18 Reacties

17 dagen geleden

Mijn dochter is van 3 juli, ze loopt nu sinds een paar dagen en zegt inderdaad papa en mama en de naam van onze kat. Ik maak mij ook geen zorgen. Als ik zoek naar het gemiddelde op google, lijkt het ook niet of ik mij zorgen hoef te maken. Alleen hoor ik vaak mensen in mijn omgeving zeggen, doet ze dit of dat nou nog niet... CB heeft er nog niks over gezegd. Ik denk dat wat jij nu noemt niet perse achterlopen is, alle kinderen hun eigen tempo!

17 dagen geleden

Hier liep m’n zoontje met 11.5 a 12 maanden en is motorisch heel snel.. heeft paar keer sporadisch papa en mama gezegd maar nu in sprong 10 is het weer voornamelijk drammen en wijzen en gillen … maar heb geleerd dat aanwijzen en gebaren etc ook als woordjes tellen.. dus ze kunnen meer dan we denken. Ook snapt hij alles alleen vind hij het nu goed omdat we hem zo snappen.. en straks komt het vast vanzelf.. tussen 2 en 2.5 gaan ze vaak sprongen maken met taalontwikkeling. ( ik werk zelf kinderopvsng en elk kind is zoooo verschillend )

17 dagen geleden

Mijn dochter is van 15 juli, praat juist heel goed en zegt ook veel woordjes maar het lopen is op en af. Op 16-11 de eerste stapjes gezet en ze loopt nu af en toe los maar het is echt voornamelijk nog kruipen.. maak me er soms ook zorgen over.

17 dagen geleden

Ja herken dit goed. Mijn zoontje van 20 juli loopt ook nog niet. Daarnaast is hij ook nog klein van stuk (76 cm) en best nog baby achtig, dus de meesten reageren verbaasd als ik zeg dat hij 16 maanden is. Hij is kleiner dan sommige babies van 9 maanden. Ik word daar ook onzeker van. Hij zei “bal” met 11 maanden maar daar bleef het dan ook bij. Daarna is het een eigen brabbel taaltje geworden. Hij “praat” heel veel, maar er is niets van te verstaan. Op een paar herkenbare dingen zoals die/dit, mama en bo (boterham) en heel veel oh ohhh en nee. Maar veel meer dan dat is er nog niet van te maken. Ik denk trouwens ook niet dat het achterlopen is maar ik herken die onzekerheid wel.

17 dagen geleden

Onze dochter is 17 maanden en motorisch is ze heel snel met alles. Woordjes nog niks, alleen papa en mama. Maak me er niet zo druk om.

16 dagen geleden

Snelle loper en vlugge babbelaar maar ik kan er geen chocolade van maken! Zegt ‘Bal’ ‘Bobby’ en ‘papa’ en de rest is echt nog super brabbeltaal

16 dagen geleden

Zoon is van 26 juli trouwens

16 dagen geleden

Mijn dochter van 20 juli kan ook geen woorden. Ze snapt alles, motorisch was ze snel maar praten niet. Zegt ja, nee soms mama en papa en die als ze iets wilt hebben maar verder ook niks. Praat heel erg veel in haar eigen taaltje🤣. Als onze zoon is geboren komt cb langs en kijken ze even naar mijn dochter hoe het dan zit met woordjes zeggen. Ben 6-1 uitgerekend.

14 dagen geleden

20 juni en zegt nog geen woorden en loopt bij lange na niet. Staat nog aan tafel te leunen en begint te wijzen wanneer hij iets wil duidelijk maken. Komt vanzelf! 🤗

14 dagen geleden

Onze zoon moest ook extra naar het CB omdat hij nog niets zei. Niet omdat ze zich perse zorgen maken. Maar om “uit te sluiten” dat er iets is dat hem daarin blokkeert. Onze zoon begrijpt wel alles wat je zegt. Bv kom we gaan naar buiten loopt hij naar de gang en pakt z’n schoenen. Maar zei geen enkel wordt naast dada dada. CB zag niets geks dus. En 1 week na het CB bezoek zei hij ineens mama.

14 dagen geleden

Hoi mijn zoontje is ook van 22 juli. Zegt ook geen duidelijke woorden. Ik hoor wel klanken van woorden die hij wilt zeggen. Zoals kla als hij klaar is met eten. Zonder woorden maakt hij prima duidelijk wat hij wilt door te wijzen. En ik praat echt heel de dag tegen hem en benoem alles dus de basis is er lijkt me. CB weet dat hij geen woorden zegt en heeft niet gezegd dat we terug moeten komen als hij niet kan praten met 18 maanden. Ze zeiden dat iedereen op zn eigen tempo ontwikkeld. Tegen een vriendin van mij is het wel gezegd en met 17 maanden ging ze ineens allemaal woordjes en ging het ook heel snel. Mijn zoontje is motorisch gezien wel 'op schema' en loopt zelfstandig. Ik snap dat je er onzeker van wordt, alleen vind het zo overbodig van het CB. Het komt heus wel goed denk ik dan. Ze doet het alleen op haar eigen tempo en dat lijkt me prima!

14 dagen geleden

Reactie op Lindsert

Hoi mijn zoontje is ook van 22 juli. Zegt ook geen duidelijke woorden. Ik h ...
Hier precies het zelfde!

14 dagen geleden

Volledig herkenbaar. Mijn zoontje is van 25 juli en zegt alleen nog maar bal en papa. Ik probeer mij er maar geen zorgen over te maken al knaagt het wel.. consultatiebureau en opvang blijven zeggen dat het echt wel goed komt en dat elke baby zijn eigen tempo aan geeft.. we kijken het in ieder geval nog even aan.

14 dagen geleden

Hier hetzelfde. Zoontje van 23-07-23, wel prematuur met 35 weken geboren. Brabbelt heel veel maar zegt nog geen duidelijke woorden. Wijzen doet hij ook nog niet. Ook overal laat mee: tijgeren, rollen, kruipen, zitten en lopen. Hij neemt overal de tijd voor. Hij is nu net sinds een week beter aan het lopen. Van het cb 'moeten' we eerder terugkomen; met 2 jaar ipv 2,5 jaar (uit m'n hoofd, het was zoiets?). Maar dus niet met 18 maanden al. Elk cb staat hier ook weer anders in. Ik maak me niet echt zorgen, zeker als ik die berichten hieronder lees. Er zijn meer kindjes die wat later zijn met bepaalde dingen.

14 dagen geleden

Hier hetzelfde, van 13 juli 23. Loopt nog niet zelf (soms 3 meter)en ook nog niet bekende klanken of woorden wat hij duidelijk gebruikt om iets aan te duiden. Wel heel duidelijk in gedrag, in de middag pakt hij ineens ze lege melkfles en geeft hem met een huh! Geluid. Dan benoem ik wel duidelijk dat hij vraagt om ze melk en ga dan maken.(nog maar 1 fles per dag). En af en toe horen we papa mama of kak. Maar nog geen duidelijke intentie erbij. Als papa na het werk binnenkomt is het schreeuwen in enthousiasme, maar geen papa zeggen

13 dagen geleden

Zoontje van 19juli loopt wel rond maar praat nog niet. Enige woordjes zijn mama dada ja

10 dagen geleden

Mijn oudste ging praten pas 21 maanden, ik heb van alles geprobeerd en was met hem volledig thuis. CB gaf toen al dat hij heeft tot ze 2e verjaardag tijd. Ineens ging hij elke dag nieuwe woordjes zeggen en op ze 2e verjaardag maakt hij zinnen van 2 a 3 worden. Dus niet naar CB per se luisteren maar naar je eigen gevoel.

10 dagen geleden

Reactie op Anna2712

Mijn oudste ging praten pas 21 maanden, ik heb van alles geprobeerd en was ...
En daarvoor wel brabbelen of ook niet echt? Hier is t voornamelijk drammen 😜 en probeert t dan wel maar komt er niet uit. Snapt wel alles kan heel veel dieren aanwijzen etc. Stickers oo goede plaatje plakken maar kan me soms onzeker maken… maar motorisch was die dn is die heel snel