25 Reacties
2 jaar geleden
Wij doen het zo. Geen borstvoeding.
07:00 Pap met opvolgmelk
08:45 fruit
09:15 - 10:15 slapen
12:00 brood + yoghurt
14:00 - 16:00 slapen
16:30 warme maaltijd
18:45 fles 180+6 drinkt max 100ml
19:00 slapen
Er staat de hele dag water voor hem waar hij ook zeker een 200 ml van drinkt.
Tussendoor krijgt hij snackjes, groentesticks, maisstengel e.d.
2 jaar geleden
Puur even uit nieuwsgierigheid (want zelf mocht ik om medische redenen maar 6 weken bv geven): is het normaal dat als een kind nog bv krijgt je er ‘s nachts nog 2 à 3 keer uit moet? Want hier slaapt ze (13 maanden nu) al vanaf 6 maanden door van 19 uur tot 7 uur zonder voeding. Is dat dan omdat ze met bv meer verspreid de belangrijke voedingsstoffen binnen moeten krijgen? En geef je bewust 2 porties fruit per dag of splits je eigenlijk 1 portie op? Dus beetje in de yoghurt en de rest later?
2 jaar geleden
Ik geef nog 2 keer per dag borstvoeding, bewust afgebouwd vorige maand omdat ik wilde stoppen met kolven. Ik heb er ook voor gekozen om op niet-werkdagen overdag niet meer live/op verzoek te voeden, maar je kan dit ook wisselen per dag. Waarschijnlijk is je productie nu zo stabiel dat je niet per se meer hoeft te kolven, mijn borsten waren daar binnen een week aan gewend toen ik van 1 naar 0 kolfmomenten ging.
Aan op de opvang geef ik nog 1 fles bv uit de vriezer mee, zo lang de voorraad strekt, die krijgt hij daar net voor z’n middagdutje. De overgang van 3 naar 1 fles konden we eigenlijk heel vlot maken (in 4 weken ongeveer), mijn zoontje ging direct meer eten en water drinken. Thuis drinkt hij ook regelmatig wat halfvolle melk nu. Gewoon zorgen dat je bij elk eetmoment iets te drinken aanbiedt (en dat doet de opvang ook).
We doen ongeveer dit:
06:30 bv
07:30 boterham
09:30 slapen
11:00 fruit
13:00 boterham
13:30 slapen
16:00 tussendoortje (cracker, snoeptomaatjes, meer fruit, etc)
18:00 avondeten
19:00 bv
Geen nachtvoedingen hier gezien doorslapen, op nachten met ziekzijn/tandjespijn na, dan is en blijft het m’n gouden wapen.☺️
2 jaar geleden
Hey,
Bij ons is het ritme als volgt:
7 uur wakker en meteen borstvoeding
Hierna ontbijt met boterhammen
10 uur fruit en water
12 uur brood en daarna borstvoeding
15 fruit en water
17 avondeten en water
18.30 borstvoeding
Soms snachts of vaker overdag borstvoeding maar ik stimuleer om vooral water te drinken ipv borstvoeding aanbieden uit mezelf
2 jaar geleden
Ik werk 3 dagen en kolven is sinds dat m’n zoontje 11 maanden is niet meer nodig
2 jaar geleden
Reactie op ien1979
Puur even uit nieuwsgierigheid (want zelf mocht ik om medische redenen maar ...
Leuke vraag! Dat kan, maar hoeft niet. Doorslapen heeft weinig te maken met borstvoeding of kunstvoeding. Je hebt gewoon geluk gehad met zo’n vroege doorslaper, want er zijn ook genoeg kindjes die kunstvoeding krijgen die in de nacht nog om voeding vragen (en dat is ook oké).
Kindjes die bv krijgen zullen wel in de nacht gaan inhalen als ze overdag te weinig binnenkrijgen, maar dat hoeft dus niet, en elk kindje kiest daarin z’n eigen patroon. Bovendien is borstvoeding meer dan alleen een volle maag: ook nabijheid/mamahonger spelen een grote rol. En ook dát halen ze soms ‘s nachts in, bijvoorbeeld door na een opvangdag vaker wakker te worden dan na een dag samen. Op deze leeftijd kan je als je dat wilt kijken of je nachtvoedingen kan afbouwen. Ik heb een periode in de nacht eerst m’n partner gestuurd ipv zelf direct te gaan voeden, en met zijn hulp ging mijn zoontje ook prima verder slapen. Inmiddels kan ik hem in de nacht ook zelf troosten zonder dat hij om voeding vraagt. Maar zo lang een borstvoedende moeder zelf geen bezwaar heeft tegen nachtvoedingen, is dat op elke leeftijd helemaal prima!
2 jaar geleden
Reactie op Kwartje93
Leuke vraag! Dat kan, maar hoeft niet. Doorslapen heeft weinig te maken met ...
Wat fijn en lief dat je zo uitgebreid reageert. Het is een beetje met het oog op een eventuele tweede. Als het meezit mag ik dan dus wél langer borstvoeden maar stiekem lijkt me dat mega intens en had/heb ik het vooroordeel dat het mega zwaar is doordat het vaak zo is dat je langer veel heftigere nachten houdt en dat zou ik gewoon echt niet trekken. Maar goed, het kan dus alle kanten op en tuurlijk is elk kind anders inderdaad. ❤️
2 jaar geleden
Hier ook bv, ben sinds twee weken gestopt met kolven. Was daar wel echt zo klaar mee, lukte ook minder goed. Tot 11 maanden ging kolven als een tiet (ha ha) en daarna moeizamer. Hij dronk duidelijk minder
6.30 bv
7.30 pap met beetje dreumesmelk
9.30 fruit
12.30 1 a 2 boterhammen en dreumesmelk
15.00 snack (snoepgroenten, rozijntjes, rijstwafel etc)
17.30 avondeten
19.00 bv
Nachtvoedingen verschillen van 1 a 2 keer tot doorslapen tot de hele nacht troostvoeden/nabijheid. Geen pijl op te trekken
De hele dag door krijgt hij water. Ivm koemelkallergie krijgt hij geen yoghurt of gewone melk en hij gruwelt van plantaardige yoghurt.
Dreumesmelk is voor calcium en extra vitamines op aanraden van de diëtist. Al ben in soms benieuwd hoe andere bv met allergieën dit doen? En of aanvullen echt nodig is..
2 jaar geleden
Reactie op ien1979
Wat fijn en lief dat je zo uitgebreid reageert. Het is een beetje met het o ...
Je hebt inderdaad al een uitgebreide reactie gehad, waar ik mij ook helemaal in kan vinden. :) Het is inderdaad de nabijheid die ze zoekt en niet de honger en ik vind het prima. Het is soms pittig, maar door de borstvoeding wordt ik zelf ook slaperig en soms weet ik niet eens meer hoeveel ze gedronken heeft. (Ze ligt het tweede deel van de nacht naast mij)
2 jaar geleden
Reactie op Kwartje93
Leuke vraag! Dat kan, maar hoeft niet. Doorslapen heeft weinig te maken met ...
Kleine toevoeging van mijn kant. Ik ben vanaf 11 maanden gestopt met snachts (borst)voeden als hij wakker werd, omdat ik zeker wist dat hij het voor de voeding niet meer echt nodig had. In plaats van de borst te geven dan even troosten door even te sussen en aaien. Na 4 nachten dit zo te doen slaapt hij nu elke nacht door! Dus het blijven voeden kan het wakker worden ook in stand houden.
2 jaar geleden
Reactie op Sarah_B89
Je hebt inderdaad al een uitgebreide reactie gehad, waar ik mij ook helemaa ...
Wat mooi. En samen slapen op zich ook, want ik denk dat je door de bv én het deels samen slapen in zekere zin meer connected raakt met je kind. Hier slaapt ze dus altijd al door en ook altijd in haar eigen bedje (wel 11 maanden lang in haar bedje naast ons bed, aan mijn kant, dus wel dichtbij en sinds 2 maanden op haar eigen kamer, daar waren we allemaal wel aan toe). Om eerlijk te zijn vind ik dat wel lekker, maar soms ben ik dus even onzeker over een eventueel minder hechte band. Soms leg ik haar voor de gezelligheid even bij ons in bed maar ze wil het niet eens, haha. Dat heeft ze altijd al gehad: in eigen bedje, eigen ‘space’ nodig ofzo. Kan nog veranderen als ze wat groter is, wie weet. Maar goed hoewel ik het dus wel prima vind zo (voor mijn eigen rust) kan ik soms een beetje jaloers zijn op mama’s die van die koalabeer-kindjes hebben die non-stop aan hen hangen, in bed, met voeden, etc. Mamahonger is een mooie term maar die merk ik dus niet echt bij mijn dochter. Ze is gek op me hoor en ik op haar en ik denk dat er echt wel een goede band hebben, maar door dit soort verschillen denk ik er wel over na. 😅
2 jaar geleden
Reactie op ien1979
Wat fijn en lief dat je zo uitgebreid reageert. Het is een beetje met het o ...
Het is wel dat 90% vd kindjes die ik ken die met 1 jaar nog niet doorslapen allemaal borstvoeding krijgen. Vanaf een maand of 8 zie je dat patroon redelijk duidelijk. Ze drinken ook kleinere beetjes dan kinderen met flesvoeding en hebben eerder honger. Tot die tijd is het inderdaad een kwestie van pech/geluk
2 jaar geleden
Reactie op f1990
Kleine toevoeging van mijn kant. Ik ben vanaf 11 maanden gestopt met snacht ...
Dat was dus eigenlijk ook een beetje mijn (voor)oordeel dus daarom mijn vraag; want gaat het nou om de voedingstoffen of om de afhankelijkheid van de nabijheid. Zonder oordeel overigens hoor, zoals ik net in een andere comment al aanhaal: in zekere zin ben ik er ook wel een beetje jaloers op, haha. Onze meid heeft overigens ook wel eens een onrustigere nacht (100% altijd top doorslapen bestaat volgens mij niet, bij niemand, of ze LIEGENNNNN hihihi) en dan leg ik idd even mijn hand op haar, sus ik even en dan slaapt ze weer verder.
2 jaar geleden
Dat zou zeker kunnen! Al is de kleine man hier zelf gestopt met overdag bv drinken. Hij dronk al best wat water toen hij nog twee keer bv kreeg om 11 en 15.
En pas voelde hij zich een dag niet zo lekker en toen wilde hij wel weer bv overdag. Dat is prima, maar ga het niet meer meegeven naar de opvang en niet meer kolven.
Geef soms wel beetje dreumesmelk mee voor het yoghurt moment bij de opvang (dat mag hij niet mee eten door allergie).
2 jaar geleden
Vandaag wilde m'n zusje graag oppassen en was dit het ritme. Als ik moet werken ook zoiets, alleen alles een half uur eerder 😉.
7.30u wakker + BV
8.30u ontbijt (brinta/havermout)
9.30u slapen
12.00u eerst fles gekolfde BV, daarna brood
14.30u slapen
16.30u fruit
Daarna is het weer BV op verzoek. Dus bij thuiskomst aanleggen, wil ze niet perse altijd drinken en voor het slapen gaan drinken. 's Nachts komt ze soms nog wel en soms niet meer!
Ben nu de vriezervoorraad op aan het maken en heb besloten om na de vakantie niet meer te kolven. Zodra de vriezervoorraad op is gaan we koemelk aanbieden bij de lunch.
2 jaar geleden
Hier ook nog steeds borstvoeding aan mijn dochter van inmiddels alweer 13 maanden 🥰 vanaf dat ze 9 weken was afgebouwd met alle voedingen BV en toen per dag 2 vaste borstvoedingsmomenten gehouden.
Ochtend als zij wakker wordt varierend tussen 5 en 7 uur.
En savonds rond 19.00 voor het slapen gaan.
Ik heb alleen in het begin gekolfd tijdens de overgang maar doordat mijn productie te weinig werdt vanzelf hoefde ik al gauw niet meer te kolven overdag. Ik denk dat het een kwestie is van tijd dat het vanzelf een beetje terugloopt kwa voeding en je kan stoppen met kolven overdag.
Ons schema is verder als volgt nu:
-6/7h borstvoeding
-7/8h 1,5 a 2 boterhammen met wat drinken
-10.00 fruit met drinken en daarna slapen.
-12.00 2 boterhammen met opvolgmelk 180 ml (ivm voormalig koemelkallergie nog op advies van de kinderarts ipv koemelk)
-Rond 14.00 een tussendoortje en wat drinken en daarna slapen.
-17.00 avondeten en wat drinken.
-Rond 19.00 borstvoeding en daarna lekker slapen.
*Slaapt zelden door, helaas voor mij 😅
Maar krijgt al best lang geen nachtvoedingen meer.
Misschien dat je dochter toe is aan 1 flesje gekolfde melk op de opvang bij de boterham rond half 12/12 h bijvoorbeeld?
En dan eigenlijk daarvoor wat brood eten, gezien de melk steeds meer extra is.
Dan zou de 15h fles er evt ook af kunnen en vervangen worden door bv een luchtige cracotte.
En standaard bij elke eet momentje drinken aanbieden ipv borstvoeding kan de overstap helpen.
Of minder borstvoeding aanbieden per keer, hoeveel afgekolfde melk krijgt ze op deze momenten?