3 Reacties

één jaar geleden

Mijn dochtertje van bijna 2 vertoont ook af en toe dit gedrag. Commentaar van de KV vind ik wel beetje overdreven…. Hier corrigeren ze haar altijd en zetter haar even apart om daarna uit te leggen dat dit niet gewenst gedrag is ( komt meestal 1 x per week voor). Hier ook een zusje van 8 weken oud… gaat 9/10 keer goed en dan opeens bijt ze in haar handje ofzo. Ook wij leggen dan uit dat dit pijn doet en niet mag… lijkt ze wel redelijk te begrijpen en het gebeurd steeds minder. Succes!!

één jaar geleden

Wat ontzettend naar! Lastig hè dat het ze weinig lijkt te doen. Mijn dochter had wel door dat ze iets deed wat niet mag, want vertelde telkens “Kindje plagen, kindje huilen, Lieke puzzel). Bij onze dochter 2 maanden geleden ook begonnen (broertje kom pas in september). Eerst op de opvang een paar keer een opmerking over gehad en dat de ook niet wisten waar het vandaan kwam. Daar kon ik weinig mee, want thuis deed ze het niet. Op een gegeven moment hebben ze ons gevraagd of ze iemand mochten mee laten kijken voor tips. Hier waren we heel blij mee, want ook als ouder heb je geen idee. Op het hoogtepunt deed ze het dagelijks, ook thuis, in de speeltuin en het zwembad. Uit de observaties kwam eigenlijk ook niet zoveel. Soms is het omdat een kindje iets van haar afpakt, soms wat jij ook schrijft dat het ook een manier is om aan te geven dat ze iemand lief vindt en ook wel een manier van aandacht vragen. Ze kan heel goed praten, maar weet soms nog niet zo goed wat sociaal gepast gedrag is en hoe ze dingen moet zeggen. Op de opvang hebben ze een aantal dingen aangepast: haar wat vaker taakjes geven om te helpen zodat ze is afgeleid, wat meer uitdagend speelgoed geven om haar wat langer bezig te houden en een halve dag per week komt er iemand extra op de groep ondersteunen voor meer 1-1 aandacht. Als ouder kregen wij de tip haar vooral te helpen bij uitleggen wat ze wil: Zullen we samen vragen of jij nu met … mag spelen, als je een kindje lief vindt mag je deze aaien/een kusje geven. Etc. Is vooral hee goed opletten en ingrijpen voor de actie gebeurt door haar te helpen. Wij hebben dit gesprek nu 3 weken geleden gehad en het gaat de goede kant op. Er is al 1,5 week niemand meer gebeten en geduwd. Dus waarschijnlijk weer gewoon een fase waar je doorheen moet 🤷🏼‍♀️ Lang verhaal, maar misschien herken je er wat in en heb je er nog iets aan. Heel veel succes, want ik vind dit zelf echt een heel lastige fase. Mensen hebben vaak een hard oordeel over je manier van opvoeden etc, maar hier kun je echt niet perse altijd iets aan doen.

één jaar geleden

Oh wat ontzettend fijn dat je een topic maakt hier over. Al vaker over getwijfeld. Ons zoontje (nu 23mnd) heeft een broertje gekregen in januari. Hij vertoonde sinds die tijd af en toe vervelend gedrag volgens de opvang maar vaak icm slaap. Echter sinds 2mnd bijt hij of trekt aan haren af en toe. Iedere keer dat we hem ophalen krijgen we weer te horen dat hij vervelende momenten had, wat mij als moeder ook stoort. Thuis is hij soms vervelend richting z'n broertje, maar vooral als hij ook die ruimte voelt (ouders met wat anders bezig zoals koken). Wij hebben a.s. maandag gesprek op de opvang, dit hebben we zelf aangevraagd om te kijken of we op een lijn zitten. Ik begrijp dat ze niet alleen mijn zoon in de gaten kunnen houden, maar tussen het moment dat hij iets vervelender gedrag gaat tonen en een kind aan de haren trekt, zijn er naar mijn mening genoeg momenten om in te grijpen. We hopen dus door eerder of strenger in te grijpen dat het beter gaat op de opvang. Ik vind het vervelend voor de opvang, maar ook sneu voor mijn zoontje. Hij praat nog erg weinig, en we denken dat hij zich fysiek uit als hij zich dus niet duidelijk kan uiten.. Ik maak me er wel druk om, maar probeer me ook voor te houden dat het leeftijd is. Dit schat ik ook bij jouw kindje in, ze moeten nog veel leren en zijn al vaak een stuk sterker en sneller dan ze zelf in de gaten hebben ..