46 Reacties

3 jaar geleden

Heb je al geprobeerd om na zo'n hazenslaapje naar de wakkertijd te kijken? Onze kleine is nu 12 weken en zou ongeveer 1,5 uur wakker moeten kunnen zijn. Als ik hem na een hazenslaapje niet meer in slaap krijg haal ik hem uit bed en zorg ik dat hij 1,5 uur wakker is. Ook al is dat even een gedoe met huilen, zo probeer ik hem te leren dat de slaapjes belangrijk zijn en hij niet de hele dag door kort kan slapen.

3 jaar geleden

Ik zou het los laten. Als je er zo druk mee bent zorgt het alleen maar voor frustraties. Je geeft aan dat hij vrolijk is en het verder ook goed doet. Geniet ervan dat hij zo makkelijk zelf in slaap valt en de slaapjes worden vanzelf wel langer. Dat geeft jou ook meer rust om lekker te genieten!

3 jaar geleden

Hoi, ik snap je frustratie.. heb me helemaal ook flink aan geërgerd om t feit dat mijn kleine weinig overdag sliep, maar ik heb het beetje bij beetje leren loslaten. Ik was op een gegeven moment ook alleen maar thuis gekluisterd, maar je moet toch je ding kunnen doen. Dan maar in de kinderwagen/maxi cosi als je t dorp/stad in gaat en als hij moe is slaapt hij toch wel. Hoe meer je geforceerd er mee omgaat hoe meer gefrustreerd je erover raakt.. de mijne sliep hooguit 30 min overdag en ik deed qua handelingen precies wat jij ook deed.. Wat ik later nog wel erbij probeerde is white noise geluid aanzetten met stofzuiger achtergrond en dan vrij hard. Het blijft het geluid van buitenaf en wat je eventueel overdag in t huis doet. Maak je niet teveel zorgen, wat je leest op internet zijn ook maar richtlijnen. Het komt goed!

3 jaar geleden

Mijn dochter heeft heel lang maar 3 x 30 minuten geslapen overdag, maar was verder vrolijk. Ze zeggen dat het dan niet erg is. Als het veder een happy baby is dan los te laten! Mijn baby zat veel in de wipper te kijken naar wat ik deed enzo. Het slapen ging later vanzelf beter gelukkig, naar 2 x 1,5 uur per dag. Maar dat was pas rond 8 maanden ofzo.

3 jaar geleden

Hier ook frustraties hoor! Ik probeer net als jou er alles aan te doen dat ons mannetje goed slaapt, maar voor me gevoel draait heel de dag alleen maar om slapen. Vandaag heeft hij 3 hazenslaapjes gedaan. Als hij in de middag bij ons slaapt, slaapt hij een lange ruk. Maar ook ik zie dat niet echt meer zitten, puur omdat mijn lichaam even op is (last van nek en rug). Ik heb ook vanalles opgezocht en ga het proberen los te laten. Maar vind dat heel lastig.

3 jaar geleden

God wat herkenbaar. Hier alleen ook nog 23u en 3u een voeding. Maar onze dochter slaapt altijd 45 minuten overdag. Behalve in een rijdende kinderwagen, inmiddels loop ik gemiddeld 18km per dag om haar 2u te laten slapen. Maar stilstaan kan niet (dus even koffie buiten de deur is een no go). Andere optie is de draagzak of op de arm. Het is vreselijk. Ik ben ook echt op. De nachten verlopen hier opeens ook heel erg met onrust ivm de speen 😩

3 jaar geleden

Misschien nog een tip: vanavond is er een webinar over slaap bij baby's door Nathalie Schittekatte van Snuggles&dreames. Je kunt je gratis opgeven bij ouders.nl

3 jaar geleden

Misschien toch meer loslaten? Mijn zoontje slaapt overdag heel wisselend, en kan echt bijna niet overdag op zichzelf slapen (ook door reflux). Platliggen is het eerste uur na de voeding echt geen optie iig. Heel soms slaapt hij echt een hele ruk van 3 uur, maar meestal zijn het nappies van 30 tot 45 min hooguit. Ik doe gewoon overdag mn eigen ding en draag m regelmatig in de doek bij me. Kan ie lekker mee het huishouden doen of koken haha, en als ie wel in slaap valt prima. Kinderwagen werkt hier niet zo denderend, ook dan zit ik weer met platliggen. Maken we wel een wandeling dan slaapt hij ook maar een kort hazenslaapje en ligt de rest van de tijd om zich heen te kijken. Daarnaast gaan we in het weekend ook vaak naar familieverjaardagen etc, ook dan gaat hij gewoon mee. Soms slaapt ie dan lekker op schoot en soms zit ie de hele tijd om zich heen te kijken (of hij is aan het huilen en dan maken we het bezoek wat korter). De nacht gaat bij ons wel best goed, dus dat scheelt misschien ook wel. Heb niet het idee dat hij oververmoeid of overprikkeld is ondanks zijn wisselende slaapjes. Enige wat ik wel doe is als hij moe lijkt te worden is geen interactie meer bewust opzoeken met hem. Dus niet meer oogcontact zoeken/kletsen/speelgoed voorhouden etc. Dus naja niet echt een tip verder, meer om te laten zien hoe ik het aanpak en "eromheen werk".

VRIEND

3 jaar geleden

Fijn dat hij in de nacht zo goed slaapt! Dat lukt jullie al super knap. Slapen is slapen en wakker is wakker. Gewoon accepteren. Laat hem fijn in de box spelen of op een kleed bij je in de buurt of op een stoel/wipper. Doe je dingen die je moet doen. Wanneer hij weer begint te jengelen breng je hem weer in slaap. "Slapen op verzoek";) Je kunt ze nu eenmaal niet dwingen:) zo als ik het lees doen jullie het heel goed en kunnen jullie hem al goed lezen. Ga zo door en zie dat het eigenlijk best goed gaat! Babytjes bepalen nu eenmaal een groot deel van je ritme... komt vanzelf weer terug;)

3 jaar geleden

Ohh ik begrijp precies wat je bedoelt, hier hetzelfde!! En in de avond ook niet willen slapen. Ligt pas om 22.30 op bed.. dan heb ik eindelijk tijd voor mezelf, maar dan moet ik alweer gaan slapen omdat ze tussen4 en half 6 voor der voeding komt 🤯🤯 Hoop zo dat het snel beter gaat! Ook voor jou!!🤞🏼🤞🏼

3 jaar geleden

Dit bericht is verwijderd
Als je naar ouders.nl gaat dan zie je onderaan gelijk te staan webinars voor ouders. Als je daarop klikt dan kun je kiezen tussen verschillende webinars deze week.

3 jaar geleden

Reactie op Jill87

Misschien nog een tip: vanavond is er een webinar over slaap bij baby's doo ...
Ingeschreven! Thankkkss!

3 jaar geleden

Als hij vrolijk wakker wordt is er (voor hem) geen probleem toch 🤔 Niet zo handig voor jou misschien maar lijkt erop dat hij zo genoeg slaap krijgt. Las dat het heel "normaal" is tot aan 6 maanden ongeveer. Daarna (hopelijk) wat langere en voorspelbare dutjes 😆😅

3 jaar geleden

Als je baby vrolijk is overdag en er niet moe uitziet is het toch goed. Hij slaapt heel lang in de nacht. Probeee er juist van de genieten dat je zo een lachebekje hebt overdag. Je moet je niet zo veel druk opleggen om dingen gedaan te krijgen. Er is een reden dat je thuis bent. S' avonds meer doen?

3 jaar geleden

Ik zet dan de (echte) fohn aan, ligt op de grond vd kamer bij de deur, en dan slapen ze weer verder na wat gemurmel. Ooit eens als tip gekregen en t werkt echt top bij mij, zowel bij mijn oudste dochter als nu bij de tweeling

3 jaar geleden

Hier slaapt hij meestal ook maar 30-45 minuten per keer overdag, maar super vrolijk verder dus ik vind het prima. Wat hier nog wel eens wil helpen om hem er nog een cyclus aan te laten koppelen, of gewoon lekker een poosje rustig te blijven liggen in bed is de slaapliedjes functie van de babyfoon aanzetten zodra hij wakker wordt. Ben ik ook maar per ongeluk achter gekomen toen ik eens op het verkeerde knopje drukte, maar sindsdien gebruik ik het altijd (ook als hij s ochtends om 5 uur wakker wordt, weten we het zo te rekken tot een uur of 7).

3 jaar geleden

Hier hetzelfde, s nachts gaat best goed zeker nu we het avondritueel eerder in starten dan daarvoor (was eerst rond half 11, nu rond kwart over 9) ze slaapt dan door tot ongeveer 4 uur en wordt dan wakker voor een kort voedingsmomentje. Helaas is nog eerder in bed leggen niet mogelijk omdat ze vaak tussen 5 en 9 clustert. Overdag heel moeilijk in slaap te krijgen en dan als ze slaapt is dat op een van ons of in de draagzak, als we haar wegleggen is het krijsen. Merk wel dat ze af en toe gewoon echt moe is want dan zet ze het ook op het huilen en is ze niet stil te krijgen, maar ze kan zich er op de een of andere manier niet toe zetten om dan in slaap te vallen, wat voor ons dan ook weer frustrerend is.

3 jaar geleden

Ik snap je gevoel en frustratie helemaal. Mijn eerste zoontje sliep overdag ook ontzettend moeilijk en door zijn slaapgebrek ging hij ook slecht drinken en was hij huilerig. Nu een dochter van 11 weken en dat is een totaal ander kind. Slaapt overal en als je haar weg legt in haar bedje slaapt ze vrijwel meteen. Ik wil hiermee zeggen dat elk kindje anders is en dat het echt niet ligt aan wat jullie allemaal doen! Slapen moeten kinderen vaak leren en dat heeft tijd nodig. Er komen echt betere tijden, maar snap dat dit je nu niet echt verder helpt. Probeer het wat meer los te laten.

3 jaar geleden

Hoe gaan de dutjes nu bij jou? Hier slapen de kids overdag ook amper 1 uur over de dag verdeeld is veel 🙈 Kids zijn bijna 5 maanden en slapen ongeveer van 19:30 tot 5:30 en daarna meestal rond 7:00 tot 8:30 en vanaf dan is er geen structuur meer. Ik leg ze op bed rond 12 uur maar langer dan 20 tot max 45 min slapen ze niet en daarna op de dag soms nog een kwartier of halfuur maar thats it.

3 jaar geleden

Oh ik had dit net zo, inmiddels zitten we in een slaapregressie en gaat het in de nacht opeens ook niet meer goed. Eerder was het nachtvoeding om half 5 en verder niet. Nu moet ik er 3/4x per nacht uit en zijn de dutjes OPEENS nog maar 25-30 min overdag Ipv 45