15 Reacties

3 jaar geleden

*Mogatine moest migraine zijn **

3 jaar geleden

Punt 1. Hij kan inderdaad niet zomaar zeggen dat je moet komen werken indien je echt ziek bent. Punt 2. Ik begrijp je baas, want zoals ik het lees heeft hij geen ander personeel, oftewel hij moet op stel en sprong wat regelen. Maaaar, ik begrijp heeeel goed dat je je een dagje ziek meldt! Een baby die niet doorslaapt is echt ontzettend vermoeiend. Daarnaast is moeder zijn ook nieuw en dat kost energie. Je kan dit, hopelijk komende nacht weer een betere nacht❤️

3 jaar geleden

Je bent helaas te eerlijk geweest. Eerlijkheid is een heel mooie goede eigenschap!! Maar in dit geval had je beter kunnen zeggen dat je je hondsberoerd voelt en koorts hebt ofzo. Helaas valt het bij veel leidinggevenden niet goed om slecht slapen door kind als reden op te geven, dat wordt gezien als iets wat iedereen met kinderen meemaakt en als mensen zich hier ziek voor gaan melden is het einde zoek. Ik snap jou dus wel hè!!! Het is mega zwaar en je trekt het dan gewoon echt even een dagje niet, maar nogmaals, je was te eerlijk. Veel sterkte vanmiddag met werken!

3 jaar geleden

Ik vindt het helemaal niet raar. Het is natuurlijk vervelend voor je baas dat de winkel niet open kan zijn. Maar dat is geen reden dat hij jou mag verplichten om te komen (lijkt mij). Dat is onderdeel van ondernemer zijn. Als je personeel hebt dan kunnen er onvoorziene dingen gebeuren! Dat hij de rest er bij haalt heeft helemaal geen zin. Niet fit is niet fit, de reden daargelaten.. Je kunt nu eenmaal niet functioneren zonder slaap. Laat staan nachten lang zonder goede slaap. Moeilijke situatie maar ik denk dat je zeker in je recht staatb

3 jaar geleden

Reactie op Vriesje

Ik vindt het helemaal niet raar. Het is natuurlijk vervelend voor je baas d ...
Helaas sta je totaal niet in je recht als je je ziek wil melden omdat je een gebroken nacht hebt door een baby…

3 jaar geleden

Hier een HR medewerker, dagje ziek melden terwijl je niet ziek bent is inderdaad geen legitieme reden. Het kost de werkgever namelijk geld. Een dag ziek kost de werkgever tussen de 250 euro en 450 per dag. In dit geval zou je gewoon een verlofdag op kunnen nemen. Blijf vooral in overleg.

3 jaar geleden

Reactie op ien1979

Helaas sta je totaal niet in je recht als je je ziek wil melden omdat je ee ...
Helaas niet 😅

3 jaar geleden

Dit is waar ouderschapsverlof voor is lijkt me

3 jaar geleden

N.B. Je hoeft überhaupt geen “legitieme reden” op te geven als je je ziek meldt. De reden is dat je ziek bent. Je werkgever is geen arts dus die hoeft niet te weten wat de aard van de ziekmelding is. Je kan het beste gewoon blijven herhalen dat je ziek bent want de meeste werkgevers weten dat ze dit niet mogen vragen maar doen het toch (met een omweg).

3 jaar geleden

Reactie op ien1979

Je bent helaas te eerlijk geweest. Eerlijkheid is een heel mooie goede eige ...
Dank je wel voor je reactie. 😅 Lesson learned inderdaad. Het voelt voor mij dan zo fout om te 'liegen'. Dit is sowieso iets waar ik al mij hele werkende leven mee struggle. Eerlijkheid lijkt helaas in veel situaties niet te passen / je snijdt jezelf daarmee vaak in de vingers. Zo jammer. Ik snap het ook zeker wel vanuit een werkgever. In dit geval moest hij zelf in de winkel staan of sluiten. Maar toch jammer dat het zo gaat. Als ik me nou heel vaak ziekmeldde of bijvoorbeeld ook vaak zou vragen of ik eerder weg kon gaan en dat soort dingen... Maar dat is niet het geval. Dan hoop je toch dat er iets anders gereageerd wordt. Maar ja... Komt wel weer goed

3 jaar geleden

Reactie op M_1986

Hier een HR medewerker, dagje ziek melden terwijl je niet ziek bent is inde ...
:) snap ik volledig. Ik kan het vanuit zakelijk perspectief ook wel begrijpen, het is meer dat ik als mens teleurgesteld ben. Je werkt nauw samen (het is een heel klein zaakje) en dan hoop je toch dat als zo'n situatie zich één keer voordoet, iemand wat meer vanuit de menselijke kant reageert en zegt: joh, neem idd even een dagje om te herstellen, dan sta ik vandaag wel in de winkel.

3 jaar geleden

Reactie op Asinis

Dit is waar ouderschapsverlof voor is lijkt me
Was het maar waar 😅 helaas... Ouderschapsverlof moet je óf structureel inzetten (als in bijvoorbeeld iedere week standaard één vaste dag ouderschapsverlof), óf je kan losse dagen opnemen, maar dan moet je die minimaal twee maanden van tevoren aanvragen.

3 jaar geleden

Wat ik had gedaan is overleggen met je baas wat er mogelijk is voor die dag. Denk aan alleen ochtendje werken en eerder naar huis kunnen of juist andersom. Zo geef je het gevoel ook dat je rust nodig hebt maar aan de andere kant ook rekening houdt met je baas. Stel dit kan niet en hij komt je nauwelijks tegemoet dan zou ik wanneer ik echt ziek zou zijn heel goed mijn rust thuis pakken en geen stap die kant op zetten tot ik me weer top fit zou voelen. Dan hoef jij je baas ook niet tegemoet te komen. Het is geven en nemen voor mij! Maar ziek melden omdat je een baby hebt die slecht slaapt vind ik niet oke maar dat je baas geen vervanging heeft wanneer jij echt ziek bent heb ik ook geen boodschap aan dat is weer zijn probleem. Pff blij dat ik eigen baas ben weet namelijk nog hoe het was om te werken voor een baas met 2 kleintjes gebroken nachten zieke kindjes etc etc.🥴 sterkte en een ongevraagde advies misschien op zoek naar een baan waarbij je meer flex hebt qua tijden en mogelijkheden van thuis werken ofzo.

3 jaar geleden

Reactie op Dee89

Was het maar waar 😅 helaas... Ouderschapsverlof moet je óf structureel in ...
Je kan eventueel een paar dagen plannen? De werkgever moet het in hele weken aanvragen. Dus in jouw geval in 1x voor 3 dagen. De werkgever vraagt die achteraf aan. Die 2 maanden van te voren nemen wij hier niet zo nauwkeurig. Ik heb allerlei losse dagen gepland. Met ook me time dagen 😅

3 jaar geleden

Nou ja, ik denk dat je ook ziek kan worden van te weinig slaap. Want zonder slaap ga je toch vrij snel dood. "Gemiddeld overlijdt iemand al na 10 dagen zonder slaap" https://www.nemokennislink.nl/publicaties/minder-slapen-dan-leef-je-langer/ Maar dan kom je idd op het punt, dat je ziek bent en dan is de reden niet relevant en mag niet gevraagd worden