Hoi allemaal,
Mijn zoontje wordt bijna 2 jaar en we hebben in 2 jaar vaak geworsteld met zijn slaap met chronisch slaaptekort als gevolg. Sinds een maand of 2 zien we veel verbetering in zijn slaap mede doordat we een aantal dingen goed hebben aangepakt (en ik denk ook omdat hij er nu pas aan toe was want eerdere pogingen gaven niet het gewenste effect).
Hij slaapt nu sinds 2 maanden eindelijk meerdere nachten achter elkaar door. Daarvoor werd hij minstens 2x per nacht wakker voor borstvoeding of gewoon jammerend en moesten we vaak 3 kwartier naast hem liggen om hem weer in slaap te krijgen. Bij het naar bed brengen moesten wij altijd erbij zijn (anders ging hij hard huilen) en hij viel niet in slaap zonder dat we zijn handje vasthielden. En vaak duurde het dan alsnog 1 a 1,5 uur voor hij sliep.
Nu ben ik gestopt met voeden in de nacht en sinds vorige week ook helemaal gestopt met bv. Dit heeft aanzienlijk geholpen met doorslapen in de nacht. De avonden lopen we nu consequent de kamer uit en lopen we alleen terug als hij zn speentje heeft weggegooid. Hij krijgt dan een aai over zn bol, speentje terug en we lopen weer weg. Begin veel huilen maar inmiddels weet hij dat we niet meer naast hem komen liggen. En sinds een maandje slaapt hij ook zelfstandig in, dus zonder onze aanwezigheid. Wat ook erg heeft geholpen is dat we consequent nu om 7 uur/uiterlijk half 8 naar bed brengen. Voorheen was dit eerder half 8/8 uur en dan sliep hij pas om 22:00 uur. Sinds we hem eerder naar bed brengen slaapt hij beter door.
We zijn dus heel tevreden met de uitkomst zeker gezien waar we vandaan komen. Het enige probleem is dat bij bedtijd het inslapen elke avond gemiddeld 1,5 uur tot 2 uur duurt. Zonder uitzondering. Ik vind dit erg lang. En waar ik eerst dacht: hij moet nog wennen dat wij niet bij hem gaan liggen heb ik niet het idee dat dat nu nog meespeelt. Hij huilt helemaal niet meer als we de kamer uitlopen. Zijn speentje gooit ie nog wel soms weg maar we komen ook niet dan gelijk de kamer in zodat het geen spelletje wordt. Eigenlijk is ie de hele tijd aan het spelen, springen, kletsen, slaapzak uit, speen weggooien, dansen. In die 2 uur komen we misschien elk half uur de kamer in en dan gaat hij ook gelijk weer liggen, dit duurt dan ongeveer 5 min dat hij stil ligt en dan begint het weer opnieuw.
Ik vind het zo jammer dat hij hierdoor 2 uur van zijn slaap mist want hij is wel moe (gapen/ogen wrijven). Hebben jullie nog tips die ik kan inzetten om het inslapen te bevorderen?
Hij gaat dus tussen 19:00 en 19:30 uur naar bed. Hj doet nog een dutje van 13:00 - 15:00. We maken hem altijd wakker met moeite, hij is vaak nog heel slaperig na zn middagdutje. Verder slaapt ie met een muziekdoosje (witte ruis of een zacht melodietje, doet al sinds geboorte). We hebben een zazu die we soms aanzetten, die gaat na 10 min uit. En verder bedtijdritueel van ongeveer 20 min (boek lezen, tanden poetsen etc)