14 Reacties

vorig jaar
Als ze echt een ijzer-tekort heeft, dan kun je meer voedingsmiddelen met ijzer aanbieden.
Als ze op de opvang wel vlees aangeboden krijgt, dan zou dat wel gedekt moeten zijn denk ik (onprofessionele mening).
Krijgt ze wel genoeg eiwitten binnen?
Overigens heb ik dat gedoe met die potjes nooit gesnapt... Ik heb twee kinderen die het direct weer uitspugen...

vorig jaar
Reactie op Atroxmons
Als ze echt een ijzer-tekort heeft, dan kun je meer voedingsmiddelen met ij ...
Ja in de opvang eet ze echt altijd super dus ben altijd wel gerust dat ze goed gegeten heeft maar thuis iets moeilijker..
ze drinkt smorgens en savonds ook nog 2 flessen groeimelk
Ze lust ook graag een roereitje dat ik meermaals per week maak..
en dan ja die potjes raar maar waar ze lust die best wel dus ook al is vers beter zo ben ik wel gerust dat ze alles binnen krijgt.

vorig jaar
Reactie op Atroxmons
Met eiwitten bedoel ik de stof, niet het ei.
Eiwitten zitten o.a. in melk, ...
Ja melk drinkt ze , vlees dan eigelijk niet (thuis) dus ik ga morgen best even eens wat rundsvlees ofzo halen
Brood eet ze wel en pasta ook.
Peulvruchten niet veel thuis dus ook daar zal ik meer op toezien

vorig jaar
Reactie op Atroxmons
Was het missende stofje hemoglobine overigens? Want dan weet je dat het om ...
Het stofje weet ik niet meer. Maar ik bel morgen direct de kinderarts zodat ik zeker ben wat er zou zijn. Bedankt voor je wederzijdse reacties!

vorig jaar
Hier ook ijzertekort, ik heb een zoon van 17 maanden en heeft sinds 10 maanden ernstige ijzertekort, veel bij kinderarts geweest, eerst afgekeken met voeding maar dat had er niks mee te maken, lichaam maakte het aan maar breekt meer dan nodig, dus blijft het niet stabiel.. wij zijn nu onder behandeling met ijzerdruppels en 1x in de maand bloedprikken om de druppels of te verhogen of te verlagen, als het stabiel blijft kan het zo doorgaan anders gaan ze andere maatregelen nemen…. Mijn zoon was hiervoor ook erg moe bleek en keek niet helder uit zijn ogen viel net niet flauw en deed hierdoor niet kruipen en zelfstandig zitten, sinds de druppels doet hij alles, zelfs zijn haren zijn voller geworden. Het is echt zielig om je kindje zo ziekjes en slap te zien.. omdat alles vertraging heeft gehad loopt hij nog niet maar trekt zich wel makkelijk aan spullen loopt veel langs de meubels, wij denken dat hij nog steeds duizelig is omdat het toch nog aan de lage kant is (ijzer) en daardoor wilt hij nog niet los lopen.. maar heeft nog zijn tijd.. ik zou je adviseren om goed te laten onderzoeken.. het is geen grapje, al je organen kunnen na een tijdje eraan lijden..

vorig jaar
Hier ook ijzerdruppels op recept van kinderarts. Hier had ze ook weinig energie en zo moe. Komt o.a. door haar voedingsproblemen waar we al lange tijd mee tobben.

vorig jaar
Hoi, hier een dochtertje dat ook weinig vlees eet. Wij bieden het weinig aan en als we het aanbieden eet ze het vaak niet of weinig. Op de opvang krijgt ze alleen maar vega. (Nog) geen ijzertekort dus ik denk dat het probleem bij jullie echt niet alleen in voeding zit. Absoluut geen slechte mama voelen!!!

vorig jaar
Allereerst, je bent natuurlijk zeker geen slechte moeder. Zo te lezen denk je ook veel na en bent veel bezig met wat het beste is voor je dochter.
Wel denk ik dat het inderdaad beter is om haar wel vlees te geven. Geen idee of ze ijzertekort zal hebben of iets anders tekort heeft. Maar überhaupt denk ik dat het beter is. Er zitten veel hela gelijke voedingsstoffen en bouwstoffen in. Ik heb alle respect voor mensen die als volwassene zelf de keuze maken om vegetariër te zijn. Maar ik denk dat je een kind sowieso gewoon vlees moet geven. Zeker zulke kleintjes. Objectief gezien is het beter. Een mens is een omnivoor wat gewoon betekent dat vlees vanuit de natuur gezien iets is wat in een gezond dieet past voor ons. De lichamen van kinderen moeten nog zoveel voedingsstoffen hebben om zich te ontwikkelen... En ze kunnen op deze leeftijd nog geen supplementen nemen die we als volwassenen eventueel wel kunnen nemen.
Ik zeg niet wat het onmogelijk is om een kind gezond te houden zonder vlees maar ik denk wel dat het beter is als vlees (en vis) onderdeel is van het dieet. Ook weer niet teveel natuurlijk want zoals met alles is teveel ook niet goed.
Je kan natuurlijk voor alle zekerheid met de huisarts bespreken dat je vindt dat ze veel moe is en bleek ziet.
Maar het hoeft natuurlijk niet per se door ijzertekort te komen. Misschien komt het ook gewoon door de winter? Is ze niet helemaal fit? Of zit ze in een sprong?
Ze slaapt wel goed?
Ik vind mijn dochtertje ook nog best vaak moe. Ze heeft veel slaap nodig. Maar vlees is bij haar juist zo'n beetje het enige dat ze consequent goed eet 😂
Het ging ongeveer één of twee maanden echt goed met eten... Eindelijk! Volle borden gingen naar binnen. Vlees, pasta, groente.... Toen ziek geweest en daarna blijven hangen in een fase waarin ze weer bijna niks wil. Brood en vlees eet ze. Verder is het maar afwachten. De nee fase is ook begonnen en zelf fruit is nu "nee" ze dat altijd lekker vond.
Dat trage eten is trouwens ook heel herkenbaar. Veel afleiding nodig ook...

vorig jaar
Hi mams. Bedankt voor jullie lieve reacties. Onze dochter is eergisteren/gisteren heel slecht geworden met 39,6 koorts. Ervoor was het zoals ik zei enkel moe en bleek waardoor ik dacht ijzer te kort. Gisteren direct de arts gebeld en vandaag konden we gaan. Ze hebben ook bloed genomen.. ze heeft helaas een flinke keel en oorontsteking waardoor ze hoge koorts maakte. Gelukkig zijn alle waardes van het bloed goed en moeten we ons niet ongerust maken. Ik ben wel gestart met wat rundvlees te geven afwisselend met wat kip en vis. 🙏🏻😊

vorig jaar
Oh toevallig dat ik dit bericht zie. Hopelijk ziekt de dochter snel uit.
Mijn zoontje heeft denk ik ook een ijzer tekort, de ferritine was onder de grenswaarden, 17 μg/L en het ijzer zelf op de ondergrens, 49 μg/dL. Wat waren de waardes bij jullie kindje?
Er werd eerst nog aan een schildklier probleem gedacht omdat hij ook zo moe is steeds, slaapt 16u per dag, doet hij dat niet dan is zijn dag gevuld met gigantische driftbuien. Ook heeft hij al bijna een jaar zo goed als elke dag diarree.