5 Reacties
één jaar geleden
Sowieso is het nog niet laat, ook niet voor eentalige kindjes 😊 ik zou er dus echt nog niet ongerust om zijn.
Mijn zoontje is 21 maanden (tweetalig Deens en Nederlands) en tot twee weken geleden kwam hij niet veel verder dan wat jij ook op noemt. De afgelopen twee weken komen er ineens dagelijks nieuwe woordjes bij.
één jaar geleden
Bij ons thuis wordt ze drietalig opgevoed en op de crèche heeft ze nog 2 talen erbij. 🫣
Ze praat nog amper. Ze zegt ma(s) als ze meer of überhaupt iets will hebben, mama/papa, potato, pan (brood), mango is coco, visies 🐟.
We proberen zoveel mogelijk te benoemen en haar aan te moedigen om te praten. Ze begrijpt wel veel, dus geen gehoor problemen, maar waarschijnlijk meer tijd nodig. En zoals preitaart ook zegt het is voor eentalige kinderen ook nog niet laat. Het komt wel.
één jaar geleden
Ik ben logopedist en ons kindje wordt ook tweetalig opgevoed. Hier wel al een enorme woordenschat en maakt ook al zinnetjes, maar hij loopt talig echt wel wat voor op gemiddeld, zeker om tweetalig opgevoed te worden, dus daar moet je je zeker niet aan spiegelen.
Vanuit jouw verhaal maak ik op: een goed begrip, brabbelt en gebruikt toch al enkele woorden. Dat zijn de belangrijkste dingen voor nu en die doet hij, dus goed! Het kan soms ineens heel snel gaan op enkele weken tijd.
Rond 2 jaar zouden ze af en toe toch al eens een twee-woordcombinaties moeten gebruiken (bv. Mama auto / hond eten / die pakken ...) Moet zeker niet zonder uitspraakfouten, maar dus wel een combinatie van 2 woorden. Als je tegen dan dit nog nooit gehoord hebt, kan het zinvol zijn een logopedist te raadplegen zodat die even kan mee kijken of het al dan niet past binnen een normale taalontwikkeling of die jullie misschien nog verder kan helpen met wat specifieke tips.
Maar dat is nog 2 maanden en op 2 maanden maken ze soms echt nog enorme sprongen, dus geef hem voorlopig zeker nog gewoon tijd.
één jaar geleden
Hoi hoi, ter aanvulling, wij voeden ons bijna 2 jarige zoontje ook tweetalig op. Ik ben een thuisblijfmoeder en ik spreek altijd Nederlands tegen mijn kind. Hij begrijpt alles in 2 talen maar spreekt voornamelijk de taal van mijn man terwijl die veel minder tijd met onze zoon doorbrengt.
Na erover te hebben gelezen blijkt het heel normaal te zijn dat kinderen eerst één hoofdtaal ontwikkelen en dat de tweede taal wat achterloopt qua spraak. Dit komt meestal vanzelf wel. Als er één taal goed ontwikkelt dan krijgen ze gevoel voor taal en volgt de andere taal ook makkelijker.