8 Reacties

3 weken geleden

Tips heb ik niet echt, maar onze 3,5 jarige kleuter is 3 weken geleden grote zus geworden en toont hetzelfde gedrag. Luisteren is moeilijk en we krijgen ook weerwoord 🙃 Ons dochter is wel altijd al wat aan de koppigere kant, maar het is echt erger. Vele zeggen me dat dit bij deze leeftijd hoort, maar als er tips zijn hoor ik ze ook graag 🙈

3 weken geleden

Ik volg.. Hier ook zo'n 3,5 jarige draak....

2 weken geleden

Met 3,5 jaar gaan ze richting kleuter en de grenzen opzoeken. Hebben we met de oudste ook gehad. Op gegeven moment blij dat ze naar school gaan ;) Aan je verhaal te lezen ben je -naar mijn idee- te meegaand. Sommige dingen zijn gewoon zo. De eerste keer kun je drie keer waarschuwen, de tweede keer misschien nog 2 keer, maar daarna is het waarschuwen echt over. Rustig vertellen wat je verwacht en dan moet het ook zo gebeuren (wel met dingen waarvan ze het ook zeker kunnen). Wil je niet eten? Prima, dan eet je niet, maar als papa en mama van tafel gaan is de keuken dicht en je krijgt ook niets anders dan dat er op tafel staat. Klinkt hard, maar dan ben je wel duidelijk. Is ze overstuur? Eerst rustig maken (bij ons werkt druk op de borst/knuffel) en dan gewoon de boodschap herhalen.

2 weken geleden

Hier precies hetzelfde! Gisteren was ook echt extreem uitproberen. Ik probeer altijd kalm en rustig te blijven, maar soms is mn geduld echt op. 😜

2 weken geleden

Hier ook! Al wel wat langer dan een paar weken. Je omschrijft precies mijn dochter. Rustig en lief meisje maar ze weet feilloos hoe ze ons op de kast krijgt. En daagt echt flink uit. Wij zijn ook zoekende.

2 weken geleden

Al fijn om te lezen dat er herkenning is! We hebben hier een aantal nachten bij haar gelegen zodra ze wakker werd zodat ze sneller doorslaapt (ligt soms gerust 3 uur wakker), en het verbeterd ieder geval haar humeur dat het niet heel de dag op eieren lopen is. Dank voor de andere tip om bij bepaalde regels die voor haar duidelijk zijn meteen ook ‘in te grijpen’ en niet meer te waarschuwen.

4 dagen geleden

Hier ook geen tips helaas. We zitten zelf met zo’n monstertje in huis dat alle regels aan haar laars lapt en haar oren een paar maanden geleden ergens verloren is..

gisteren

Reactie op Atroxmons

Met 3,5 jaar gaan ze richting kleuter en de grenzen opzoeken. Hebben we met ...
Dit is ook onze aanpak. Ze gaan echt de grenzen opzoeken. Wanneer heb ik de grens bereikt en vooral wat doe jij als jouw grens bereikt is? Hier leren ze van. Bij mijn zoon heb ik echt geleerd dat als ik hem overal een podium voor geef, hij die ook pakg. Ik zou na 3 x rustig waarschuwen en je verwachting uitspreken, rustig de lepel afnemen en ook vertellen waarom je dat doet. Haar stoel op een (meter?!) afstand zetten van de tafel en haar weer deel te laten nemen als ze zich herpakt. Wordt het brullen? Laat maar even gaan.. tenminste dit werkt hier heel goed.