28 Reacties

4 jaar geleden

Mijn dochter wordt 2 talig opgevoed. Mijn man is servisch en ik nederlands. Hij en zijn servische familie praat in hun taal tegen haar en ik gewoon in het nederlands.

4 jaar geleden

Wij zullen ons dochtertje drietalig opvoeden, uit noodzaak, want we spreken allebei elkaars taal niet en spreken dus Engels tegen elkaar. Heb er echt al zoveel over gelezen en het is echt belangrijk om consistent 1 ouder 1 taal aan te houden en in het geval van je man echt zeker te zijn dat hij de taal écht goed spreekt, ook qua grammatica. alle fouten die jij maakt zal je kind namelijk overnemen. Kennelijk is er ook een hele grote kans dat meertalig opgevoede kinderen de eerste jaren een flinke achterstand hebben op bijna alles omdat ze zich dus moeten focussen op niet 1 taal, maar meerdere..

4 jaar geleden

Ook Nederlands & Engels! Omdat het gros nederlands spreekt zal ik Engels tegen mijn man spreken en hij Nederlands reageren.

4 jaar geleden

Hay! Wij voeden ons zoontje van 3.5e maand ook meertalig op. Onze hoofdtaal thuis is Engels. Echter, ik ben geboren en getogen in Nederland en spreek dus Nederlands tegen ons zoontje. Mijn vriend is Duits/Ghanees en spreekt uitsluitend Duits tegen hem. Duits en Nederlands worden zijn moedertalen, maar hij zal het Engels waarschijnlijk ook oppikken. Wij hebben bijvoorbeeld kinderboekjes, en zingen kinderliedjes in beide talen etc.

4 jaar geleden

Bij ons wordt het één grote mix. Thuis Nederlands, Engels en Spaans. Op de crèche Engels, Frans en Luxemburgs. Geen idee hoe dat gaat uitpakken, maar man-o-man, ik ben nu al jaloers op haar talenknobbel die ze straks zal hebben. Gelukkig wonen we in een omgeving waar elk kind meertalig wordt opgevoed. Het zal inderdaad lastig zijn in de eerste jaren.

4 jaar geleden

Hier Nederlands en Duits. Ik spreek Nederlands tegen hem en mijn man Duits (is zelf perfect tweetalig Duits-Nederlands). Onderling spreken we Nederlands en tv en omgeving is ook Nederlands. Enkel met opa langs papa's kant (die we maar enkele keren per jaar zien) zal het ook Duits zijn en we hebben wat Duitse boekjes in huis gehaald. Ik ben dus wel benieuwd of ie het Duits spreken ook echt gaat oppikken. Zo niet, dan is het ook zo, maar goed begrijpen zou normaal sowieso geen probleem mogen gaan zijn.

4 jaar geleden

Ons zoontje wordt ook tweetalig opgevoed, Deens en Nederlands. Mijn vriend is Deens en we wonen in Denemarken. Ik probeer zoveel mogelijk Nederlands tegen hem te praten, terwijl we hier verder thuis Deens praten. Al vinden de meeste pedagogen dat ik dan geen Deens in het bijzijn van mijn zoontje zou moeten praten, we gaan echt niet terug naar Engels als voertaal thuis. Engels leert hij wel op school, ik wil niet onnodig drietalig gaan opvoeden.

4 jaar geleden

Hier Frysk, Nederlands en Engels. We spreken beide voornamelijk Frysk. Zijn zelf ook volledig Frysk opgevoed en hebben Nederlands tussendoor geleerd met spelen, gesprekken opvangen etc. Daarnaast nog Engels maar in iets mindere mate. Familie woont in het buitenland en spreekt Engels. Hier wordt hij in meegenomen. We gaan in alle drie talen voorlezen en spreken en niets extra's.

4 jaar geleden

Mijn man is geboren in Syrië en ik ben Nederlands. Ik zou onze dochter heeeel graag wat Arabisch willen meegeven. Alleen mijn man is al in Nederland sinds zijn 10e dus het voelt voor hem heel onnatuurlijk om thuis Arabisch tegen haar te praten. Dus we hebben nu afgesproken dat oma en opa altijd Arabisch tegen haar praten. Sowieso gaat oma veel oppassen dus we hopen het onze dochter zo een beetje mee te geven.

4 jaar geleden

Onze kinderen worden in het Limburgs opgevoed, Nederlands komt later wel, bieden wij niet actief aan, gezien wij beiden Limburgs spreken. Uiteraard zijn voorleesboekjes en tv wel in het Nederlands, dus ze pikken het vanzelf op.

4 jaar geleden

Hier Albanees & Nederlands. Maar voornamelijk eerst Albanees, Nederlands komt wel. Wij praten beide altijd Albanees tegen onze dochter.

4 jaar geleden

Nederlands & Fries. Ondanks dat wij zelf alleen Nederlands spreken met elkaar en dus ook tegen ons kindje gaat hij naar een Friestalige opvang en straks ook school. Dus hij zal beide mee krijgen.

4 jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Onze kinderen worden in het Limburgs opgevoed, Nederlands komt later wel, b ...
Dit heeft alleen niks met tweetalig te maken, Limburgs is puur een dialect.

4 jaar geleden

Hier Nederlands en Spaans. Mijn man komt uit Venezuela en spreekt alleen maar Spaans, ik alleen NL en onderling ook Spaans.

4 jaar geleden

Reactie op des721

Hier Nederlands en Spaans. Mijn man komt uit Venezuela en spreekt alleen ma ...
Ik las het verkeerd en dacht even dat je man alleen Spaans kende en jij alleen Nederlands, dat is lastig communiceren 😂

4 jaar geleden

Reactie op Preitaart

Dit heeft alleen niks met tweetalig te maken, Limburgs is puur een dialect. ...
Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag... 🎶 😉😂

4 jaar geleden

Hier ga ik Nederlands praten en de papa gaat Turks praten zodat hij beide kan verstaan en kan praten. Lees veel als kindjes in begin al twee talen goed kunnen het voordelen heeft voor later

4 jaar geleden

Nederlanda & Pools. Mijn vriend is Nederlands en ik zelf Pools daar ben ik ook geboren & opgegroeit. In 2011 verhuisd samen met mijn ouders hier naar toe. Thuis spreken wij gewoon Nederlands tegen onze dochter maar als ze bij mijn ouders is hoort ze vooral Poolse taal.

4 jaar geleden

Reactie op Preitaart

Ik las het verkeerd en dacht even dat je man alleen Spaans kende en jij all ...
HHaha ja we hebben daardoor mega goede gesprekken 😜. Maar het klinkt idd een beetje gek op de manier hoe ik her geschreven heb 😂

4 jaar geleden

Reactie op Preitaart

Dit heeft alleen niks met tweetalig te maken, Limburgs is puur een dialect. ...
Limburgs is inmiddels een taal meid. Helemaal officieel een streektaal. Niks te dialecten. En dat heeft alles met tweetaligheid te maken.