15 Reacties
3 jaar geleden
Ziet er wel een ernstige borstontsteking uit. Stoppen zou ik toch niet aanraden. Veel laten leegdrinken als dat mogelijk is. Zelf wel mee naar de huisarts geweest. Had koorts dus antibiotica gekregen. Was de dag erna al veel beter, en nu vind ik het zalig, bv geven. Die eerste weken zijn wel wat doorbijten.
3 jaar geleden
Oei oei oei!!!!! Wat pijnlijk!!! Wat je beschrijft en wat ik zie lijkt op een borstontsteking.
Bij mij hielp een luier onder de hete/warme kraan vol te laten lopen. De luier vervolgens om je borst heen leggen tijdens het voeden. Zoveel mogelijk aanleggen in verschillende houdingen. En tijdens het voeden de borst masseren. Ook kan het helpen door trilling de verstopping los te trillen. Achterkant van de elektrische tandenborstel erop houden en daarna voeden/afkolven. Die borst moet zoveel mogelijk geleegd worden.
Sowieso de lactatiekundige laten komen! Zij kan met je meekijken. En als je er ziek van bent (koorts) de ha inschakelen.
3 jaar geleden
Pff zo zag het er bij mij ook uit hele borst was vuurrood en ontzettend pijnlijk 😓 ik moest uiteindelijk aan de AB kuur wilde maar niet genezen en om de dag koorts spierpijn rillingen etc. Helaas is mijn productie enorm afgenomen. Ik kolf en geef het als een toetje ongeveer 3x 60 a 70cc per dag wat hij als moedermelk binnenkrijgt. Mij was door de lk juist geadviseerd de borst niet leeg te laten drinken of kolven omdat dat de melkaanmaak juist nog meer stimuleert en de verstopping zo alleen maar erger wordt. Heel veel sterkte hoop dat je er snel vanaf komt!
3 jaar geleden
Ah wat vervelend! Belangrijk om het serieus te nemen want het kan een abces worden.
Op deze website staan de nieuwste inzichten: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/33-borstontsteking-verstopping
Als de klachten binnen 24 uur niet minder worden of als je koorts hebt zou ik sowieso de huisarts bellen, dan kan antibiotica nodig zijn. Verder idd ook slim om Lactatiekundige in te schakelen.
Beterschap!
3 jaar geleden
Zeker een lactatiekundige inschakelen, om erachter te komen waarom je tepelkloven en ontsteking ontwikkelt. Mis is het aanleggen nog niet helemaal goed?
Dit is zo rot! :( Maar wordt beter. Ter verlichting uit de supermarkt; kwark in een washandje er erop leggen en witte kool bladeren. Die nemen de warmte op. Maar vooral goed laten leeg drinken. Je kan ook ibuprofen nemen hè .
Good luck!!
3 jaar geleden
Reactie op cb59
Ah wat vervelend! Belangrijk om het serieus te nemen want het kan een abces ...
Wat ik lees op die site is heel raar… De huisarts heeft me zojuist geadviseerd om mn zoontje juist aan de pijnlijke borst als eerste te laten drinken zodat hier de meeste druk weg wordt gehaald 😕
3 jaar geleden
Reactie op fshahid
Wat ik lees op die site is heel raar… De huisarts heeft me zojuist geadvise ...
Ik heb zelf geen borstontsteking, maar wel last van overproductie (waarschijnlijk door teveel extra kolven) en volg obv laktatiekundige het advies van deze site (overigens zie ik deze site voor het eerst). Dus juist druk op de borst laten staan (dus mag best beetje de druk eraf halen, maar zeker niet teveel!) koelen en ibuprofen. Het idee is dat als je de druk erop laat, dat je lijf snapt dat je minder moet produceren. Voor mij werkt het nu al! Dus ik zou voorzichtig zijn met juist deze borst heel veel aanleggen. Ik ben geen expert, dus vraag vooral verder. Maar wilde je even mijn ervaring delen,
Heel vervelend hè die tegenstrijdige adviezen… sterkte!
3 jaar geleden
Ter aanvulling: door de overproductie veel last van stuwing aan 1 borst en leek beetje richting ontsteking te gaan. Dus is preventief in overleg met laktatiekundige. En merk zelf dat ik nu echt na 3 uur moet voeden omdat het zo strak staat, dat is erg onprettig.
Even nog ter achtergrond waarom ik dit doe.
3 jaar geleden
Reactie op RL-03
Ik heb zelf geen borstontsteking, maar wel last van overproductie (waarschi ...
Al die tegenstrijdige adviezen maken het zo lastig!!! Ik laat mn kleine nu aan mn borst drinken tot hij tevreden is, anders blijft hij onrustig. Hoe zorg jij ervoor dat er druk op blijft staan? Ik voed hem nu op zijn verzoek (tenzij er te veel tijd tussen zit).
3 jaar geleden
Reactie op MamavanSimon
Zeker een lactatiekundige inschakelen, om erachter te komen waarom je tepe ...
Bedankt voor je tips!! Ik dacht dat iedereen tepelkloven kreeg in het begin van borstvoeding… ik laat hem een zo groot mogelijke hap nemen en let op dat zijn lippen naar buiten zijn gekruld
3 jaar geleden
Reactie op fshahid
Al die tegenstrijdige adviezen maken het zo lastig!!! Ik laat mn kleine nu ...
Door de ontstoken borst niet helemaal leeg te laten drinken. Dus meer te laten drinken uit de andere borst en maar alleen paar min uit de ontsteken borst. Ik doe max 5min. Nu drinkt mijn dochter wel snel. Zij drinkt totaal maar max 15min aan beide borsten elke 3 uur.
Succes!
3 jaar geleden
Reactie op cb59
Ah wat vervelend! Belangrijk om het serieus te nemen want het kan een abces ...
Precies hetzelfde gehad een paar dagen geleden. De tips van la leche hebben mij ontzettend geholpen. Koelen(ik heb ijsblokjes gebruikt) en niet masseren!
Daarnaast heb ik van m’n lactatiekundige rite aid hydrogel pads gekregen en die werken super goed! Tepels voelen meteen al een stuk beter (werk hetzelfde als blarenpleisters). Zwelling en pijn was al na 1 dag weg. Voorheen bij een ontsteking altijd warme doeken, massage etc gedaan maar de tips van la leche League zijn echt een life saver geweest!!
Ik heb na mijn vorige zwangerschap ook een ontsteking gehad en die hebben ze uiteindelijk leeggezogen (met een dunne naald) in het ziekenhuis. Niet pijnlijk en daarna was alles over.
Succes🌸