19 Reacties

2 jaar geleden

Dit is inderdaad wel echt ontdekkend dreumes gedrag ja ☺️. Denk dat ik vooral teruglees dat jij het vervelend vindt. Maar corrigeren is op deze leeftijd echt nog moeilijk hoor! Ze vinden het al snel een spelletje. Ik doe op deze leeftijd aan 'positieve opvoeding' (later werkt dat trouwens echt niet meer bij ons maargoed). Dus ipv zeggen wat NIET mag, zeg ik wat WEL mag. - als hij gaat slaan, leer ik hem aaien - als hij gooit, leid ik hem af met een ander speeltje En qua eten als hij het weggooit geef ik geen aandacht. Maar ik probeer dit soort situaties wel wat te voorkomen, bijvoorbeeld door hem te leren met lepel te eten en veel complimentjes te geven. Zo trots kijkt hij dan!

2 jaar geleden

Het is gewoon een fase, groeien ze overheen. Meest nuttige is denk ik nog het groene boekje.

2 jaar geleden

Reactie op Atroxmons

Het is gewoon een fase, groeien ze overheen. Meest nuttige is denk ik nog h ...
Ik zou er niet zo makkelijk over denken. Voordat je het weet sluipt bepaald gedrag erin.

2 jaar geleden

Het boek 'jagen, verzamelen, opvoeden'. Ik heb zelf pedagogiek gestudeerd dus heel wat boeken over opvoeding gelezen, maar echt geen boek waar ik zo veel van geleerd heb als van deze!

2 jaar geleden

Mijn dochter begrijpt het woord nee heel goed, en bij dingen die echt niet mogen zeg ik dan ook nee. Ze doet er niet altijd wat mee hoor en soms moet ze dan heel hard huilen. Ik probeer wel altijd uit te leggen waarom iets niet mag (of ze het nu al begrijpt geen idee, maar vind het zelf voor later belangrijk). Bij mij is de grootste uitdaging om niet te lachen want dat ziet zij als oh je vind het leuk? Nou dan gooi ik toch nog een hand eten🥳😂 heb niet een specifieke tip qua opvoedboeken, je zou misschien eens kunnen lezen over de ontwikkeling van een dreumes zodat je weet wat "normaal" gedrag is en verder kun je je verdiepen in welke opvoedstijlen er zijn en of je je er in 1 al meer wilt verdiepen. Goed bezig hoor mama! Succes!

2 jaar geleden

Reactie op Proud mother of 3

Ik zou er niet zo makkelijk over denken. Voordat je het weet sluipt bepaald ...
Vooral melden wat je wel wilt en afleiden. Nee snappen ze meestal ook wel, vooral als je er bozig bij kijkt. Maar om daar nu al een pedagogische visie van iemand die je kind niet kent op los te laten...

2 jaar geleden

O ja, mee eens hoor, dat opvoeden begint nu al. Mijn dochter weet prima wat nee betekent, dan kijkt ze mij verwachtingsvol strak aan en doet het vervolgens nog een keer. Geen idee wat ik dan moet doen, in een hoek zetten?? 😅

2 jaar geleden

Ik zou er niet zo makkelijk over denken. Voordat je het weet sluipt bepaald ...
Heb je ook mooie tips ;)?

2 jaar geleden

Op ‘eten gooien’, reageer ik nooit. En ook niet op ander gedrag wat niet heel erg is, maar wel uitlokkend. Als er geen leuke reactie komt is het leuke er al gauw vanaf. En anders past het bij het ontdekken in deze leeftijd. Als hij vervelend spuugt doe ik gauw een keukenpapier tegen zijn gezicht (vind ie niet leuk). Bijten en aan haren trekken corrigeer ik met een ferme ‘Nee’ en stalen blik. En dan gauw afleiden met wat anders. (Of dat laatste goed is weet ik ook niet).

2 jaar geleden

Ik ben net met “good inside” begonnen en bevalt tot nu toe goed. Denk wel dat het iets meer gericht op kinderen die al iets meer begrijpen (vanaf 2 jaar?)

2 jaar geleden

Reactie op newmama123

Ik ben net met “good inside” begonnen en bevalt tot nu toe goed. Denk wel d ...
Nederlandse vertaling is trouwens: het goede in ons. De schrijfster heeft ook een podcast

2 jaar geleden

Dit hoort er gewoon bij maar is wel lastig! Ze willen ontdekken en leren wat oorzaak en gevolg is. Slecht gedrag negeren en goed gedrag benoemen. Hoe meer je er op reageert hoe leuker het spelletje is. Heb m’n zoontje ooit terug gebeten en hij heeft het nooit meer gedaan🙈.

2 jaar geleden

Reactie op Carrietas

Dit hoort er gewoon bij maar is wel lastig! Ze willen ontdekken en leren wa ...
"Terugbijten is een kortetermijnoplossing, vindt ook Waanders. ,,Bovendien: als jij terug bijt, geef je jouw kleintje indirect de boodschap dat iemand fysiek pijn doen dus een normale oplossing is. Wil je als ouder dat signaal afgeven? Aan terugbijten zit geen enkel leereffect”, stelt zij. Beter is het om je kind andere oplossingen te geven als de emoties zo hoog oplopen dat het bijten begint. ,,Zeg bijvoorbeeld dat je ziet dat je kind heel erg boos is, en dat hij de volgende keer dan jou moet roepen." Pedagogisch gezien is dit echt niet handig. Je leert je kind dat pijn doen oke is. Bovendien is kindermishandeling bij wet verboden.

2 jaar geleden

Al eerder benoemd: Jagen, verzamelen, opvoeden. Heb het boek net uit, veel ideeen uit opgedaan!

2 jaar geleden

Reactie op Atroxmons

Vooral melden wat je wel wilt en afleiden. Nee snappen ze meestal ook wel, ...
Pedagogische visie ????

2 jaar geleden

Reactie op Boysmom90

Heb je ook mooie tips ;)?
Met drie kinderen geen tijd om een boek te lezen. 🤣 Ik lees veel artikelen van: - Ouders van Nu - NRC heeft veel interessante artikelen - Ik bespreek ook veel met vriendinnen en collega's. - Laatst een webinar gevolg over liefdevol grenzen stellen. En het is en blijft een uitdaging. Iedere dag weer.

2 jaar geleden

Met drie kinderen geen tijd om een boek te lezen. 🤣 Ik lees veel artikelen ...
Haha met 2 heb ik dat eigenlijk ook niet dus was misschien een stomme vraag ook!!😅

2 jaar geleden

Reactie op Boysmom90

Haha met 2 heb ik dat eigenlijk ook niet dus was misschien een stomme vraag ...
Stomme vragen bestaan niet. 😘 Ik vind dit wel een leuke topic om van elkaar te leren.