1 Reacties
18 dagen geleden
Ik had deze gevoelens, weleens waar niet zo heftig en intens, ook toen mijn zoon voor het eerst naar de peuterspeelzaal ging. Ik wilde hem ook niet missen.
Maar wat heeft hij het ontzettend leuk met andere kinderen en leert hij veel!
Ik denk dat het alleen maar moeilijker wordt hoe langer je samen bent, zowel voor hem als voor jou.
Op 'school' in een structuur zitten (waar je als ouder niet bij bent) met andere kinderen is echt heel anders dan dat je samen met je kind met andere kinderen speelt. Ze leveren hier vaardigheden die je als ouder niet altijd aan kan leren.
Hoe langer het duurt hoe meer hij vervreemd raakt van andere kindjes die wel al naar school gaan.
Dit allemaal gezegd hebbend vind ik volledig en hele dagen naar school wel heel intens voor deze leeftijd.. ik denk dat je deze tijd juist moet gebruiken om hem te leren wennen, zodat de stap straks niet zo groot is (ook voor jou).
Hier gaat hij twee ochtenden van 9-13 naar school. Lang en vaak genoeg voor de ervaringen, maar er is ook nog voldoende tijd om samen door te brengen. Want ik begrijp je echt goed dat je hem niet wilt missen.
Maar ouderschap is ook echt loslaten, al willen wij dat helemaal niet.
Ps. Wat betreft al die nare dingen. Je kunt je kind nooit volledig beschermen tegen zulke dingen. Een veilige haven bieden waarin je kind alles aan je durft te vertellen zonder zich veroordeeld te voelen is denk het enige wat je echt kan doen. Vroeg of laat zullen ze de echte wereld in moeten.