7 Reacties
5 jaar geleden
hier 1 van de kindjes ook een gestuwde linker nier.. rechts niets.. zolang er vruchtwater is en blaas zich goed vult werkt er in ieder geval 1 nier. met 30 weken uitgebreide echo gehad (soort herhaling 20 weken echo) om te kijken of het niet een uiting is van een bepaald syndroom. dat was het niet. nu met 32 weken word het besproken in mdo met nefroloog. vaak afwachtend beleid. na geboorte binnen 2 weken echo van nier. en dan beleid bepalen. je ziet het Baker bij jongetjes. kan onschukdig zijn door klepjes die te goed werken in urineleider waardoor urine ophoopt in de nier. maar nier kan ook niet goed werken maar dat is pas na de geboorte vast te stellen. niet druk om maken in je zwangerschap
5 jaar geleden
Reactie op Leonie27-4
hier 1 van de kindjes ook een gestuwde linker nier.. rechts niets.. zolang ...
Ja dat dachten ze ook bij ons over dat syndroom in combinatie met een positieve nipt. Maar dat is gelukkig allemaal niet gebleken. Ben er wel beetje klaar mee met ziekenhuizen. Zit hier op een rot stoeltje en heb pijn onderin m’n buik. Maar we gaan het zien
5 jaar geleden
Kwam bij ons ook uit de 20 weken echo. Dikke stress (oké, bij mij dan, mijn man is super relaxt). Wij zijn doorgestuurd naar het WKZ en daar zagen ze het ook: verwijd nierbekken en waarschijnlijk een dubbel systeem. Zegt nog niets... wellicht zou ze er nooit klachten van ondervinden, maar als het zo zou blijven dan zouden we na de geboorte met antibiotica moeten starten omdat ze veel meer kans zou hebben op blaas- en nierbekkenontsteking. Ze zou er vanzelf overheen kunnen groeien, tot "misschien is er een kleine ingreep nodig rond een jaar", tot "in het ergste geval kan ze prima leven op één niertje". Hoeveel onduidelijkheid wil je hebben?! Met 30 weken moesten we terug komen in Utrecht, omdat ze het dan beter zouden kunnen zien. En wat denk je? Niets meer te zien! Geen enkel afwijking. Heb voor de zekerheid een paar keer gevraagd of ze echt wel naar het goede niertje keken...🙈🙈
Wat een opluchting!!! Dag later belde mijn eigen ziekenhuis...ze vonden het toch wel een beetje vreemd dat er nu ineens niets meer te zien was. Dus volgende week moet ik weer komen voor een extra echo zodat ze het zelf kunnen bekijken en ze willen eigenlijk een dag na de geboorte een echo maken van mijn dochter.
5 jaar geleden
Reactie op Tamra
Kwam bij ons ook uit de 20 weken echo. Dikke stress (oké, bij mij dan, mijn ...
Nou, bij ons is het zo. De niertjes zijn weer niet verwijd/groter. Maar z’n buikje is weer te klein, dat zou groeiachterstand kunnen betekenen... dus ben weer officieel overgenomen door het ziekenhuis......... zat net zo lekker bij m’n nieuwe verloskundige. Als z’n groei niet verbetert zou het kunnen dat ze hem eerder halen 🙈
5 jaar geleden
Nou, bij ons is het zo. De niertjes zijn weer niet verwijd/groter. Maar z’n ...
Balen is dat hè?! Ik loop ook in het ziekenhuis en heb elke keer met een andere gynaecoloog te maken. De één is heel relaxt en zegt dat ik me niet druk moet maken, maar dat ze me gewoon niet langer door laten lopen dan 40 weken. En de ander heeft het steeds over inleiden met 37 weken. Ik raak helemaal van de leg!! Heb nu een afspraak gemaakt met mijn verloskundige van de praktijk en wil graag haar mening weten. Snap dat een gynaecoloog meer kennis heeft op medisch gebied...maar aangezien ze elkaar gewoon tegen spreken. Dan wil ik het er wel eens met de verloskundige over hebben en kijken of ik daar wat mee kan.
5 jaar geleden
Reactie op Tamra
Balen is dat hè?! Ik loop ook in het ziekenhuis en heb elke keer met een an ...
Snap ik heel goed. Anders krijg je geen rust he ? 😖
5 jaar geleden
Ik heb vorige week met 34 weken een echo gehad en daar was ook ineens op te zien dat de nierbekken van de kleine vergroot waren.
Ik was er best van overstuur en niemand kon me vertellen wat het nu precies is.
2 dagen later verder onderzoeken in het ziekenhuis gehad. Blijkt 1 niertje te groot te zijn.
Kans is groot dat het niks bijzonders is.
Gaf het advies om int ziekenhuis te bevallen met eigen verloskundige en als er dan wel wat zou zijn dan kan er snel een kinderarts bij.
Heb me er inmiddels overheen gezet dat ik int ziekenhuis ga bevallen en verwacht niet veel geks.