12 Reacties

3 jaar geleden

Ik ga met 6 mnd beginnen met de Rapley Methode, ik ben nu (4,5mnd) met oefenhapjes bezig zodat ze aan wat smaken kan wennen 馃憤馃徎

3 jaar geleden

Voor zover ik weet is het zowel met de Rapley als Kleintjesmethode de bedoeling dat je pas met 6 maanden start met vast voedsel, dus tot 6 maanden alleen melk (bv of kv). Vanuit de WHO wordt dit ook aangeraden omdat dan de darmen pas klaar zouden zijn voor iets anders dan melk. Je hoeft dus niet nu al te oefenen met gepureerd eten, kan gewoon met 6 maanden beginnen met het aanbieden van stukjes eten. Ik vind zelf de Instagram en app van Solid Starts fijn voor inspiratie mbt hoe je groente en fruit kan aanbieden (hoe snijden voor welke leeftijd etc). Er is ook een boek van de Kleintjesmethode maar daar was ik persoonlijk niet heel erg fan van. Hopelijk is dit een beetje een antwoord!

3 jaar geleden

Wij starten met 6 maanden met de kleintjes-/rapley-methode. Dit i.v.m. de ontwikkeling van het spijsverteringsstelsel (volgens WHO). Verder heb ik ergens gelezen dat je beter niet eerst met gepureerd voedsel begint, omdat je kindje zich dan aanleert niet te hoeven "werken" voor z'n voedsel, wat verslikken kan veroorzaken. Met het afbijten en kauwen bereiden je hersenen je keel voor op het doorslikken van voedsel, waardoor je je minder snel zou verslikken. Ik volg ook de Instagrampagina van 'Solid Starts', hier staat veel duidelijke informatie op m.b.t. vaste voeding bij baby's!

3 jaar geleden

Het boek lezen van de kleintjes methode! Daarin staat alles duidelijk uitgelegd. Ook hele belangrijke randvoorwaarden om veilig met vaste voeding te kunnen starten. Als je er niet bekend mee bent zeker even lezen

3 jaar geleden

Als je rapley of kleintjes doet, begin je met 6maanden of later, zeker niet eerder. Ze moeten zelf rechtop kunnen zitten en de voeten moeten op een steun. En ze mogen niet in een tuigje vast, dat is een voorwaarden. Dus nu met 4maanden beginnen kan, maar dan doe je geen rapley of kleintjes. Ik raad aan om het boek baby led weaning of het boek van Stefan Kleintjes te lezen.

3 jaar geleden

Reactie op Pluk1234

Ik ga met 6 mnd beginnen met de Rapley Methode, ik ben nu (4,5mnd) met oefe ...
Dan is het geen rapley meer 馃槈, want bij rapley begin je niet voor de 6 maanden en geef je niet gepureerd eten, mits dat bij het gerecht hoort.

3 jaar geleden

Bedankt voor de tips! Ik heb besloten om het boek van Rapley te kopen gezien het plagiaat en de kwakzalverij van Kleintjes (review op bol.com)

3 jaar geleden

Reactie op Leto

Bedankt voor de tips! Ik heb besloten om het boek van Rapley te kopen gezie ...
Welke kwakzalverij?

3 jaar geleden

Reactie op Mereltje86

Welke kwakzalverij?
Ik hoop dat het te lezen is, tweede deel van de review staat in mijn eerstvolgende opmerking.

3 jaar geleden

Reactie op Mereltje86

Welke kwakzalverij?
Pt.2

3 jaar geleden

Reactie op Leto

Pt.2
Hmm goed om te lezen.. Ik ben van plan een combi te doen met puree en "heel" voedsel 馃槉 Zal eens kijken naar dit boek van Rapley

3 jaar geleden

Reactie op Leto

Pt.2
Ah ik heb een consult bij hem gehad 4jaar geleden bij mijn dochter. Heeft me erg goed geholpen, waar de di毛tist van het ziekenhuis ons verkeerde info gaf. Ze er even niet rekening mee hield dat mijn dochter een koemelkallergie had, en dan volle kwark etc aanbevelen. Stefan kwam met goede tips en idee毛n en zorgde ervoor dat we het weer even zagen zitten (kind van 12-18maanden met 6kg en 58cm) en ons geen zorgen hoefden te maken. Wij hebben bij de oudste Rapley gedaan, en middelste Kleintjes en 3e gaan we ook weer Kleintjes doen. Ben meer voorstander van bepaalde producten na een bepaalde leeftijd te geven ipv vanaf 6maanden 'alles' als er maar geen zout/suiker/honing inzit.