8 Reacties

één maand geleden

Niet veel tips, wel herkenning. Het is een ramp hier 😄. Meestal zuigt mn zoontje eens op de tandenborstel en zegt hij dan "klaar", op zn best poetst hij 3 sec. Heel expressief voordoen heeft hier heel even geholpen, maar dat was van korte duur. De enige manier waarop het lukt om echt te poetsen, is door hem even een filmpje te laten zien en dan 'mag' ik het doen. Absoluut niet ideaal, maar ik doe dit 1 à 2 x per week.

één maand geleden

Hier verschilt het echt per dag hoeveel zin hij erin heeft. Zelfs per moment. Maar 9van de 10x gaat het nu wel gewoon goed en soms vraagt hij er zelfs al om nadat we zijn pyjama aan hebben gedaan 😱 We zijn wel altijd consequent (geweest) met poetsen, echt 2x per dag ookal moet het even in de houdgreep en met tranen :') Wat bij ons helpt is tijdens het poetsen heel gek doen, een grappig geluidje maken alsof het een elektrische borstel is zo ieeeeee en zzhhhhh nadoen. Heel snel poetsen met een grappig geluidje en dan weer laaaangzaaaaam pooooetseeeen (en dan in slow motion praten). We zingen vaak Poetsen poetsen poetsen van Jokie en Jet. Geven hem altijd de keuze om liggend, zittend of staand te poetsen. En na het poetsen altijd een high five geven haha en oh wee als we dit vergeten 🤣 Maar ja, af en toe is het echt in de houdgreep met z'n tweeën en even doorbikkelen. Op die momenten maak ik het ook niet te lang, even een keer alle tanden aangeraakt met de borstel en dan klaar, op een ander moment poetsen we wel even iets beter.

één maand geleden

Bij ons was het ook altijd drama geweest en nu sinds een tijdje niet 😨😨 hij kwam zelf vanochtend naar de badkamer toe en zei tanden poetsen hahaha, ik schrok mij. Vanaf 6 maanden gaf ik altijd al een tandenborstel in zijn handen zodat ie kon wennen. En eigenlijk deed ik soms dat hij mijn tanden ging poetsen en ik zijn tanden, of een liedje erbij of hoe ons dag er uit zou gaan zien, praten hahah.

één maand geleden

Onze meid (nu 2 jaar en 4 mnd) vindt het gelukkig leuk en we doen het al vanaf dat ze 1,5 jaar is 2 x per dag (ze had haar eerste tanden al met 4 mnd en haar complete gebit zat er al vroeg in) MAAR de laatste maanden ging het slechter doordat ze het te kort deed of eerst gelijk de lekkere tandpasta eraf zoog en een beetje ging klooien. Sinds kort heb ik een tandenborstel voor haar met knipperlichtje. Pas als het lichtje stopt, zijn we klaar met poetsen. Er hoort ook een leuk bekertje bij, dus daarna mond spoelen/slokje water drinken. Groot feest!! Bekijk Peppa Pig tandenborstelset met timer - Mint Groen op: https://www.bol.com/nl/p/peppa-pig-tandenborstelset-met-timer-mint-groen/9300000124170740?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

één maand geleden

Hoi, hier ook eeuwig strijd. Ze vindt het echt niet leuk. Wel zo lang ze het zelf mag doen en ze er een spel van mag maken, maar als papa of mama dan nog haar tanden gaat poetsen is dat niet leuk. Me rouw heeft graag de controle. Hier gaat het in ieder geval iets makkelijker sinds we zon badkamer krukje voor haar hebben (Ikea, met twee treden). Daar kan ze dan zelf op staan en in de spiegel kijken. Nu is onze dochter wel vrij lang dus weet niet of alle kindjes al lang genoeg zijn om echt in de spiegel te kunnen kijken. Verder hadden wij ook vanalles geprobeerd om het 'leuk' te maken met een spelletje en een liedje etc. Maar wat je zegt, soms werkte het even en daarna was de lol er weer vanaf en hield ze haar mond dicht. Wij zijn nu lekker ouderwets gewoon streng geworden en dat werkt veel beter. Nu luisteren, anders gaan we geen boekje meer lezen. Wil je je mond niet opendoen? Goh, jammer want dan moeten we hier heel lang blijven staan tot we wèl je tanden hebben gepoetst, en dan mag er op dat moment natuurlijk niet gespeeld worden... Verder natuurlijk ook uitleggen waarom haar tanden goed gepoetst moeten worden (anders worden je tandjes ziek en dat doet pijn). Sowieso zijn we erachter gekomen dat het 'streng' zijn in meer gevallen echt beter werkt bij onze dochter. Op het moment zelf vindt ze het niet leuk, maar uiteindelijk helpt het haar ook. Soms is duidelijkheid ook echt nodig voor die kleintjes. Niet alles altijd 'in overleg '. Gewoon luisteren, klaar. Weet natuurlijk niet of je deze aanpak ook al hebt geprobeerd, maar anders kan dat misschien nog werken. Zullen vast allerlei opvoedgoeroes iets van vinden, maar wij merken dat het onze dochter uiteindelijk ook rust geeft als het af en toe even heel duidelijk is dat ze mee moet werken, dat er anders een consequentie is die ze niet leuk vindt (zoals bijvoorbeeld geen boekje lezen). Ze hoeft niet overal een keuze in te hebben of vrijheid te krijgen. In ieder geval niet meer dan de keuze of ze wel of niet dat boekje wil.. dat is gecompliceerd genoeg. Ze is 2 jaar en op deze leeftijd zijn ze vaak moe, driftig enzovoort. Dan kan het ze echt juist ook helpen als je af en toe even heel duidelijk grenzen geeft en dingen zwart/wit maakt. Ik denk dat als we altijd alles leuk proberen te maken, ze dat permanent het gevoel geeft dat ze een keuze hebben, dat ze zelf mogen bepalen. Maar sommige dingen moeten gewoon. En het is denk ik ook goed om dat ook te leren. En prima, als je straks ouder bent en kan overzien wat er zou gebeuren als je nooit je tanden poetst, mag je wèl zelf de keuze maken of je het wel of niet wil doen. Maar nu maken wij die keuze voor je. Overigens zijn er natuurlijk ook heeeeeel erg veel momenten dat we onze dochter wèl keuzes laten makenz, haar mening laten geven enzovoort. Ook dat is goed om te leren en ze moet ook weten dat het ertoe doet wat zij vindt en wil. Maar dus niet altijd met alles 😉

één maand geleden

Wij hebben eigenlijk geen problemen met het poetsen. Hoort echt bij z’n routine en hij moppert er eigenlijk niet over. Hij heeft nu ook nog een Paw Patrol tandenborstel gekregen en wil daarom zelfs 3 x per dag poetsen. Verder zeggen we dingen als: poets maar eens als een dino/tijger/beer. Hij laat z’n tanden dan zien en zegt Rawrrr en gaat hard poetsen; een soort spelletje er van maken heeft hier dus ook erg geholpen. De kiezen poetsen wij dan nog even bij hem. Hij mag daarna nog wat water uit onze ‘grote mensen beker’, wat hij echt ziet als beloning. Hij kent de tandenpoets routine daarnaast al sinds z’n eerste tandje, dus het zit er inmiddels wel ingebeiteld.

één maand geleden

Ging hier paar weken matig tot slecht, toen hebben we een boekje in huis gehaald en nu wordt die er elke keer bij gehaald, wordt het liedje gezongen en worden de tanden gepoetst. Zowel door mij als door haar zelf. Ook zelf stapjes mee laten doen werkt hier altijd, ze doet nu heel zorgvuldig de tandpasta op de tandenborstel(onder toezicht natuurlijk, anders gaat het de mond in). Laatste helpt hier alrijd met stomme dingen, onderdeel ervan zijn iets zelf laten doen.