10 Reacties
5 jaar geleden
Algemene tips voor een matras: hard genoeg. Zorg dat het goed in het bedje past. En het is handig als je de tijk/hoes er af kan ritsen en deze op 60°c kan wassen.
Voor een ledikant (standaard maat, 120×60) komt de Ikea Himlavalv als beste uit de test vd consumentenbond. En de Ikea Pelleput is beste koop.
Voor een wiegje (40×80) hebben ze niet getest, maar koudschuim schijnt daar een goed materiaal voor de zijn, stevig en ademend.
Wat betreft lakens e.d. krijg je als het goed is via je vk een uitzet lijst met wat je nodig hebt voor de eerste weken.
Waarschijnlijk een molton, hoeslaken, katoenen lakentje en dekentje om het bedje mee op te maken. Een dekentje kan van wol zijn maar ook van (katoen)fleece, of net wat jij mooi vind.
Vanaf dat je kindje gaat draaien wordt een slaapzak geadviseerd.
5 jaar geleden
Wij hebben een aerosleep matras voor zowel ledikant als wiegje deze matrassen zorgen ervoor dat je kind altijd kan blijven ademhalen ookal draait deze per ongeluk op zn gezicht in de nacht. En mn man heeft ze getest en je kan er inderdaad doorheen ademhalen.
Heb hiervoor gekozen omdat ik zelf onderzoek heb gedaan naar wiegendood en dit onder andere vaak naar voren kwam als een bijdragende factor voor dat het minder voorkomt tegenwoordig. Oorzaak van wiegendood is echter nog altijd niet bekend
5 jaar geleden
Ik heb voor mijn ledikantmatras de test van de consumentenbond gevolgd.
Voor het wiegmatrasje heb ik een koudschuimmatras gekocht van babypark. Ik koop geen matrasje/topmatrasje van Aerosleep. Ik vind het persoonlijk verkooptrucjes. Dat je er zelf doorheen kan ademen, wil niet zeggen dat de kleine baby dat kan, onze longen zijn tenslotte veel krachtiger. Kindje niet op de buik laten slapen, bedje laag opmaken en niet teveel in bed.
Wiegendood is natuurlijk heel erg en iets wat we allemaal NOOIT willen! Maar de onderzoekers zijn er ook nog niet helemaal goed achter hoe het nu komt. De markt kan hier natuurlijk heel goed (op je gevoel) inspelen. We willen tenslotte allemaal het beste voor onze kleine gup!
5 jaar geleden
Wij hebben voor het pretura excellent spring matras gekozen.
Ook voor aerosleep gekeken. Maar alleen de toppers zijn gefocust op doorademen en niet het matras zelf. Dus je kan ook een gewoon matrasje met aerosleep topper kopen. Maar mn neefje had altijd de afdrukken hiervan in zn gezichtje staan. Ze zijn vrij stug.
Dus daarom hebben we gekozen voor een matrasje wat zelf ademend is door de gaatjes.
Maar of het nou verkooppraatjes zijn of niet dat kan ik niet beoordelen. Volgens mij zijn we zelf uiteindelijk ook allemaal groot geworden op “normale” matrasjes en maakt het allemaal niet veel uit 🙈☺️
Een hoeslaken erom. En een laken en dekentje voor onder te liggen. Niet te dikke deken voor in de zomer.