14 Reacties
9 maanden geleden
Ons zoontje heeft hem vooral bij het slapen. Nu na school in de auto ook, omdat hij echt moe is.
Sinds hij naar school gaat heeft hij er wel meer nood aan 😅 en wat peuterpubertiud erbij maakt het ook niet gemakkelijker.
Zou het ook graag wegnemen , maar het is precies nooit de juiste moment.
9 maanden geleden
Bij onze dochter ging het heel makkelijk al zat ze er aan vastgeplakt. Ze beet m kapot. Doordat er een gat in zat kon ze er niet meer aan zuigen wat ze vervelend vond. Ze haalde m uit haar mond en zei "Kapot!". Ik pakte gewoon mn kans en zei ja.. en wat doen we met dingen die kapot zijn? In de prullenbak! Ze mocht m er zelf in gooien. Ze heeft toen ongeveer 2 weken gevraagd om haar "tutje", maar zei dan zelf gelijk "tutje kapot" en ging dan weer verder spelen. Na deze weken vroeg ze er niet meer om. Gewoon omdat ze het logisch vond dat ie kapot was en dus moest worden weggegooid. Misschien kun je er een klein gaatje in maken? Heb vaker gezien dat dat kan helpen.
9 maanden geleden
Reactie op Diffs
Bij onze dochter ging het heel makkelijk al zat ze er aan vastgeplakt. Ze b ...
Ja wij ook zoiets gedaan, maar dan bewust kapot geknipt, en dan geleidelijk steeds korter. Ging zo perfect, al wil ze het schildje nog steeds niet weggooien 🤭en slaapt hier mee maar dit is prima haha
9 maanden geleden
We hebben bij de oudste een Machouyou gebruikt. De jongste wilde daar niets van weten - kreeg ook geen nieuwe speen meer.
Beiden hebben na hun 2de verjaardag geen speen meer gehad. Ook geen nieuwe machouyou.
Eigenlijk heeft de machouyou (grote meiden speen) bij beiden dus gewerkt om van de speen af te komen. Al was het bij de jongste omdat ze hem niet accepteerde en dan maar uit haar bed gooide.
9 maanden geleden
Goed dat je er vanaf wil. Ik denk dat afbouwen op deze leeftijd onduidelijk is. Mijn tip zal zijn: kapot knippen (kan ook buiten zicht) en zelf in de prullenbak laten gooien. Dan kan je altijd ergens naar terug verwijzen.
Onze dochter was 2 jaar 3 maanden toen we dit hebben gedaan en de eerste nacht kwam ze moeilijk in slaap, daarna viel het erg mee.
Succes!
8 maanden geleden
Gewoon in 1x doorzetten. En nee dat vinden ze niet zo leuk, maar hun leven lang de gevolgen van lang speengebruik omdat de ouders bang zijn voor een paar driftbuien en slechte nachten al helemaal niet.
Kapotknippen kan je proberen. Onze zoons vonden dat echter niks en werden heel boos. We hebben de spenen toen weggelegd om 23 uur. 2-4was het huilen, daarna acceptatie. Binnen 2 dagen waren ze hem vergeten. Ze hadden m wel alleen in de nacht nog.
8 maanden geleden
Reactie op Boysmom90
Gewoon in 1x doorzetten. En nee dat vinden ze niet zo leuk, maar hun leven ...
Daarvoor in de nacht bedoel ik dus.
Als je 'm gebruikt om te troosten (of stil te krijgen als je kindje moe is) zou ik daarmee stoppen. Je kindje kan ook goed troost en rust vinden bij jullie.
8 maanden geleden
Mbt nooit het juiste moment
Denk dan maar; wat als het nu binnen 2 dagen gelukt is?
Dan kijk je over 4 dagen naar jezelf van... omg waarom niet eerder geprobeerd !
Je kan een poging voor jezelf doen. Want mogelijk ben je zelf bang dat het slecht uitpakt.
Als ze vragen, geef hem eens niet en doe of hij kwijt is dat je hem zoekt oid.
En dan even de reactie afwachten
Bij huilen even vasthouden
Dus even uitproberen.
Misschien voel je dan minder druk en hoeft het niet in 1x perfect te gaan met angst voor driftbuien
Misschien valt het wel mee al!
8 maanden geleden
Onze zoon ging ze kapot bijten. Dus hebben wij uitgelegd nu is hij stuk en moet hij weggegooid worden. Nu heb je nog maar 1 speen. Als deze stuk is, is er geen nieuwe speen meer. Dit is je laatste. De laatste beet hij 1 of 2 dagen later stuk. Gaf zelf aan dat deze ook stuk was. Samen weggegooid in een klein prullenbakje in de slaapkamer en afscheid genomen. De eerste paar dagen moest hij wel elke avond even in het prullenbakje kijken en gedag zwaaien, maar ging zonder enige moeite slapen. Toen het prullenbakje vol zat hebben we definitief gedag gezegd bij de grote prullenbak. Wellicht dat deze manier ook bij jou gaat helpen. Je kan misschien het stukbijten forceren door heb een beetje druk te knippen?
VRIEND
5 maanden geleden
Wij gingen naar de tandarts. Ze gaf aan dat ze moest stoppen met de speen. Bij thuiskomst alles spenen weg gedaan want "speen maakt de tandjes kapot. Dat willen we niet. Wel jammer he, dat de tandarts dat heeft gezegd. Zullen we je knuffeltje halen?" Dit werkte als een trein. Sinds die dag geen speen meer gehad. Vreemde ogen dwingen blijkbaar bij haar.
4 maanden geleden
Wij hebben bij mijn dochter opgeven moment overdag de speen opgeborgen en had ze alleen de speen tijdens het slapen. Ons doel was om te stoppen als ze 3 jaar werd, maar 2 maanden voor haar verjaardag was ik in de avond haar speen kwijt en had ik geen andere keus om haar te vertellen dat ze zonder speen moest gaan slapen. Na een nacht flink verdriet de keuze gemaakt om na die nacht ook helemaal niet meer te geven en ze heeft er 3/4 dagen om gehuild en daarna heeft ze het er niet meer over gehad.
Dus misschien tijdelijk alleen de avonden en als dat goed gaat de avonden ook de speen opbergen?