15 Reacties
5 jaar geleden
Die krijg je vergoed. Kunnen ze bij UWV aangeven. Elk uur dat je minder werkt door zwangerschap kan je werkgever bij UWV doorgeven en krijgen ze vergoed.
5 jaar geleden
Die uren mogen altijd onder werktijd en valt altijd in de tijd van de baas zelfs de reistijd!! Dit wordt gewoon gezien net als dokters/tandarts bezoeken. Dit hoef je niet eens in je eigen vrije tijd te doen!! Juist omdat je fulltime werkt. Als je parttime werkt is et wel andees geregeld maar fulltime krijg je deze uren gewoon!
5 jaar geleden
Reactie op Firstbebie
Die uren mogen altijd onder werktijd en valt altijd in de tijd van de baas ...
Dat ligt echt aan je werkgever en is geen standaard.
Het zou een werkgever sieren om tandarts/dokter etc onder werktijd toe te staan, maar dat zijn ze echt niet verplicht.
Mogelijk uitzondering zou een verloskundige bezoek kunnen zijn, omdat dit bij het uwv mogelijk te claimen is. Dat geldt voor ziekte tijdens zwangerschap,
maar ik weet niet of dat voor controles ook geldt.
@TS; vraag gewoon je leidinggevende of hr-afdeling even. Wij kennen je contract/cao niet en kunnen je vraag niet met zekerheid beantwoorden
5 jaar geleden
Dat zou wel standaard moeten zijn volgens mij. Je hebt rechten daarin. Dat mag onder werktijd. In de podcast mama’en van Nina Pierson is hier ook een aflevering over opgenomen. Aanrader! Ook over rechten met kolfen ed na verlof. Veel dingen zijn gewoon wettelijk geregeld. Als we zelf onze rechten goed kennen, alleen dan kunnen we ze ook krijgen.
5 jaar geleden
Het bezoek van een arts is zoveel mogelijk buiten werktijd. Mocht dit niet lukken dan heb je volgens mij iets van twee uur van de baas. Maar dit is ook cao afhankelijk.
Bespreek even met je leidinggevende wat die van jou verwacht. Het is bijvoorbeeld handig om de afspraken aan het einde of begin van de dag in te plannen (en niet midden op een dag).
Daarnaast heb je als zwangeren ook elke dag recht op een uurtje extra pauze (ik zie dat je fulltime werkt). Mocht je hier behoefte aan hebben 😉😉
5 jaar geleden
Reactie op MadeByUs
Het zou een werkgever ...
Klopt heb je gelijk in maar alle afspraken wat betrekking heeft tot zwangerschap is bij de wet bepaald dat je deze gecompeseerd krijgt. En bij fulltimers krijg je sowieso voor dokters afspraken, ziekenhuis etc, altijd van de werkgever. hier heb je je bovenwettelijke uren in je contract. Deze uren kan je dus voor dokters bezoek of als vakantie uren opnemen. Wel kan het indd zo zijn dat deze kunnen afwijken in de cao.
5 jaar geleden
Reactie op MadeByUs
Het zou een werkgever ...
Volgens de wet op de arbeidstijden moet je werkgever hier vrij voor geven zonder dat het jou vakantieuren kost...
ADMIN
5 jaar geleden
Hoi!
Je hebt er recht op dat dit tijdens werktijd kan. Dit is wettelijk zo geregeld en je baas mag hier niet van afwijken. Je hoeft je uren niet te compenseren :) Mocht het mogelijk zijn, dan is het natuurlijk fijn om het buiten werktijd te regelen, maar dat kan nu eenmaal niet altijd :)