16 Reacties

4 jaar geleden

Ik zou het even met je verloskundige of gynaecoloog overleggen en evt advies van een lactatie kundige inwinnen. Het is normaal hoor dat je nog geen melk produceert, is zeker niet bij iedereen zo. O.h.a. wordt gezegd dat je bij prenataal kolven met de hand moet kolven (zie ook bij La leche League), maar bij mij zei de verloskundige in het ziekenhuis dat ik het ook met een elektrische kolf mocht doen. Mag echter niet bij bepaalde contra indicaties bijv dus zou het gewoon even navragen. Succes!

4 jaar geleden

Mijn ervaring is dat er met de hand veel meer uitkomt dan met een elektrische kolf. Met de hand kan ik echt nu al 10ml per keer stimuleren en met de kolf maximaal een paar druppels.

4 jaar geleden

Hee hoi, waarom kolf je prenataal? Als er geen medische indicatie voor is lijkt dat me onnodig, kan me voorstellen dat het je onzeker maakt? Ik heb geen druppel gelekt voor de bevalling en na ook nauwelijks, een jaar mijn gigantische zoon volledig van melk voorzien :)

4 jaar geleden

Reactie op SAD

Mijn ervaring is dat er met de hand veel meer uitkomt dan met een elektrisc ...
Dit verschilt ontzettend per persoon.. ik kolf nu een week met de hand en krijg max zo'n 2 ml per keer. Maar het kan ook heel goed dat het niet lukt en er niks komt. Zolang je placenta er nog in zit remt het de productie.

4 jaar geleden

Reactie op MerlinB

Dit verschilt ontzettend per persoon.. ik kolf nu een week met de hand en k ...
Dat klopt. Het verschilt sowieso per persoon of het lukt en het moet ook opbouwen want die 10ml lukt mij ook niet meteen. Maar wat ik meer bedoelde te zeggen is dat het met deze kleine hoeveelheden met de hand vaak beter gaat dan met een kolf omdat je beter de juiste druk kan voeren, huid op huid beter is ivm warmte en je minder druppels verloren laat gaan in het kolfapparaat. Als je dus nog niet zoveel colostrum hebt zou ik met de hand kolven en niet met een kolfapparaat.

4 jaar geleden

Maak je alsjeblieft geen zorgen, ik heb zwaaaaaaare overproductie terwijl ik tot onze zoon geboren was geen druppel melk verloor

4 jaar geleden

Allereerst moet je dit overleggen met je verloskundige of gynaecoloog. Prenataal kolven mag namelijk niet zomaar. Dus ga eerst met hun in overleg voordat je iets gaat doen.

4 jaar geleden

Reactie op SAD

Mijn ervaring is dat er met de hand veel meer uitkomt dan met een elektrisc ...
Ik ben al een week aan het proberen.. niks... 😓

4 jaar geleden

Reactie op Mouch

Ik ben al een week aan het proberen.. niks... 😓
Ja best frustrerend. 😓

4 jaar geleden

Elektrische kolf is vaak te aggresief om mee te starten. Tevens komt er in het begin maar een paar druppels melk, dus dat blijft dan vaak in de slang van de kolf hangen en kan je dus niet opvangen. Ben je aan het kolven en blijkt dat er wel meer melk komt, dan kan je altijd nog overschakelen naar elektrische kolf.

4 jaar geleden

Ik heb trouwens een potje met pillen van mijn schoonzusje gekregen die had zij van haar lacatiedeskundige geadviseerd gekregen fenegriek heet dat kun je gewoon bij de tuinen halen of Holland en Barret werkt voor mij erg goed en het was vrij snel op gang

4 jaar geleden

Als je alleen wilt kolven omdat je bang bent dat je straks geen productie hebt, zou ik het niet doen. Tenzij er een medisch advies is oid. Ik heb bij de eerste geen druppel melk gelekt en had direct goeie productie na de bevalling, zelfs met keizersnede. Heb anderhalf jaar gevoed. :) Nu weer bijna 36 weken zwanger en nog geen melk verloren. Het zegt echt helemaal niets dat je nog geen melk verliest of produceert!

4 jaar geleden

Prenataal kolven is prima hoor begreep ik, zeker vanaf week 37! Je kan zelf kiezen wat je het fijnste vindt, met de hand, handkolf, zo'n zuignap of elektrische. Ik heb al vanaf week 20 enorme lek borsten en heb het wel opgevangen. Doe het nu ik de 37 weken gepasseerd ben dagelijks en vries het in. Ongeveer 5ml per dag.

4 jaar geleden

Sinds gisteren actief bezig met prenataal kolven (elektrisch). Ik krijg er meer uit dmv elektrische kolf dan met de hand of handkolf. 10 ml over 3x verdeeld per 24 uur. Vandaag na 2 sessies al 9 cc.

4 jaar geleden

Geen paniek. Dit wordt allemaal netjes geregeld als je bevallen bent! Ze drinken de eerste dag ook maar een paar ml per keer. Echt heel erg weinig. Dus het is echt niet nodig om al veel te gaan produceren. Je kindje gaat dit straks zelf regelen. Komt echt goed.

4 jaar geleden

Ik ben begonnen met 38w elektrisch kolven elke dag 10 minuten en dit is het resultaat