Hoi mama’s,
Ik was even benieuwd in hoeverre jullie kindjes van ruim 3 jaar zelfstandig in slaap vallen en een lekker lopend bedritueel hebben. Of eigenlijk beter gezegd, zijn er nog kindjes bij wie dit moeizaam verloopt en die nog steeds hulp nodig hebben van mama en papa om in slaap te vallen?
Ons zoontje van juli 2021 slaapt door sinds hij 2,5 jaar oud is en is toen ook gestopt met zijn middagdutje. Daarvoor was slapen altijd al lastig en moeizaam maar doorslapen gaat nu dus goed. Alleen het inslaap proces blijft een ding. Hij valt niet zelf in slaap, we moeten er altijd bij blijven, naast zn bed zitten, verhaaltjes blijven voorlezen en dit duurt vaak 3 kwartier tot een uur tot hij in slaap valt.
Volgens mijn man is dit normaal voor zn leeftijd, hij kent kinderen van 3 die nog tussen hun ouders inslapen en hij slaapt door dus hij ziet geen probleem. Ik ben echter van mening dat hij oud genoeg is om zelf in slaap. Daarmee bedoel ik: na een bedritueel (tanden poetsen, boekje lezen, welterusten kusje) de kamer uitlopen. Ik heb dit een paar keer geprobeerd maar dan loopt ie of steeds de kamer uit. Of hij blijft in zn kamer, doet het licht aan en gaat gewoon spelen met zn speelgoed.
Ik heb ook geprobeerd om bij de deur te gaan zitten ipv naast zn bed en minimaal te praten. Vaak wordt ie dan heel verdrietig en gaat dan heel hard huilen. Dan troost ik hem even en dan breng ik hem weer naar zn bed met woorden als: het is al laat, mama is hier bij de deur etc. Ik heb dit 3 weken gedaan, vaak viel ie van vermoeidheid in slaap naast mij op de grond bij de deur en moest ik hem alsnog verplaatsen. Het is 2 of 3 keer gebeurd dat ie in zn bed in slaap viel ipv naast mij en ik was alle keren zeker 1,5 uur bezig. Ik had achteraf nog langer willen doorzetten maar ik was zelf toen hoogzwanger en te moe en mijn man die af en toe wel meedeed omdat ik dat graag wilde zag het ook niet meer zitten (hij vindt het niet echt een probleem hoe het nu gaat).
Nu met een baby erbij en meerdere malen snachts gewekt wil ik echt graag weer werken aan het bedritueel van mijn zoontje. Hij gaat richting 3,5 jaar en het zou toch fijn zijn dat we af en toe ook even een avondje hebben zonder dan 1 of beide kids wakker zijn. Het kost ook veel energie dus als hij dan eindelijk slaapt ben ik vaak ook bekaf en denk ik laat dat kopje thee maar zitten. Mijn partner en ik wisselen elkaar hierin af, de ene brengt de baby naar bed en de ander de peuter.
Zijn er mamas met soortgelijke struggles rondom het inslapen van hun peuter?
Zijn er mamas die hier bekend mee zijn en wiens kind nu wel zelfstandig inslaap valt. Hoe is dit gelukt?