23 Reacties
2 jaar geleden
Doe je aan sporten? Mits dit al lukt bij je! drink je veel fris dranken? Snoep je? Eet je fruit? Misschien heeft je lichaam nog tijd daarvoor nodig. Ik weet het verder ook niet hoor maar misschien dat je eens op kan gaan letten. Ik drink veel water, sport 3 tot 4 keer in de week. Het gaat langzaam
2 jaar geleden
Reactie op Chayennn
Drinken is vooral belangrijk je productie. Ben je extra gaan eten door de b ...
Echt? Wat moet ik vooral drinken? Gewoon water? Mijn productie is de laatste drie weken aan de lage kant, daardoor ben ik van alles aan het eten. Ik begin pas met eten rond een uur of 14/15u ivm dat ik zo druk ben in de ochtend met de kleine. Ik kolf bijna niks meer op een dag waar ik voorheen met gemak 300ml of zelfs meer kolfde op een dag.
2 jaar geleden
Reactie op 1995_
Echt? Wat moet ik vooral drinken? Gewoon water? Mijn productie is de laatst ...
Water is prima, voor de afwisseling wat melk of thee (let wel op sommige ingrediënten in thee).
Geef je live BV of kolf je alleen? Zorg anders ervoor dat je tijdens de voedingsmoment ook jezelf voed. Drinken en eten bij de hand. Kwark met vruchten. Of havermout met melk en een banaan. Zulke combinaties vullen goed en helpen ook bij de productie.
In de ochtend moet je ook gewoon je tijd pakken. Niet verkeerd bedoelt, maar ergens moet je toch even niet met je kleine bezig zijn 😊 of als de kleine graag getild wilt worden eventueel een draagdoek om doen.
Je kan ook supplementen slikken. Zelf heb ik Moringa capsules die ik zo nu en dan inneem. Dit stimuleert de productie.
Ik denk dat je bij een goed voedingspatroon ook weer kilo's zou kunnen verliezen. Je lichaam pakt nu wat het pakken kan en laat niks los zullen we maar zeggen.
2 jaar geleden
Ik wandel elke dag 2 uur. Sochtends half uur. Smiddags ook. Savonds een uur. Baby neem ik mee in de draagzak. Verder eet ik tussen 12 en 20, daarvoor en daarna niet.
Ga onder je rust energie zitten iedere dagc houd die kcal in de gaten die binnen krijgt en het gaat er vanzelf af als je door hebt wat je aan kcal - onder de rust energie - mag nuttigen om af te vallen.
Ik val nu in ieder geval elke week 0,5 kilo af met deze toestand. Ik gaf geen bv.
2 jaar geleden
Ten eerste, probeer je lichaam echt als iets moois te zien, weetje hoe hard je gewerkt hebt! Je mag hoe dan ook trots op jezelf zijn en je lichaam no matter what omarmen. Leg dus niet teveel druk op jezelf. Voor mij werkt het om 10000 stappen per dag te zetten en 5 x per week een yoga les. Afwisselend Hatha yoga, yin yoga en pilates. Dit geeft naast dat het goed voor je lijf is ook heel veel rust en je werkt aan een stukje zelfliefde❤️ geef het tijd!
2 jaar geleden
Ik eet high carb low fat vegan. Lees eens the starch solution. Dan eet je eigenlijk super veel, maar zonder vet en dierlijke eiwitten. Mijn productie is er alleen door omhoog gegaan. En ik val minimaal een kilo per week af.
Succes!!!
2 jaar geleden
Geen idee of je hier wat aan hebt hoor: Ik ben ook nog niet meer dan de helft van mn 20 zwangerschapskilo’s afgevallen en heb ook wel een verleden met willen afvallen/niet tevreden zijn met mijn lijf. Daardoor kan ik (zoals ik bij jou denk te lezen) ook heel sterk reageren op het lijf dat ik nu heb en het echt niet mooi vinden. Ik zou zeggen dat het voor je mentale en fysieke staat uiteindelijk het meest zal helpen om duurzaam af te vallen: kijk of je anders ben gaan eten (meer zoet of meer avondeten) en probeer te kijken of sommige dingen misschien vervangen kunnen worden door iets gezonders (bijv hagelslag vs. gezonder beleg, koek vs fruit, chips vs. crackers met kaas). Je lijf heeft tijdens de bv nodig dat je normaal blijft eten, maar teveel suikers of vetten voeden je lijf in the end niet perse. Dus als je honger hebt, probeer dan vooral te denken, waar bouw ik me lijf mee op ipv waar stil ik de honger mee.
Als je nog niet perse lang kan/mag sporten: dat gaat vast een verschil maken! Probeer dat langzaam maar zeker uit te gaan bouwen en te kijken wat sporten zijn die je weer een beetje sterk kunnen laten voelen (fysio oefeningen) als waar je een beetje langer een inspanning moet leveren (wandelen, zwemmen, fietsen).
En neem denk ik vooral de tijd en probeer wat liever naar jezelf te kijken.. daarbij hoort ook accepteren dat je lijf veranderd is en dat je daar best even verdrietig om mag zijn. Je gaat een nieuwe fase weer in met een lijf dat daarbij hoort en dat is gek genoeg soms echt een beetje rouwen om dat lijf wat (soms achteraf gezien) zo mooi was daarvoor
2 jaar geleden
Ik begrijp je helemaal. Hier lijken er nu alleen maar weer kilo's bij te komen is af te gaan.
Ik heb niet per se een complex.
Maar vind het wel wat frustrerend omdat ik de illusie had dat het alleen maar naar beneden zou gaan.
Ik vind het vooral confronterend dat ik in mijn hoofd een ander beeld heb van mezelf. Als ik mezelf in volledig in de spiegel zie, matcht dit helemaal niet en dat is echt heel bizar.
2 jaar geleden
Oja. Hier 3 maand geleden een keizersnede gehad en geef borstvoeding. Van 55kg blijven steken op 64kg. Ik accepteer m'n lichaam zoals het is. Heeft twee kinderen ter wereld gebracht en probeer vooral positief te blijven. Met de eerste had ik er wel veel moeite mee. Toen ging ik naar de sportschool na 3 weken bevallen te zijn, hardlopen, minder eten, etc. Toen hoefde ik geen bv te geven en de kilo's schoten er toen af. Bleef toen hangen op 59kg 6mnd na de bevalling. Je maakt melk. Dat kost energie. Dat is heel waardevol!
Enige tips die ik kan bedenken:
Heel veel water drinken. Wanneer je sport moet je rekening houden dat je productie ook omlaag kan gaan. Met borstvoeding zou je moet oppassen met de sportschool ed, dat je niet te intensief sport of heel veel water blijft drinken.
Ik eet nu, bijna een maand, een koemelkvrij dieet, voor mij betekent dit dat ik gekozen heb om vegan te worden, en (verplicht) gezonde keuzes te maken. Hiervoor at ik namelijk best wel alles wat ik tegenkwam (ook ongezond!). Voeding maakt hier nul verschil. Of ik nu minder eet, gezond of ongezond. Gewicht en lichaam blijven hetzelfde.
Op youtube heb je filmpjes van workouts voor Mama's thuis. Veel met de heupen, buik en billen. Is niet intensief, maar gaat vooral om herhaaldelijke bewegingen. Je zou dan wat ruimte moeten vinden om dat 1x op een dag te doen. Ook heb je van die apps.
Voorbeeld:
https://youtu.be/HDuJXvfuQCI?si=dsfwgdqAiRCAAsFE
Zwemmen helpt ook goed. Deed ik vorig jaar ook veel. En op zich hoort een mamalichaam erbij als borstvoedende mama. Als het lukt mag je er best trots op zijn. Het is een hele prestatie wat je hebt geleverd en nu nog levert.
2 jaar geleden
Dit heb ik precies zo! Maar herken dit wel van de eerste, met borstvoeding val je niet perse sf, dat wordt vaak gezegd maar is zeker niet zo! Je lichaam slaat alles op als reserve voor de borstvoeding. toen ik gestopt was na 6 maanden viel ik wel weer af. Je hebt tijdens je borstvoeding periode ook gewoon extra energie nodig en ik merk ook dat ik echt wel een boterham extra moet eten (en natuurlijk ook wat koekjes 🙈😂) wil ik de dag doorkomen. Anders ben ik extreem moe! Borstvoeding vraagt echt veel van je. Ik baal er ook echt enorm van want ik wil zó graag weer mezelf zijn en weer op m’n oude gewicht komen. Vind mezelf ook totaal niet meer aantrekkelijk. Maar wil ook nu weer 6 maanden borstvoeding geven en daarna weer bezig gaan met echt afvallen. Nu let ik wel op dat ik niet aankom, dat is nu m’n doel. 😊 dat lukt goed gelukkig!
Ik wandel veel! En ik probeer extra eiwitten te eten voor een langer vol gevoel.
2 jaar geleden
Reactie op 1995_
Minimaal 2 liter water (of kruidenthee), als je full time bv geeft wel meer. Lees dat je tot 14:00 niks eet, gok dat jouw lijf dus enorm in de “spaar alles op”-stand staat. Ik herken het overwhelming gevoel dat je geen tijd hebt om ff wat te eten. Ik ben ‘s avonds hapklaar ontbijt gaan klaarzetten: een yoghurtbreaker met bakje gesneden fruit wat ik eet terwijl ik half met haar speel bv. Boterhammen al gesmeerd in een zakje in ijskast. Of eieren alvast koken en die eten als smack uit het knuistje. Wellicht biedt het je inspiratie! Tot 14:00 niet eten werkt denk ik echt averechts als je wilt afvallen en als je bv wilt geven :(
Ik heb ook het advies gekregen van gyn en fysio qua beweging om echt tot 16 weken te wachten met veel/intensief bewegen. Nu naast normale beweging van huishouden en kind verzorgen is mijn advies geweest max 2 x per dag 15min wandelen.
Tips die ik heb gekregen van fysio voor vanaf 16 weken: elke werkdag Nederland in beweging doen (kan je ook later op dag terugkijken), 1 x per week Pilates filmpje op YouTube en elke middag uur wandelen met na 30min paar min pauze!
Wellicht heb je er iets aan!
2 jaar geleden
Lastig hè! Maar wees vooral ook trots op je lichaam. Je hebt een baby gemaakt een pittige bevalling gehad en je lichaam is ook nu nog heel hard aan het werken voor de borstvoeding! Ik geef zelf ook bv en zowel nu als bij mijn 1e kindje duurde het echt lang voordat ik weer op mijn oude gewicht was. Ben dat nu ook nog niet hoor! Nog zeker 7-8 kg te gaan. Ik vind het niet zo erg omdat ik weet dat het uiteindelijk wel weer normaal wordt. Tuurlijk baal ik wel eens dat ik lang niet al mijn kleding pas of het niet mooi (meer) staat maar ik gun mezelf dan dat ik nu gewoon even voor de tussentijd wat kleding koop in grotere maten zodat ik me in ieder geval prettiger voel bij mijn lichaam/ gewicht. (En dat lukt heus niet altijd!). Bij mijn 1e was het voor mij lastig om de bv goed op gang te houden en heb ik een tijdje koemelkeiwitvrij gegeten waardoor ik extra goed op moest letten dat ik voldoende voedingsstoffen binnenkreeg. Ik at toen wel 8 boterhammen op een dag bijv maar nog had ik toen honger.
Wat mij nu erg helpt, zeker op drukke dagen met de kleine / kleintjes is structuur in de dag qua eten:
- ontbijt elke dag met havermout
- na elke voeding drink ik een groot glas water of thee (lukt niet altijd en snachts doe ik dat niet meer nu)
- rond 10u/ 10:30u twee stuks fruit. Als ik weet dat ik drukke dagen voor de boeg heb maak ik veel fruit alvast gesneden klaar in een vacuüm verpakking zet ik dat in de koelkast zodat ik voor drie dagen wat heb (en voor de peuter)
- rond 12u 6 boterhammen met zoveel mogelijk gezond / mager beleg zoals kipfilet. Als ik minder brood eet krijg ik heel veel zin om te snacken en blijf ik honger houden
- tussendoortjes handje nootjes en ik probeer komkommer en tomaatjes voor te snijden voor een paar dagen. Lukt niet altijd
- bij de koffie een stukje pure chocolade omdat ik anders trek krijg ik iets zoets (tip van de verloskundige tijdens mijn zwangerschap)
- van een ei raak je ook langer vol dus dat soms op brood. Of bijv een bakje kwark ik de middag met havermout (dat deed ik tijdens mijn zwangerschap anders at in alles wat los en vast zat)
Ik probeer elke dag minimaal 7000 stappen te zetten maar dit lukt lang niet altijd en heb nog veel bekkenklachten waardoor het ook vaak niet kan en ik juist moet rusten.
2 jaar geleden
Reactie op 1995_
Oeh! Ik schrik er wel van dat je vanad 1400 pas eet. Een tip: smeer de avond van te voren boterhammen, doe in een koeltasje en zet naast je bed zodat je t in de ochtend meteen kan opeten. Of bijv fruit zoals een banaan. Koekje zoals sultana. Als je maar meteen iets binnen krijgt in de ochtend. Ook een fles water naast je bed zetten! Voor jezelf zorgen is nog veel belangrijker want dan kan je nog beter voor je kindje zorgen! Je lichaam verbrandt zoveel energie met borstvoeding dat t belangrijk is om je lichaam te blijven voeden!!
2 jaar geleden
Reactie op 1995_
Dat is wel heel laat en eet je dus echt te weinig. Hoe hou je het vol ook 🙈 ik zou echt omvallen haha.
Vooral tijdens borstvoeding periode zou ik toch proberen wat meer te eten. Je bent er zelf ook nog hè 😊 wat hier ook al wel gezegd is; je kan ook al ontbijtjes klaar zetten zoals bijv overnight oats. Havermout is ook goed voor je productie 😁