9 Reacties

4 jaar geleden

Dit gaat over de taxoplasmose parasiet. Er is een heeele kleine kans dat die er daadwerkelijk in zit. Ik heb even gegoogled en dit zijn de feiten: Eén op de 400 zwangere vrouwen in Nederland raakt tijdens de zwangerschap besmet met toxoplasmose. Twee van de vijf kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap een infectie heeft opgelopen met toxoplasmose krijgt deze infectie ook via de navelstreng Voor de rest kun je prima filet americain eten, als je het 48 uur hebt ingevroren (op-12 graden) dan is de parasiet dood.

4 jaar geleden

Reactie op Mirjem

Dit gaat over de taxoplasmose parasiet. Er is een heeele kleine kans dat di ...
ECHT WAAR??? Als je het dus eerst invriest kun je het daarna eten? 😍 Maar is het dan nog lekker?

4 jaar geleden

Reactie op Debbsss02

ECHT WAAR??? Als je het dus eerst invriest kun je het daarna eten? 😍 Maar ...
Ja!! Heb deze info van de rivm site. Check het zelf maar even!! En het smaakt het zelfde, het is alleen iets.. flubberiger ofzo haha

4 jaar geleden

Het voedingscentrum raad het af: Is rauw vlees volledig veilig na invriezen? Nee. Het invriezen van rauw vlees zoals filet americain bij -12 °C voor minstens 2 dagen doodt de parasiet Toxoplasma gondii. Maar bacteriën zoals listeria of salmonella kunnen nog wel overleven en later eventueel uitgroeien tot aantallen waarvan je ziek kunt worden. Daarom blijft het advies voor zwangeren, baby’s en jonge kinderen, ouderen en mensen met een verminderde weerstand om géén rauw vlees te eten.

4 jaar geleden

Ik zou even overleggen met je verloskundige als je je zorgen maakt. Denk dat de kans klein is dat je net een besmet bakje had. Volgensmij kan er getest worden of je hebt. (Bloedprikken) Ik heb zelf de kattenbak nog schoongemaakt de eerste 5 weken. Maak me daar eerlijk gezegd geen zorgen over. Je doet je best, maar niemand is perfect.

4 jaar geleden

Reactie op Irislaura

Ik zou even overleggen met je verloskundige als je je zorgen maakt. Denk da ...
Dankje wel. Maak me niet echt zorgen om ze meteen te bellen maar aangezien hier zo veel mensen met ervaring zijn dacht ik ff info

4 jaar geleden

Mijn verloskundige gaf juist aan dat het wel kon (in tegenstelling tot het advies van de vorige zwangerschaps) al het rauwe vlees minimaal 48 uur in de vriezer en dan kan je het gewoon eten.

4 jaar geleden

Reactie op Irislaura

Het voedingscentrum raad het af: Is rauw vlees volledig veilig na invrieze ...
Ahhh jammer.. 😩

4 jaar geleden

Ik denk dat het voedsel in Nederland zo veilig is dat je eigenlijk alle richtlijnen aan je laars zou “kunnen” lappen. Dat doe ik uiteraard niet maar een x een misser zou ik me niet te druk om maken 😘😘