8 Reacties
4 maanden geleden
Wat verdrietig! Sterkte鉂わ笍馃珎
Ik heb er zelf niet in zo danig mee te maken gehad. Maar ik weet dat er ook boekjes zijn om beter helpen te begrijpen. Ik was zelf wat ouder dat mijn broer overleefd (7jaar) en vond zelf het boekje 'Dat is heel wat voor een kat, vind je niet?' van Judith Viost heel fijn. Maar is al een ouder boekje misschien zijn er ook al nieuwere boekjes.
Misschien zijn er ook wel filmpjes (als je van tv kijken bent) waar de dood in besproken wordt. Ik weet dat er bij Bluey een aflevering is over een vogeltje dat doodgaat maar er zal vast mee zijn.
Verder denk ik vooral het gevoel erkennen en er laten zijn en ook je eigen verdriet tonen. Succes en sterkte in elk geval.
4 maanden geleden
Wij hebben bij het overlijden van de vriend van mijn schoonmoeder (zoon was toen net 2jaar) het boekje van "Kikker en het vogeltje" een mooi en simpel boekje over de dood.
Ook heeft hij een tekening gemaakt en deze op de kist gelegd (gewoon in hun huis lag hij in een gesloten kist, zoontje is niet bij de begrafenis zelf geweest).
Sterkte in de komende tijd!
4 maanden geleden
Reactie op Lisaa1993
Wij hebben bij het overlijden van de vriend van mijn schoonmoeder (zoon was ...
Oja en verder niet gepusht om er over te praten maar af en toe wel subtiel iets laten vallen zodat hij in de gelegenheid was er iets over te zeggen/vragen. En uitgelegd dat wij/oma verdrietig waren, waarom dit was en dat (in ons geval) mijn man even wat meer bij oma moest zijn om haar te helpen.
Verder hebben kinderen veel veerkracht en willen er dus ook zeker niet heel de tijd mee (opnieuw) geconfronteerd worden.
Proberen zoveel mogelijk aan de normale gang van zaken vast te houden.
4 maanden geleden
Dankjulliewel! Nog steeds erg lastig en verdrietig, ook omdat ze nog niet is overleden, maar binnen enkele dagen wel komt te overlijden. Ik ben nu zo veel mogelijk bij mijn oma. Ze weet dat er iets is, dat oma ziek is en niet meer beter wordt, omdat ze al heel oud is. Heb het boekje van nijntje over oma pluis die dood gaat, maar vind dat nog te vroeg om met haar te lezen. Lastige situatie zo helaas. Maar ontzettend bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee!
4 maanden geleden
Heel veel sterkte! 馃
Mijn schoonvader is 5 dagen voor de geboorte van onze dochter overleden. Dit was ook erg verdrietig. Mijn zoontje van 3 jaar hebben we uitgelegd dat opa nu een sterretje is geworden. We hebben op zijn muur in de slaapkamer symbolisch houten sterretjes opgeplakt met daarbij een maantje. Ook heeft hij onthouden dat opa ziek was en benoemd dat ook regelmatig.
3 maanden geleden
Mijn opa is overleden op de dag dat onze jongste werd geboren (oudste toen 11 maanden) en mijn oma overleed op onze jongste haar eerste verjaar dus kinderen 1 en bijna 2. Ze hebben meer door dan je denkt. Onze oudste heeft maanden "opa nou" gezegd als we mijn oma gingen bezoeken. Op de dag dat mijn oma overleed hebben beide kinderen hun verjaardagscadeautje uitgepakt in het hospice terwijl mijn oma (helaas) al gesedeert werd (op de dag dat m'n opa overleed kreeg te horen nog 3 maand te hebben dus 9 maanden cadeau gehad ). Ik blijf van mening dat het voor de kinderen goed is geweest dit te doen. Oma sliep. Nu elke keer als de maan goed zichtbaar is en de sterren aan de hemel staan benoemd onze oudste dat opa en oma een sterren hulpje van de maan zijn en dat alleen papa nog een oude oma heeft. Hier heeft het geholpen om erover te praten. Onze oudste is enorm zorgzaam en maakt zich snel druk. Het wegstoppen zorgde voor onrust. Het hielp hier enorm om zijn vragen terug te stellen, wist hij het antwoord niet konden wij helpen. Elke keer als er nu een centje in zijn spaarpot (het cadeautje) gaat zegt hij ook dat oma trots op hem is, dat is iets dat ze zoveel benoemd heeft dat ik toch denk dat hem dat is bij gebleven. (Kids zijn nu 3 en 2 trouwens).