33 Reacties

5 jaar geleden

Nooit nodig gehad..

5 jaar geleden

Ik was vanaf week 20 50% in de ziektewet en nooit een verklaring nodig gehad, en sinds vorige week helemaal ziekgemeld en nog steeds is mijn werkgever niets nodig..

5 jaar geleden

Ze mogen niet om een verklaring vragen. Daarnaast mag een verloskundige of arts geen verklaring geven. Dit ivm medische info. Ze kunnen het wel laten beoordelen door een bedrijfsarts. Die mag wel contact opnemen met de verloskundige of arts.

5 jaar geleden

Bij ons was alleen een zwangerschapsverklaring nodig

5 jaar geleden

Je moet aan je verloskundige een verklaring vragen waar dat zij in zet dat je op advies van hun maar 50% mag werken. Dit sturen hun na het uwv🙂

5 jaar geleden

Hier ook alleen een zwangerschapsverklaring

5 jaar geleden

Ik zit nu in de ziektewet. En werk boventallig in een instelling GGZ. Je werkgever heeft alleen een zwangerschapsverklaring nodig. Zodra jij de vragenlijst hebt ingevuld die je krijgt van het UWV ontvang je hun beslissing. Die krijgt je werkgever ook aangezien het UWV je werkgevers betaald voor jouw ziekte. Dus nee je werkgever heeft dat niet nodig van je verloskundige. Zelfs een bedrijfsarts moet volgen wat het UWV zegt en beslist.

5 jaar geleden

Idd je werkgever geeft aan bij ziekmelding dat dit te maken heeft met je zwangerschap. Vervolgens krijg je een vragenlijst van het uwv die je invult en het uwv maakt de inschatting . Ik heb wel ook een gesprek gehad met een bedrijfsarts..ik werk nu naar vermogen, max 50% per dag maar op een slechte dag dus minder....

5 jaar geleden

Zie reactie suzanne1418 hierboven, toevallig vanmorgen met verloskundige besproken en ze vertelde me exact hetzelfde. Bedrijfsarts moet ingeschakeld worden als ze meer willen weten.

5 jaar geleden

Ik zit vanaf 1 maart 50% in de ziektewet en een verklaring is niet nodig. Zodra je werkgever het meld bij UWV krijg jij een vragenlijst vanuit hen die je online in moet vullen. Verder niets nodig

5 jaar geleden

Reactie op Suzanne1418

Ze mogen niet om een verklaring vragen. Daarnaast mag een verloskundige of ...
Inderdaad! Privacy gevoelige informatie mogen ze nooit vragen en jij bent daarnaast ook niet verplicht om je werkgever te vertellen waar je precies last van hebt. Wel mag de arbodienst/arts dit met je bespreken, hij/zij gaat hier vertrouwelijk mee om dus de specifieke informatie zal nooit bij je werkgever terecht komen.

5 jaar geleden

Reactie op Sparky9419

Ik zit nu in de ziektewet. En werk boventallig in een instelling GGZ. Je w ...
Werkgever heeft tegenwoordig ook geen zwangerschapsverklaring meer nodig!!! Enkel het uwv (als ze hier om vragen).

5 jaar geleden

Werkgever heeft tegenwoordig ook geen zwangerschapsverklaring meer nodig!!! ...
Tegenwoordig... het is volgens mij al twee jaar zo. In het kader van de AVG heeft je werkgever de informatie van een zwangerschapsverklaring helemaal niet nodig!!! Ze kunnen er ook niks mee dus waarom vragen ze erom??? 😕

5 jaar geleden

Hier ook niet nodig gehad, werk moet idd bedrijfarts inschakkelen.

5 jaar geleden

Jazeker, je verloskundige levert het medisch advies dat je minder moet gaan werken. De bedrijfsarts is bedoeld om voor je baas te checken dat dit “waar” is bij twijfel. Bel je VK gewoon, zown briefje heeft ze standaard klaar liggen

5 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties!😊 Ik heb inderdaad even de VK gebeld en die geven wel een zwangerschapsverklaring maar verdere medische gegevens mogen zij niet delen en dit is genoeg voor t uwv. Ik ga dus weer in gesprek met mijn werkgever 🤭

5 jaar geleden

De bedrijfsarts mag het in de probleemanalyse, welke nodig is voor het UWV, niet eens noemen dat het om klachten door zwangerschap gaat. Ze noemen het vangnet in het document. Verloskundige staat er verder buiten, behalve dat je hun advies kunt benoemen in het gesprek met de bedrijfsarts en UWV.

5 jaar geleden

Dat mogen ze niet vragen vanwege privacy! Alleen een verklaring dat je zwanger bent is voldoende. De rest gaat via de bedrijf arts.

5 jaar geleden

Op uwv staat dat de verklaring voor je eigen administratie is. Zoals ik hieronder zei, je WG doet/kan er niks mee. Dus je hoeft ook geen verklaring bij ze af te geven. Voorheen had de werkgever de plicht deze verklaring in de administratie te bewaren. In het kader van de privacywetgeving AVG is dit gewijzigd. De werknemer bewaart deze verklaring nu zelf tot uiterlijk een jaar na afloop van de uitkering in geval van eventuele controles van UWV.

5 jaar geleden

mijn werkgever wilde dit ook na het advies van m’n arts om minder te gaan werken. Ik heb het aan mijn arts gevraagd, maar hij zei dat ze dat niet doen en dat ze dat met de arbo arts intern moeten regelen en als ze die niet hebben een externe moeten regelen. Uiteindelijk was het voor mij ook niet nodig, uwv keurde het meteen goed..