Mijn zoontje is net 3 jaar geworden en zat tot voor kort bij ons aan de eettafel aan zijn stokke tripp trapp zonder eetblad maar nog wel met dat zitje. Hij kon er zelf in klimmen maar op de een op andere manier was ie er nog nooit uit geklommen. Tot een paar weken terug en toen deed hij het continue uit zn stoel, over de tafel, via onze eetstoelen naar de grond. Toen heb ik het zitje weggehaald en nu is het een gewone stoel geworden met alleen het zitvlak.
Alleen wat er nu gebeurd is dat hij te pas en te onpas tijdens het eten van tafel loopt. Voorbeen hij nog wel eens eten kon weigeren of moeilijk doen met eten, maar hij bleef zitten tot we klaar waren en dan haalde ik hem uit zn stoel. Nu loopt ie ‘gewoon’ weg en gaat ie spelen met zn speelgoed. Uiteraard van alles geprobeerd om hem weer aan tafel te krijgen van vriendelijk uitleggen dat dat niet de bedoeling is tot aan streng toespreken (afhankelijk van hoeveel geduld ik heb die dag) maar het blijft een terugkerend iets. Alleen als ik hem enorm afleid met kletsen/spelen tijdens het eten wil het nog weleens lukken om hem te laten zitten. Het bijkomende probleem is nu ook dat ik hem vaker zelf moet ‘voeren’ zodat hij wat binnen krijgt en dat hij dus steeds minder zelf eet met zn handen (omdat ie dus liever wegloopt en gaat spelen). Hij heeft trouwens wel honger, want de eerste happen gaan er wel in maar hij loopt dus vroeg van tafel.
Herkennen jullie dit ook en zoja hoe gaan jullie hiermee om?