46 Reacties

4 jaar geleden

Nee geen ervaring, maar ben wel van plan om ze te gaan gebruiken. Mijn vroedvrouw gaat me dit leren, dus ben benieuwd.

4 jaar geleden

Volg Jeniffer Hofman op insta. Zij gebruikt ze en is er erg tevreden

4 jaar geleden

Actrice Sanne Vogel gebruikt ze voor haar tweeling. Volgens mij heeft zij hier veel info over op haar instagram. Misschien leuk om te kijken.

4 jaar geleden

Zeker! Onze eerste dochter van. 9 maand zit al 8 maand in de wasbaar. Vind het fantastisch! Nummer 2 is opkomst en daarbij gaan we vanaf het begin starten met wasbaar. Hier gebruiken we nu een tweedelig systeem. Geen luieruitslag, geen zakken vol afval, zo goed als nooit lekkage. Zelfs niet met een goede spuitluier. Op de opvang draagt ze wegwerp, en daar is het bijna elke keer raak met lekkage. Mocht je meer willen weten kan ik dus wel wat ervaring delen.

4 jaar geleden

Zeker! Mijn zoontje van 14 maanden al vanaf het begin in wasbaar. Heel tevreden :) Het luierhuis is leuk om te volgen voor tips. En mama.lotje.

4 jaar geleden

Ik ben een tevreden wasbare luier gebruiker sinds 2018! Als je facebook hebt, kan je je misschien aanmelden bij de groep 'wasbare luiers'. Fijne groep met ouders die ze gebruiken en waar je al je vragen kwijt kunt. Ik heb er veel aan gehad :)

4 jaar geleden

Ik ben al om! Ik heb de wasbare inlegkruisjes al super uitkomst, nu de luiers nog! 🥳

4 jaar geleden

Misschien een gekke vraag, maar hoe maak je die luiers goed schoon? Je kunt ze niet met inhoud en al de wasmachine in mikken lijkt me 🙈. Maar alles er met een wc papiertje uitfrunniken is ook een gedoe

4 jaar geleden

Volg, ben wel geïnteresseerd maar hoe gaat dat met schoonmaken en waar laat je ze tot je gaat wassen? En dan, met de 60C mee?

4 jaar geleden

Reactie op MamavanKiwi

Zeker! Onze eerste dochter van. 9 maand zit al 8 maand in de wasbaar. Vind ...
Graag! Ik heb ook interesse in gebruiken van wasbaar. Alle tips zijn welkom 😊

4 jaar geleden

Reactie op Zanne1

Misschien een gekke vraag, maar hoe maak je die luiers goed schoon? Je kunt ...
Ben ik ook benieuwd naar

4 jaar geleden

Reactie op Zanne1

Misschien een gekke vraag, maar hoe maak je die luiers goed schoon? Je kunt ...
De eerste maanden met borstvoedingspoep (of flesvoeding) kunnen ze gewoon meteen in de wasmachine. Je doet dan eerst een ronde spoelen zodat alle resten weggespoeld worden en daarna een langer programma om ze schoon te maken. Als ze vast voedsel gaan eten kan je inlegvelletjes gebruiken en die kan je wel met inhoud in zn geheel wegmieteren ;-).

4 jaar geleden

En welke merken bevallen wel en niet en waar kopen jullie ze? En hoeveel heb je er nodig per maat?

4 jaar geleden

Ik werk in de kinderopvang en ben deze een paar keer tegen gekomen. Ik vind het niks en onhygiënisch.. Je kan niet zien of er plas in zit. Alleen als je zou voelen... Maar goed dat is mijn mening🙈

4 jaar geleden

Hier ook fan! Zodra de navelstreng was afgevallen met wasbaar gestart, zoontje is nu 1 jaar en heel tevreden. Je hebt superveel verschillende opties, wij gebruiken een 2-delig systeem en zelfs met de ergste spuitpoep nog nooit lekkage gehad. De eerste maanden hadden we little lamb en totsbots, maar daarna overgestapt naar Hu-da luiers omdat die mooi slank vallen. Zeker je aanmelden voor de wasbare luiers groep op Facebook, daar kun je ook veel info over wasroutine vinden. We gebruiken inlegvellen die met poep worden weggegooid en met plas mee de was in gaan. Eerst spoelprogramma van een half uurtje, daarna 60 graden katoenwas, daar kun je evt handdoeken en hydrofielen bij in gooien. Onze gastouder vindt het ook perfect werken. Ik vind het zeker niet onhygiënisch, ik vind een rug en romper vol met kak veel viezer ;)

4 jaar geleden

Ik heb ook interesse om wasbare luiers gebruiken en kreeg de tip om een consult aan te vragen. Bij nappys.nl kun je iemand zoeken in je regio. Bij een consult kun je alle producten zien/ voelen en goed advies krijgen.

4 jaar geleden

Komt ie; lang verhaal; Tip 1: vraag een wasbareluier consult aan. Onze Doula heeft allerlei verschillende soorten luiers meegenomen zodat we een beetje wegwijs konden worden in het mega aanbod. Tip 2: Elk kindje is anders, en elke luier is anders. De een zal dus beter passen dan de ander. Verschillende sites bieden de optie tot het huren/uitproberen van verschillende luiers. DOEN! Wij hebben dit niet gedaan, en de Totsbots vallen wat breed. In principe heb je 4 systemen. In alle luiers leg je een "inlegvel" die je ontlasting opvangt. En die gooi je samen met de ontlasting weg. Heeft je kindje alleen geplast? Sommige inlegvellen kan je mee wassen en dus hergebruiken. Of je kiest voor helemaal afval-vrij en dan ga je voor fleece inlegvellen die was je weer uit. De systemen; AIO = all in one. Dit is een luierbroekje met daarin een absorberend gedeelte. Elke verschoning wissel je de hele luier. Je hebt dus best veel luiers nodig. (Merk wat hier beviel, maar voor ons te prijzig; Elksbar, gebruik ze nu als overbroekje) Pocketluier = Luierbroekje waar je losse boosters instopt. De luier kan dus uit elkaar in de was. SIO = snap in one. Daarbij klik je met een drukknoopje verschillende inleggers in het "overbroekje". Bij de verschoonbeurt wissel je de inleggers, overbroekje kan je eventueel nog een keer gebruiken. Wij hebben er een paar van Bare en Boho gebruikt in de newborn fase. Valt heel mooi slank. Helaas ook te prijzig voor ons om hier veel luiers van aan te schaffen. Zijn ook mooi als overbroekje. Tweedelig systeem= Hydrofiel/prefold of voorgevormd luier + overbroekje. Beste absorptie, minste kans op lekkage. Wij hebben de eerste maanden gekozen voor een prefold met Snappie + overbroekjes (little lamb, Ella's house, Bare en Boho). De prefolds zijn goedkoop en makkelijk in gebruik. De prefolds kon ik mooi om het kleine bibsje van onze dame vouwen. (Zie YouTube voor allemaal vouw mogelijkheden, wij gebruikte de Jelly Roll). En het overbroekje zorgde ervoor dat mocht het toch een flinke poep zijn, dat alle plas en poep binnen boort bleef. Bij alleen een plasluier wisselde ik alleen de prefold en kon ik het overbroekje nog een keer gebruiken. Na een paar maand zijn we overgestapt op Totsbots Bamboozles Maat 2 + overbroekjes van Little Lamb en Ella's House. Ook 's nachts draagt ze een Totsbots Bamboozle + prefold als booster, en daaroverheen een wolbroek van Anavy. Is een vrij dik pakket, maar ze is een buikslaper. Dus ze heeft er geen last van. (Wolbroek klinkt ingewikkeld, is het niet! Dus doen! Broeit niet, en neemt eventueel nog wat vocht op. Dan even de wasroutine; Hier wassen we inmiddels om de 2 a 3 dagen. De borstvoedingspoep spoelde er echt allemaal uit in de wasmachine. (Wel belangrijk om voor het wasprogramma eerst de spoelfunctie te gebruiken. En te controleren of na de voorwas al het water wordt weggepompt en wast met nieuw water) Als de ontlasting wat harder is gebruik je de inlegvellen en die gooi je weg. In de luier vind je dan alleen urine. Hoe wassen wij; Spoelprogramma 30° Voorprogramma 60° met 1 lepel blauwe Biotex + 1 lepel Ariël color poeder. Hoofdprogramma 60° met klein bakje Ariel Color Poeder. De luiers gaan langer mee als ze niet in de droger gaan. Hier zijn we team ADHD en duurt het drogen aan de waslijn vaak te lang dus de luiers gaan regelmatig in de droger. Ik merk dat de elastieken daardoor wat uitgerekt raken. Maar dit maakt hier weinig verschil alleen af en toe een overbroekje extra nodig omdat er toch een beetje ontlasting in het overbroekje is gekomen. Onze dochter is 9 maand, en nu al erg bewust van haar luier. Dus ze geeft nu al aan dat ze graag verschoont wil worden. Ik denk dus dat ze snel zindelijk zal zijn. Wegwerp zorgt voor een langer droog gevoel, maar ook voor droge/rode billen. Ja, wasbare luiers zijn 1 malig een grote uitgave. Maar het is een aanschaf voor langere tijd, hier maak ik binnenkort kindje 2 er blij mee. Dus je bespaard uiteindelijk flink wat centen. Om het nog maar even niet te hebben over de mega berg afval...

4 jaar geleden

Wij gebruiken bij onze zoon van 7 maanden wasbare luiers, bijna vanaf begin, kraamhulp vond wegwerp makkelijker, dus 1 week wegwerp gedaan. Maar ontzettend tevreden, geen lekluiers, tenzij we het overbroekje niet goed hebben zitten (2 delig systeem). Wij hebben wel een periode met luieruitslag gehad, maar dit kwam doordat ik de luiers niet goed waste. (Gebruik geen wasverzachter, maar ook geen azijn ter vervanging). Wij hebben wel altijd inlegvellen gebruikt, maar we geven ook flesvoeding. Die vellen gooien we weg als er ontlasting in zit en anders gaan ze mee in de wasmachine en worden hergebruikt. We wassen om de 2 a 3 dagen en drogen op het droogrek. Dit gaat prima. (Spoelen, afpompen, 60° was, de overbroekjes alleen uitspoelen of op 30° was, we hebben de eerste weg kunnen gooien omdat de antilek laag kapot ging op 60°) Nu meneer vaste voeding krijgt zie ik soms dat er na het wassen nog wat kleur in de luiers zit, maar de luiers zijn schoon, het is alleen kleurstof, dit kan je er uit krijgen door de luiers in de zomer lekker in de zon te laten bleken. Verder vind ik het niet onhygiënisch, ik vind wegwerp luiers ontzettend stinken en wasbaar niet. Je kindje zou er eerder zindelijk door kunnen worden. Kost bij aanschaf een hoop geld, maar is aan het einde goedkoper. En weinig afval. We gebruiken een 2 delig systeem, aangeschaft bij billenboetiek. Basis luiers van totbots en overbroekjes van popolini, eerst hadden we ook overbroekjes van totbots maar vonden de popolini makkelijker aansluiten. Overdag alleen de basisluier met overbroekje en in de nacht komen daar 2 boosters bij. Lang verhaal, hopelijk heb je er iets aan.

4 jaar geleden

Reactie op Mevrouwtje Theelepel

Ik werk in de kinderopvang en ben deze een paar keer tegen gekomen. Ik vind ...
Ik vind het op de opvang ook onhandig en vaak ruikt het naar koeienstallen. Maar dat is niet nodig als je goed wast. Als je maar 1 of 2 kindjes hebt lijkt het me goed te doen. Op een KDV is het Minder praktisch. Bij ons heeft de helft ongeveer wasbaar. Ik werk op een antroposofisch kdv. Bij een eerste zou ik het wel overwegen maar we hebben al 3 kids & we komen nu al amper door de was heen😂🤣

4 jaar geleden

Op Vinted zijn ze ook flink tweedehands te koop trouwens!