19 Reacties

4 dagen geleden

Me zoontje is 3 en is voor zn 3e al zindelijk met plassen en poepen alles was in 1 keer hij wou geen luier meer om en toen was hij ineens zindelijk

4 dagen geleden

Dochtertje wordt ook 4 in juli. Nu sinds een week regelmatig op het potje zitten, maar gaat vaak met veel angst/boosheid, beter met afleiding. Heeft 1x poepje gedaan en 2x klein plasje, maar is dan ook super trots erop. Wilt wel direct weer luier aan 😅. We gaan gewoon eerst zo door en ergens na alle december drukte maar paar dagen in blote kont laten lopen en hopen dat ze het dan oppikt.

4 dagen geleden

Mijn zoontje wordt 4 in juli en is sinds februari zindelijk. Hij toonde eerst helemaal geen interesse, maar tijdens de periode dat hij waterpokken had ging het eigenlijk vanzelf. Hij had pokken op zijn billen, dus we deden zijn luier af om de jeuk te verminderen. Binnen twee dagen was hij zindelijk. Ik bracht hem regelmatig zelf naar de wc. Natuurlijk gebeurden er ongelukjes, maar na ongeveer twee a drie weken had hij het helemaal onder de knie en ging hij zelfs uit zichzelf naar de wc. Toen hij naar de opvang ging deed ik een luier over zijn onderbroek zodat hij het nat kon voelen. Thuis helemaal geen luier. Ik werd nooit boos maar legde rustig uit dat plas op de wc hoort. Na ieder ongelukje zette ik hem alsnog even op de wc, ook al was hij al klaar. Wij hebben ook ongelukjes gehad. Soms was het alleen een druppel in zijn broek, maar één keer zat zelfs de autostoel onder de poep. Dat was natuurlijk even balen, maar uiteindelijk is alles schoon te maken en hoort het gewoon bij het proces. Het zegt helemaal niets over hoe goed een kind bezig is. Wij werkten ook met een beloningssysteem. Ik had zelf een schema getekend met poep en plas en iedere keer wanneer iets goed ging plakte hij een sticker onder het juiste kopje. Van tevoren hadden we samen afgesproken wat hij zou mogen kopen als zijn kaart vol was. Hij keek er echt naar uit en dat gaf hem extra motivatie om door te blijven oefenen. Na drie maanden was hij ook ‘s nachts zindelijk. Nu is het echt heerlijk. Ik hoef nooit meer een luiertas mee te nemen. Zindelijk worden hoeft niet ingewikkeld of stressvol te zijn. Elk kind heeft zijn eigen tempo en interesse. Soms komt het juist wanneer je er het minst mee bezig bent. Een kind leert het beste als het zich veilig voelt en niet bang is om fouten te maken. Ongelukjes horen er echt bij en zijn geen teken dat het niet lukt. Een belangrijke tip is om goed na te denken voordat je begint. Zodra je start, is het beter om niet meer terug te gaan naar een luier. Als je later opnieuw begint, weet je kind dat er altijd een kans is dat de luier weer terugkomt. Dat kan het proces verwarrend maken en vertraagt vaak het leren. Geduld, herhaling en rust zijn bewezen veel belangrijker dan druk of beloningen. Juist het niet boos worden, het kind helpen om te voelen wat er gebeurt en het daarna rustig op de wc zetten werkt beter dan straffen of pushen. Laat je niet gek maken door tijdlijnen of verhalen van anderen. Sommige kinderen worden zindelijk op hun tweede en anderen pas op hun vierde. Alles is normaal. Als ouder hoef je alleen beschikbaar te zijn, te begeleiden en vertrouwen te hebben. Het komt echt goed.

4 dagen geleden

Wij gebruiken deze brilverkleiner. Die andere zonder trappetje vond mn zoontje niet fijn. Potje raad ik af omdat ze uiteindelijk toch op de wc moeten.

4 dagen geleden

Ja. Vlak voor zijn 3e verjaardag. Hij deed al heel lang alles op het potje of de wc thuis. Maar zodra een onderbroek aanging was deze binnen 3 seconden nat. Vlak voor zijn 3e verjaardag aangegeven dat de luiers bijna op zijn. En of hij op de opvang eens wilde aangeven dat hij moest plassen. Dat deed hij gelijk en sindsdien is hij overdag zindelijk. Echt in 1 dag. De opvang heeft het signaal ook direct opgepikt en hem een onderbroekje aangedaan. Een week later een kleine terugval gehad.

4 dagen geleden

Reactie op 🌸

Wij gebruiken deze brilverkleiner. Die andere zonder trappetje vond mn zoon ...
Potje was hier heel erg hulpzaam, hij vond heel lang het trappetje eng. En onze wc is erg hoog en hij klein.

4 dagen geleden

Reactie op M_1986

Potje was hier heel erg hulpzaam, hij vond heel lang het trappetje eng. En ...
Ja ik begrijp het hoor. Mijn advies komt vooral omdat ze uiteindelijk toch naar de wc moeten en het dan minder overgang is. Maar als potje helpt door angst voor wc of hoogte, dan is dat natuurlijk super handig! Gaat hij inmiddels liever naar de wc of gebruikt hij nog steeds het potje?

4 dagen geleden

Wij hebben twee meiden. Oudste is nu 5 en was rond de tweede verjaardag zindelijk. De jongste is nu 3 (eind juli) en was iets later zindelijk, dacht rond 2,5 jaar.

4 dagen geleden

Reactie op 🌸

Ja ik begrijp het hoor. Mijn advies komt vooral omdat ze uiteindelijk toch ...
Wij hebben beneden de wc verlaagd waardoor hij met een Ikea opstapje er zelf op kan. Ikzelf kan nu ook met de voeten aan de grond 🙈 En boven is het nog wel hoog maar daar gebruikt hij nu wel het trappetje. Het was ook geen angst voor de wc. Maar hij vond het trappetje opgaan gewoon eng. Het is met zijn 90 cm ook maar een klein ventje.

4 dagen geleden

Wij hebben een stickervel gekocht, dus met elk plasje/poepje mocht ze een stickervel plakken, en trots dat ze was! Als ze een stickervel vol had mocht ze een cadeautje uitzoeken. De ongelukjes zijn op 1 hand te tellen en de ongelukjes die ze had waren gelukkig thuis. Nu bezig met nacht zindelijkheid, gaat ook erg goed!

4 dagen geleden

Reactie op Pluk1234

Wij hebben een stickervel gekocht, dus met elk plasje/poepje mocht ze een s ...
Hoe doe je dat? Of heb je tips. Daar nog niet mee gestart. Maar denk dat hij er misschien aan toe. Maar geen idee hoe te beginnen

4 dagen geleden

Reactie op M_1986

Hoe doe je dat? Of heb je tips. Daar nog niet mee gestart. Maar denk dat hi ...
Ik heb dit stickervel geprint (gewoon screenshot, dit niet gekocht) en een rol met stickers besteld bij Shein en elke keer als ze een plasje had gedaan mocht ze 1 sticker plakken, bij poepje mocht ze er 2 plakken.

4 dagen geleden

Reactie op Pluk1234

Ik heb dit stickervel geprint (gewoon screenshot, dit niet gekocht) en een ...
Zo'n rol, maar dan wat goedkoper dus bij de Shein

4 dagen geleden

Reactie op Pluk1234

Oh, en dat vel had ik op de wc deur aan de binnenkant geplakt, zodat ze ook elke keer naar kon kijken als ze op de wc zat. Heb overigens eerst ook op het potje gedaan, ik maakte daar geen verschil in. En in het begin was poepie nog erg spannend

4 dagen geleden

Reactie op Pluk1234

Voor de nacht vind ik dit denk niet handig.... Overdag heeft dit wel geholpen inderdaad. Maar ben echt op zoek naar tips voor de nacht die wel ook uitvoerbaar zijn

4 dagen geleden

Reactie op M_1986

Voor de nacht vind ik dit denk niet handig.... Overdag heeft dit wel gehol ...
Ooh whaha sorry, wist niet dat je het over de nacht had 🤣 Maar nacht is vooral heel veel voorbereiden: dus zeggen dat ik haar nogmaals laat plassen als wij naar bed gaan. In het begin vaak 's ochtends vroeg een ongelukje omdat ze dacht dat ze een luier aan had. Nu zeggen we welke keer van te voren dat ze geen luier aan heeft dus dat ze gewoon naar de wc mag gaan als ze moet plassen. In het begin maakte ze ons wakker als ze moest plassen en vanmorgen voor het eerst dat ze zelf naar de wc ging en daarna ook weer terug naar bed. Bed ook dubbel opgemaakt, zodat we bij een ongelukje alleen hoeven af te halen en niet hoeven te verschonen. We zijn trouwens begonnen toen ze doorlekte in de nacht, toen heb ik haar verteld dat ze groot was gegroeid en de luiers niet meer goed past. Dat vriendinnetjes ook al zonder luier slapen en soms nog een ongelukje hebben, en dat dat helemaal niet erg is!

4 dagen geleden

Reactie op Pluk1234

Ooh whaha sorry, wist niet dat je het over de nacht had 🤣 Maar nacht is vo ...
Hier is de luier al zo goed als droog. Maar vind het zo'n grote stap 🙃

4 dagen geleden

Reactie op M_1986

Wij hebben beneden de wc verlaagd waardoor hij met een Ikea opstapje er zel ...
Ow dit is wel een goede om te lezen. Wij zaten ook te kijken naar een trappetje. Maar ons ventje van juli 22 komt nog niet verder dan 84cm 🫣🤣 dan kan de hoogte inderdaad best een ding zijn.
Mijn dochter was voor haar tweede al zindelijk voor plas maar had veel angst voor poepen. Het duurde nog zeker een half jaar voordat ze hier ook zindelijk voor was. Regelmatig samen naar het toilet hielp bij ons