26 Reacties

3 jaar geleden

Je hebt al mega veel geprobeerd, maar mogelijk is dit nog een optie: een elektrische tandenborstel erop zetten? Succes ermee:)

3 jaar geleden

Lecithine slikken. Kreeg ik als advies van lactatiekundige tijdens borstontsteking. Succes!

3 jaar geleden

Ultrageluid schijnt te helpen. Er zijn fysios die dat doen.

3 jaar geleden

Ik volg. Hier zelfde sinds paar dagen.. ik ga jou lijstje ook maar af 😆

3 jaar geleden

Ik heb 2 ultrasound behandelingen gehad bij de fysio en was er volledig van af! Echte aanrader! Behandeling zelf voel je niets van, maar geeft na die tijd enorm veel verlichting!

3 jaar geleden

Ik kreeg als tip om saliethee te drinken van de lactatiekundige tegen stuwing en verstopte kliertjes. Ik dacht yeah right.. maar binnen 2 dagen waren alle klachten weg.

3 jaar geleden

Thanks voor alle tips! - Tandenborstel had ik inderdaad ook al eens geprobeerd, en ook andere dingen die trillen, zoals het kolfapparaat, helaas geen effect. - Lecithine ga ik eens proberen. - Ultrageluid schijnt de minder diepe versie van oscillatie te zijn, maar ik ga eens informeren bij mijn fysio. - Saliethee wordt ook aangeraden als je wilt stoppen met bv omdat het je productie remt, dus dat durf ik niet te proberen.

3 jaar geleden

Een gembercompres maken en voor de voeding opleggen zou volgens mijn vroedvrouw ook helpen. Hoe je dat moet doen, kan je op internet wel vinden. Volgens de vroedvrouw moet je nadien je tepel wel goed proper maken omdat baby’s gember niet lekker vinden. 😊 Ik heb het zelf niet geprobeerd dus geen idee of het werkt.

3 jaar geleden

Ohja, ik liet mijn dochter ook altijd eerst aan de borst drinken met de verstopte melkklier zodat deze borst altijd goed leeg gedronken was. Dat hielp bij mij. Je kan ook altijd nakolven om zeker te zijn dat de borst goed leeg is.

3 jaar geleden

Reactie op Djill

Lecithine slikken. Kreeg ik als advies van lactatiekundige tijdens borstont ...
Hey, mag ik vragen hoe snel je borstontsteking daarmee over ging ?

3 jaar geleden

Koolbladeren

3 jaar geleden

Ik kwam net dit tegen op de site van La Leche League. Ik vind het zelf heel tegenstrijdig nu ik dit lees. Alles wat aangeraden werd smijten ze over boord en moet je het omgekeerde doen ? https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/33-borstontsteking-en-verstopping

3 jaar geleden

Reactie op bébé5juni

Ik kwam net dit tegen op de site van La Leche League. Ik vind het zelf heel ...
Oh vreemd, dat is dan onlangs aangepast want vorige week stond er nog iets anders.

3 jaar geleden

Reactie op KVE

Oh vreemd, dat is dan onlangs aangepast want vorige week stond er nog iets ...
Ik had gister geloof ik nog gekeken en dat gedaan (masseren, legen etc) en gaat vandaag al een stuk beter.. 😆 Weet nu niet meer wat ik moet doen 🙈😅

3 jaar geleden

Ik had dit ook heel erg en kreeg het maar niet weg. Heb met een Lactatiekundige gebeld en die gaf de volgende adviezen: - bij de voeding 1 borst 15 minuutjes laten drinken en dan ‘toetje’ bij de ander. Zo voorkom je dat hij lang stil staat - vooraf de borst 5 min kolven zodat hij al wat leger is; daarna wel je kindje aanleggen anders krijg je juist weer meer productie (lichaam moet denken dat het 1 voeding is) - tijdens het drinken van de baby masseren naar de oksel toe. Met de hele hand strijkbewegingen maken (bij mij hielp het om een beetje olie erop te doen zodat de massage soepeler ging) - koelen na de voeding (kool of zakjes appelstroop uit de vriezer) Bij mij heeft dit echt geholpen, binnen een paar dagen was de borst helemaal soepel. Misschien heb je er iets aan :)

3 jaar geleden

Reactie op -Alicia-

Ik had gister geloof ik nog gekeken en dat gedaan (masseren, legen etc) en ...
Als het al een stuk beter gaat, gewoon blijven verder doen, zou ik zeggen. 😊

3 jaar geleden

Reactie op bébé5juni

Ik kwam net dit tegen op de site van La Leche League. Ik vind het zelf heel ...
Ja klopt. Mijn lactatiekundige wist dit al inderdaad. Wel een stuk makkelijker protocol zo :). Inderdaad niet warmen, masseren eb leeg laten drinken. Maar met rust laten, koelen. Fijn dat dit soort nieuwe inzichten er zijn

3 jaar geleden

Reactie op Djill

Lecithine slikken. Kreeg ik als advies van lactatiekundige tijdens borstont ...
Is bij mij ook de gouden oplossing! Ik slik het als onderhoud. Als ik een moment vergeet te slikken heb ik gelijk plakkaten en knobbels.

3 jaar geleden

Tip van de kraamhulp bij mij was met de borst voorovergebogen in een bak met lauwwater hangen. Vervolgens de borst masseren zodat het melk eruit loopt. Door de zwaartekracht en het warme water liep bij mij mijn borst leeg en was de druk eraf.

3 jaar geleden

De melkklier werd maar niet kleiner, dus de HA had me doorgestuurd naar de mammapoli in het ziekenhuis. Een nieuwe echo wees uit dat er inmiddels een abces bij zit. Dit moet eerst slinken met antibiotica en daarna misschien geopereerd worden. Moraal van het verhaal: als de knobbel er (te) lang zit, laat een echo maken!