23 Reacties
4 jaar geleden
Bij ons is het gewoon opa en oma en als het dan over de ene oma of opa ging werd de naam erbij gezet, maar verder niet. Dit gaan wij met ons kindje ook doen gewoon opa en oma.
Maar wij komen uit Bosnië misschien dat dat een cultuur verschil dan is
4 jaar geleden
Wij zeggen tot nu toe ook alleen opa en oma. Zonder namen. Misschien als de kinderen later groter zijn, dat ze wel voor- of achternamen gaan toevoegen om het verschil duidelijk te maken. Maar wij zijn er ook nog niet over uit welke. 🤷🏻♀️
4 jaar geleden
Bij ons is het opa en oma, mijn moeder is omie. Maar ik merk bij mijn neefjes en nichtjes dat ze vanzelf een eigen toevoeging gingen doen om het onderscheid duidelijk te maken: oma Paardje, opa en oma Renesse, oma Koek. Als je begint met opa en oma dan komt je kind (op den duur) waarschijnlijk zelf met een toevoeging die iets anders is dan voor- of achternaam :)
4 jaar geleden
Mijn nichtjes en neefjes gebruiken opa en oma + voornaam. Dus wij volgen gewoon.
4 jaar geleden
Hmm nog nooit echt over nagedacht. Ik had mijn hele leven aan mijn moeders kant alleen mijn oma en aan mijn vaders kant mijn opa en oma. Dus het was altijd duidelijk als het over opa en oma ging dat zij het waren en als het over oma ging dat het andere oma was.
Maar als er over beide oma's gesproken werd, dan was het oma An en oma Dien. Dus wel voornamen.
Ik ken ook mensen die de plaatsnaam toevoegden waar hun opa's en oma's woonden. Maar dat werkt natuurlijk alleen als ze in verschillende plaatsen wonen. Bijvoorbeeld opa en oma Utrecht en opa en oma Harderwijk.
Ik denk zelf dat het bij ons ook gewoon voornamen worden.
4 jaar geleden
Allebei de kanten wordt (denk ik) bij de voorkant genoemd. Ook aangesproken met je, maar zo ben ik zelf ook opgevoed. Maar uit eigen ervaring merk ik dat kinderen zelf een eigen naampje maken. Mijn oma heette oma Siepie, en opa heette opa Boeka bekkie bekkie, dusja 😅
4 jaar geleden
Mijn neefjes noemde mijn moeder en vader altijd Mimi en Eje omdat ze hun naam, Mirjam en Edwin, niet uit konden spreken. Nu ze wat ouder zijn noemen ze ze nogsteeds zo ! mn ouders vinden het leuk, dus voor ons is het dan ook vanzelfsprekend dat het oma mimi en opa eje word.
Mijn opa gaan we opaopa noemen, dat is een soort traditie die we in de familie hebben, zo heb ik mijn overgroot opa ook genoemd namelijk.
De oma van mijn vriend word gewoon oma+voornaam, omdat zijn neefje en nichtje haar ook zo noemen is dat wel zo makkelijk.
De vader van mijn vriend word opa+achternaam, en zijn stiefvader en moeder weten we nog niet, gaan we nog even vragen wat hun zelf willen.
VRIEND
4 jaar geleden
Hier ook gewoon opa en oma enkel om te duiden welke opa of oma wordt de voornaam genoemd. Mijn ouders en schoonouders vinden het heel ouderwets om met de achternaam aangesproken te worden. Hoeft ook niemand 'u' tegen hen te zeggen gewoon je en jij.
4 jaar geleden
Ik noemde mijn grootouders altijd opa of oma en in een gesprek met mijn ouders wel opa of oma + voornaam. Maar als mijn ouders in een gesprek tegen ons zeiden dat we op bezoek gingen bij familie dan was dat vaak opa en oma + achternaam.
Wij doen eigenlijk hetzelfde en de kinderen reageren daar ook hetzelfde op. Onze dochters hebben ook nog 3 overgrootouders, waarvan 2 een eigen naam hebben gekozen. Mijn oma koos voor grutje (van Brabants grutmoeder) en mijn opa zei doe maar lammie (naar zijn achternaam), dus daar zeg ik wel altijd we gaan naar grutje en lammie, ipv opa en oma + achternaam.
4 jaar geleden
Wij hebben onze opa’s en oma’s zelf een naam gegeven toen we klein waren. Zo werden de ene opa en oma: opa en oma Hilversum (want daar woonde ze) en onze ander werden : opa en oma nozem (omdat hun hond zo heette die ze destijds hadden)
4 jaar geleden
Is wel een goede vraag eigenlijk! Ik noemde mijn opa van m’n moeders kant altijd opa tiet, hij heette tiest maar dat kon ik nooit uitspreken. En de opa en oma van m’n vaders kant waren beide redelijk klein dus die noemde ik altijd klein opa en omaatje.
Ik denk dat als je vader en moeder iets specifieks hebben, dat je kinderen dan automatisch dat achter opa en oma gaan plakken zoals ik dus zelf deed. Onze kleine heeft straks 2 opa’s, maar 3 oma’s omdat m’n schoonvader opnieuw hertrouwd is, maar heb echt geen idee of we ze gaan aanleren met voor of achternaam
4 jaar geleden
Bij ons is het ook gewoon opa en oma en verder niets. Nu is hij nog klein maar anders zal het iets van opa en oma auto worden ofzo (lang rijden, de andere wonen in hetzelfde dorp).
4 jaar geleden
Mijn eigen opa en oma noemden we altijd bij de achternaam (dus inderdaad opa en oma Hoekstra en oma Jansen (opa was al overleden)).
Bij mijn eigen kindje wil ik graag dat ze/hij mijn ouders en schoonmoeder (ook hier is schoonvader overleden) bij de voornaam noemt. Dus opa Piet en oma Truus en oma Marijke.
4 jaar geleden
Bij ons is dat opa en oma mollie ( dat is hun hond / naja was die is inmiddels al paar jaar overleden en mijn dochter nu bijna 16 , maar nog steeds opa oma mollie )
Andere oma is oma +woonplaats
Ben nu 18+5 weken zwanger en als de kleine geboren wordt zal het waarschijnlijk weer opa en oma +hond worden 🙈