12 Reacties
9 maanden geleden
Is ze wel geïnteresseerd als jij naar de wc gaat? Misschien heeft ze angst voor de wc. Mijn dochter is een tijdje bang geweest om in de wc te kunnen vallen en, net als haar poepjes, zo weg zou kunnen spoelen.
Zij zag de kindjes van het kdv naar de wc gaan en wilde ineens ook, vanaf dat moment is de luier uit gebleven. Misschien eerst investeren in de wc of potje “ophemelen”, wie weet komt de wens daarna vanuit haar zelf
9 maanden geleden
Bij ons werkte gewoon luier toch uitdoen (hysterische huilbui accepteren en daarna afleiden met iets leuks of lekkers). Dan wel echt 2-3 dagen doorzetten en thuis blijven. En veel boekjes lezen op het potje om het leuk te maken. Plassen ging toen snel maar poepen heeft wel echt 3-4 dagen geduurd voordat hij durfde (en deed het toen vaak in z’n luier die tijdens het middagslaapje nog aanging). Daarna ging het gelijk heel goed
9 maanden geleden
Hier was het ook dra-ma om de luier uberhaupt uit te krijgen. Ik ben toen samen onderbroeken gaan kopen en hij heeft toen eerst een tijdje een luier omgehad met onderbroek ipv romper.
Toen af en toe alleen de onderbroek zonder luier, dan mocht hij daarvoor al een sticker plakken.
Dit twee ochtenden gedaan en dan had hij ongelukjes in zijn onderbroek.
Bij de derde oefenochtend riep hij “IK MOET PLASSEN “ en toen rende hij naar het potje. Toen hebben we geen luier meer omgedaan en doorgezet. Eerst potje en na paar dagen oefenen op de wc toen dat vertrouwd was en daarna op andere plekken naar de wc.
Het ging hier echt stap voor stap al bij de luier. En benoemen dat een luier voor babies is en een onderbroek voor grote jongens. Dan vroeg ik “wie is er een grote jongen met de onderbroek??” En dan riep hij “IK”.
Bij ons ging hij al wel regelmatig oo het potje zitten, maar dan deed hij er niks op en zat ik regelmatig vooral boekjes te lezen op het potje. Vandaar dat wij toen op deze aanpak zijn over gegaan.
Ook zijn knuffels hebben wel is op het potje gezeten (op een ander moment als we gewoon aan het spelen waren zonder druk) en met de duplo heb ik gedaan alsof poppetjes naar het potje moesten. Vooral veel spel erbij betrokken op momenten dat ik niet iets van hemzelf wilde.
Als ik dit zo typ besef ik me dat het bij ons dus ook niet zomaar gebeurde het zindelijk zijn, maar we hebben dit echt stap voor stap voorzichtig aangepakt omdat ineens de luier uitdoen ook echt voor hysterische huilbuien zorgde.
9 maanden geleden
Reactie op sammiwel
Hier was het ook dra-ma om de luier uberhaupt uit te krijgen. Ik ben toen s ...
Wij werken met stickers en bij bep aantal stickers mag hij een filmpje kijken, kadootjes werkte minder goed
De wc vond hij heel eng en de eerste keer mocht hij gelijk filmpje kijken. Daarna pas als de stickerkaart vol was een filmpje. En nu vraagt hij zelf al niet meer om stickers omdat het potje/wc gewoon aan het worden is
9 maanden geleden
Ons zoontje van 2 jaar en 8 maanden wil ook niet van de luier af. Hij heeft al heel vaak op het potje geplast, we hebben een boekje met stickers, we hebben meermaals benoemd dat grote jongens op de wc/het potje plassen, dat onderbroeken stoer zijn (net als die van papa). En inderdaad hier ook dramatische huilbuien als de luier uit moet. Als hij gepoept heeft en we vragen ernaar zegt hij "bijna". En heeft dan al gepoept haha. Totaal geen last van zijn ontlasting. En lekker op zijn fietsje ermee, geen probleem.
Soms wil hij dan weer geen luier aan bv in de nacht haha.
Ik denk dat we vooral een keer moeten doorzetten binnenkort en zoals hierboven geschreven staat een paar dagen niet weg gaan + alleen maar oefenen. Even het juiste moment vinden 😉.
9 maanden geleden
Iemand ook nog tips voor het zindelijk maken met poepen? Plassen gaat super goed poepen wil hij gewoon niet op wc of potje en zegt hij ook niet dat hij moet. Terwijl dit de eerste week juist was wat goed ginge
8 maanden geleden
Het zou zomaar kunnen dat het met angst te maken heeft. Misschien mee laten gaan met jou als je naar de wc gaat en uitleggen wat er gebeurt. ook wat plas en poep eigenlijk is..wij hebben echt op het niveau gedaan van: je eten gaatdoor je keel en komt in je maagje, dan door je buikje naar beneden en je buik maakt er poep van. Dat zijn alle restjes die je niet nodig hebt en dat moet er bij je billen weer uit.
Zeker als je een wat slimmer kind hebt die veel over alles nadenkt kan het helpen om enig begrip te hebben van wat er gebeurt .
8 maanden geleden
Mijn tip, laat het los. Het was een heel gevecht bij onze eerste. Die was pas zindelijk toen ze er zelf aan toe was met 3,5. Ik heb spijt van alle negatieve energie die ik er vooraf in gestoken heb. Mijn zoontje was met 2,5 zindelijk. Ze geven het zelf aan als ze er klaar voor zijn. Komt goed. Hoe meer stress etc ze er van ervaren hoe langer het duurt, heb ik ervaren. Succes!
8 maanden geleden
Hier zelfde, ik dacht hoppah heb zelf op t potje geplast en haar laten kijken en toen wilde ze er op tijdens papadag (net als mama) toen die hele dag plasjes op t potje (toen met die 2 warme dagen want ze liep bloot) nu ze weer met luier en broek loopt wil ze niet meer. Als het straks weer warmer is dan lukt het vast en zeker wel. Maarja miss een tip dus haha wij doen er niet zo moeilijk over 😆
7 maanden geleden
Wij hebben luier uit gedaan en gezegd we gaan een middag oefenen zonder luier. En zeiden steeds je broekje moet droog blijven. En zelf laten bepalen wanneer te gaan. Heel snel succes en zindelijk. Dus na die middag gewoon doorgepakt.
Ging al wel poepen op de wc. Dat gedaan door tijdens poepen er heen te brengen en daar af te maken. Na 2x duidelijk.
Uiteindelijk potje weggehaald en gezegd dat de potjes kabouter die had mee genomen naar een ander kindje. Dus nu ook op de wc plassen en poepen.
Buitenshuis soms nog herinneren “ je broekje moet droog blijven” en vertellen dat er soms een wc is ergens.