanden over naar 1 dutje overdag: de middagdut. Hierbij kan zowel de tijd van het naar bed gaan, als de lengte van dit dutje de nachtslaap beïnvloeden. Kinderen die een heel vroeg middagdutje doen, bijvoorbeeld van 11.00 tot 13.00 uur, redden het niet tot bedtijd in de avond. Doen kinderen een te laat middagdutje, bijvoorbeeld van 14.00 tot 16.00 uur, dan snapt hun biologische klok er ook niks van. Een slaapje na 15.00 uur kan er vanaf 8 maanden voor zorgen dat ze de volgende ochtend extreem vroeg wakker worden. Ons advies is om hierbij exact onze routines in de slaapgids met voorbeeldroutines te volgen. Te laat naar bed: het klinkt tegenstrijdig - maar is echt waar. Baby’s en kinderen die te laat naar bed gaan, worden heel vaak eerder wakker. Dit geldt niet alleen voor baby’s, maar ook voor peuters. Kijk dus ook eens kritisch naar de bedtijd als jouw kind te vroeg wakker wordt.

4 jaar geleden

Hierboven is een stuk tekst uit hun early bird gids waarin ze uitleggen hoe de dutjes overdag invloed kunnen hebben op vroeg wakker worden. Misschien hebben jullie hier wat aan?