15 Reacties
4 jaar geleden
Ik slik ook Ascal ivm infectie in de placenta bij onze oudste dochter (en mede daardoor dysmatuur). Mijn bloeddruk is normaal, eerder laag dan hoog 😊
Ascal is een bloedverdunner en verlaagt niet je bloeddruk, het zorgt er idd alleen wel voor dat er een betere doorbloeding is waardoor je placenta optimaal kan functioneren (en zorgt ervoor, dat mochten er problemen zijn met een hoge bloeddruk, wat kan zorgen voor een minder goed functionerende placenta, dat deze worden verminderd).
Je wil sowieso stoppen met 36 weken omdat je liever geen bloedverdunners meer slikt als je gaat bevallen 😅
Als je historie hebt van hoge bloeddruk zullen ze je extra goed in de gaten houden, maar de Ascal zorgt er in elk geval niet voor dat deze lager wordt!
Maar sowieso even overleggen met je gynaecoloog als je zorgen/vragen hierover hebt!
4 jaar geleden
Mijn bloeddruk is prima onder controle gebleven stabiele waardes. Mijn vaten hebben zich goed gedragen in de tijd dat ik ACETYLSALICYLZUUR gebruikte. Nu sinds een kleine week gestopt, bloeddruk loopt wat op en wat eiwit in de urine. Maar (nog) geen zwangerschapsvergiftiging. Andere zwangerschappen beide wel gehad, maar deze zwangerschap medicijn voor het eerst gebruikt. En nu bleef mijn bloeddruk perfect soms zelfs laag!
4 jaar geleden
Ik ga volgende week ook stoppen, dan ook 36 weken.
Slik wel nog nefedipine en methyldopa in zeer hoge dosissen om de bloeddruk stabiel te houden.
Maastricht gaf aan dat stoppen met ascal niet meteen effect zal hebben op PE. Die is echt meer om de placenta goed te maken/houden. En na de 36weken is deze minder belangrijk en voordat hij slecht is, is je baby al geboren.
4 jaar geleden
Reactie op Aye
En wel benieuwd naar ervaringen van bevallen tijdens het gebruik van Ascal. ...
Je bloed is dunner en stolt minder snel, dus de kans op bloedingen is groter.
Ik had bij de vorige zwangerschap ascal en een keizersnede, maar geen extra bloed nodig gehad.
Ik val wel eens flauw, en omdat ik ascal gebruik, moet ik dan dus mee met de ambulance. Groter risico op bloedingen
4 jaar geleden
Reactie op Leto
Ik slik het ook, maar het is me even onduidelijk of ik de 36e week nog moet ...
In principe moet je 1 week voor de bevalling gestopt zijn. En denk dat ze 37 weken dan zien als nu kan je gaan bevallen. Dus stop je met 36 weken. Ik ben met 35.5 mn pil vergeten en heb hem de dag erna dus ook maar niet meer genomen. Dus met 36 weken gestopt.