5 Reacties

4 maanden geleden

Jup, klinkt heel herkenbaar. Bij ons zit onze zoon sinds 2 jaar op een normale stoel. We hebben destijds gezegd, we laten em zn gang gaan tot hij wat ouder is. Eten deed hij toch wel. Ik denk dat we sinds 2 maand inmiddels hem aan tafel proberen te houden tot hij zijn eten op heeft en het tijd is voor toetje. Hebben het dus al die tijd blijven herhalen, hem terug moeten zetten aan tafel en consequent blijven. Inmiddels begint het zn vruchten af te werpen. Hij blijft aan tafel tot het toetje, want dan mag hij zn waterijsje pakken. Daarna gaat hij weer opnieuw aan tafel om zn ijsje op te eten en dan zeggen we opnieuw dat hij moet blijven zitten tot het op is en als hij daarna nog yoghurt wil geldt daarvoor hetzelfde. Daarna wacht hij tot we gaan eindigen (kinderbijbel en danken aangezien we gelovigen zijn) en dan mag hij van tafel. Het blijft een strijd, hij probeert het nu ook nog geregeld. Wij proberen een beetje een goeie middenweg te vinden door soms iets de teugels te laten vieren om de vrede aan tafel te bewaren, ligt beetje aan zijn energielevel ook, en anderzijds proberen we consequent te zijn. Klinkt miss wat verwarrend maar hoop dat je me snapt;)

4 maanden geleden

Realiseer je dat het voor een kind soms best lang kan duren aan tafel en dat is voor deze leeftijd nog erg lastig, helemaal als hij niet gewend is om op een 'grote mensenstoel' te zitten. Geef het de tijd, ze gaan vanzelf het concept snappen, als ze wat ouder zijn kun je dit soort dingen ook veel beter aan ze uitleggen en kunnen ze zich hier ook beter aan houden.

4 maanden geleden

Wij hebben dit ook sinds we het tafeltje hebben weggenomen. Hij eet enkele hapjes en is dan weg om te spelen of ik moet hem voederen. Hij heeft vaak de gewoonte om terug aan tafel te komen als wij net gedaan zijn met eten en begint dan op zijn gemak te eten. Zucht. We zijn nog wat aan het zoeken naar de beste manier.

4 maanden geleden

Hier zit hij al sinds hij ruim 1 jaar is gewoon los op zijn tripptrapp stoel, waar hij zelf op en af klimt. Soms wil hij liever op een volwassenenstoel zitten, ook prima (al kan hij dan niet goed bij de tafel 😅) Wij merken vooral met het avondeten dat het vaak te lang duurt voor hem. Als hij genoeg gegeten heeft, dan mag hij gewoon van tafel om rustig een boekje te gaan lezen op de bank. Hij weet dat we aan tafel eten, wij zien het nut er echt niet van in om hem gedwongen een half uur aan tafel te laten zitten wanneer hij toch al klaar is.

4 maanden geleden

Thanks voor jullie reactie! Misschien goed om nog wel even te verhelderen dat hij niet aan tafel hoeft te blijven als hij klaar is met eten (bord hoeft van ons ook niet helemaal op) maar in ons geval gaat hij na 3-4 happen al van tafel af om te spelen. We hebben het dan over 2-3 min aan tafel zitten en dan weer weglopen. Een half uur is inderdaad lang voor zijn leeftijd dus dat verwacht ik ook niet van hem. Ik vind het ook niet perse belangrijk hoe lang hij aan tafel blijft maar wel dat hij weet het is etenstijd en dus tijd om te eten en niet om te spelen. Maar door het spelen eet hij niet of minder dus daar zit zeg maar mijn zorg. Maar als ik jullie reacties zo lees dan is het dus geduld hebben tot hij wat ouder is en het beter begrijpt