11 Reacties

2 jaar geleden

Moet dat dan al? Onze jongen doet dat ook nog niet zelf, heeft er geen interesse in. Eigen tempo toch? 🙈

2 jaar geleden

Hi. Wat een gedoe van de opvang. 16 maanden vind ik ook nog jong om al zelfstandig te kunnen eten. Wij geven bij elke maaltijd een plastic lepel en vork en speelgewijs leert ze daarmee te eten. Op de opvang ook. We nemen rustig de tijd en haasten niet. Vervelend dat je onzeker en gestrest ben. Gewoon rustig je tijd nemen en aangeven dat de opvang zich dan maar moet aanpassen aan het tempo van jullie.

2 jaar geleden

Wat raar, hier kan hij wel redelijk overweg met een lepel denk door zijn broer dat hij dat continu ziet. Maar met de handjes ontdekken ze veel meer en is eten gewoon leuker!

2 jaar geleden

Ze eet alles super goed zelfstandig met haar handjes. Van boterham tot komkommer, tomaatjes of stukjes fruit. Alleen heeft ze inderdaad nog niet zoveel interesse in de lepel. Ze speelt er meer mee als ze hem in haar hand heeft. Als ze bijvoorbeeld fruityoghurt eet uit een schaaltje, dan gaat het met een lepeltje nog wel oké, omdat dat gewoon blijft kleven. Maar bijv. pasta etc valt gewoon van de lepel af omdat ze er onbewust mee draait. Het is ook maar 1 maaltijd per dag waarbij ze haar dan moeten voeden, dus ik zie het probleem ook niet zo. Ik ben momenteel ook in verwachting van ons 2e kindje, dus misschien ligt het aan de hormonen dat het me zo onzeker maakt 😂

2 jaar geleden

Reactie op Elle91

Ze eet alles super goed zelfstandig met haar handjes. Van boterham tot komk ...
Niet onzeker zijn! Je dochter doet het super goed! Laten ontdekken en spelenderwijs lukt dat wel op termijn. Hoeft helemaal nog niet joh!

2 jaar geleden

Reactie op Elle91

Ze eet alles super goed zelfstandig met haar handjes. Van boterham tot komk ...
Ze te horen doet ze het super goed!! En laten we eerlijk zijn.. zelf volwassenen kunnen nog niet altijd netjes pasta eten haha. Ik zou me niks van de opvang aantrekken en anders een gesprekje aan gaan.

2 jaar geleden

Reactie op Wendy2021

Ze te horen doet ze het super goed!! En laten we eerlijk zijn.. zelf volwa ...
Hahaha hier heb ik echt luidop mee moeten lachen. Ik mors altijd met pasta hahaha

2 jaar geleden

Reactie op Anoniempje9090

Hahaha hier heb ik echt luidop mee moeten lachen. Ik mors altijd met pasta ...
Haha echt he. Hihi

2 jaar geleden

Mijn zoontje is op dit moment 15 maanden, hij is wel erg geïnteresseerd om zelfstandig te eten. Maar als ik dat toe laat is het een hele kliederboel. Maar ik geef hem zo en nu de lepel om zelfstandig te eten. Ook om natuurlijk zijn vaardigheden te stimuleren. Maar met 16 maanden zelfstandig eten vind ik wel te veel gevraagd. Tegenwoordig willen ze op de kinderdagopvang zo veel mogelijk draaglast vermijden. Maar ze kunnen dat niet verwachten dus wees niet onzeker. Ze zijn gewoon super druk en willen dan dat de kinderen zelfstandig eten blijkbaar. Onthoud dat er een te kort is op de dagopvang, scholen etc is aan medewerkers dus wees niet onzeker over je kindje 🤍 elk kindje ontwikkeld zich op zijn/haar eigen manier. stimuleren is natuurlijk erg belangrijk maar thats it🥰

2 jaar geleden

Ik ben zelf pedagogisch medewerker en doe veel met ‘voordoen, samen doen, zelf doen’. 1. Laat zien hoe je eet met een lepel. 2. Pak samen de lepel van je dochter (jouw hand om die van haar). En laat haar zo proberen te eten. 3. Zelf doen. Geef haar de lepel en laat haar zelf proberen. Aanmoedigen 📣 whoooo!! Succes! Het vraagt tijd en wees niet te streng voor haar want het is best frustrerend als het niet goed of meteen lukt. Laat haar ook niet gelijk een heel bordje zelf opeten maar help waar nodig. Ik heb gewone plastic bestek/ gekleurde lepels van de Ikea en de action. Succes en veel plezier! 🥰 maak er iets leuks van en stress is niet goed hè meis! Laat ze maar.. alles op eigen tempo hoor 😊

2 jaar geleden

Heel normaal dat dat nog niet vlot gaat, hoor. Ik denk dat de meeste kindjes eerder rond 2 jaar efficiënt met bestek kunnen eten (?). Zoals hier is gezegd: het personeel in de kinderopvang moet zich krom werken, en dat is niet oké. Maar dat betekent niet dat jouw kindje abnormaal is omdat ze nog niet met een lepel eet. Mag ze niet met lepel én handjes zelfstandig eten daar?