118 Reacties
één jaar geleden
Bij mij begint het te lukken maar vooral in de ochtend wanneer hij nog niet veel prikkels gekregen heeft. Ik laat hem wat memmeren ( niet huilen!!) En begint sinds een paar dagen zijn eigen slaap te vinden. Ik zorg wel voor een Prikkelvrije ruimte! In de namiddag/ avond moet ik hem meestal wel nog in slaap wiegen omdat hij dan zo overprikkeld is
één jaar geleden
Als je kijkt naar de basis van slapen, is slapen geen vaardigheid, maar een normale functie van het lichaam.
Slapen is niet aan te leren (en ook niet af te leren), maar net als ontlasten of zweten een normaal proces.
Dus slapen leren aan je kindje? Onzin!
Maar dat alleen in slaap vallen dan?
Nou... dat vereist groei. Voornamelijk emotionele groei, groei van het brein.
Want tot een kindje zichzelf kan kalmeren, is de ouder een belangrijke factor in het kunnen ontspannen, reguleren en in slaap vallen.
Moet je dat dan afdwingen?
Nee!
Laat je baby'tje baby'tje zijn en ben er voor hem/ haar. Wij zijn één van de weinige culturen waarbij het kindje zo snel mogelijk alleen op een kamertje moet slapen. Echt... ze zijn maar zo kort klein.
één jaar geleden
Reactie op M123456789
Als je kijkt naar de basis van slapen, is slapen geen vaardigheid, maar een ...
Helemaal mee eens.
één jaar geleden
Onze baby slaapt goed vanaf zijn geboorte. We leggen hem wakker weg bij vermoeidheidssignalen en hij valt zelf snel in slaap, zonder huilen. Wij doen hier dus verder eigenlijk niks voor. Zoals al genoemd denk ik ook dat je je baby niet echt kan leren slapen maar dat dit proces bij elke baby anders verloopt. Je kan het natuurlijk wel ondersteunen door goed te letten op prikkels, wakkertijd, vermoeidheidssignalen en omgeving etc. Wij gebruiken bijvoorbeeld ook altijd dezelfde volgorde bij wakker worden. Eerst een schone luier, dan drinken, even spelen, knuffelen of wandelen en daarna (soms eerst nog wat drinken) weer slapen. Door altijd dezelfde volgorde aan te houden biedt dit voorspelbaarheid. We houden ongeveer maximaal 1,5 uur wakker aan en dit werkt goed. Maar echt niet elke dag is hetzelfde hoor en hier ook nog wel zoeken soms haha.
één jaar geleden
Reactie op M123456789
Ik ben het inhoudelijk grotendeels eens met wat je zegt hoor. Maar TS vraagt hier niet om een oordeel. Als een ouder zijn/haar kindje graag wat liever in eigen bedje wil laten slapen, is daar niks mis mee en heeft dat toch niks met afdwingen te maken?
één jaar geleden
Reactie op Antje123
Ik ben het inhoudelijk grotendeels eens met wat je zegt hoor. Maar TS vraag ...
Klopt. Het afdwingen gaat over het zelf in slaap vallen.
Uiteindelijk moet ook iedereen helemaal zelf weten wat hij/ zij doet. Het was alleen bedoeld om het in perspectief te plaatsen.
één jaar geleden
Reactie op M123456789
Ik begrijp zeker wat je bedoelt en ben het er ook mee eens dat een baby zeker zijn ouders nodig heeft om alles te leren. Maar bekijk het dan eens anders , wanneer je kindje naar de crèche gaat zullen ze hem niet helpen om in slaap te brengen. Sterker nog ze doen zijn slaapzak aan en leggen hem gewoon in bed zonder een knuffel te krijgen of wat dan ook ( zoals thuis wel gebeurt, wat zeker goed is he!) Maar hoe alleen en kil moet het dan niet voelen in de crèche als ze nooit maar dan ook nooit eerder dit gevoel leren kennen hebben. De angst moet nog zoveel groter zijn, in een huis die niet ruikt naar je mama of papa , een bed die niet van jou is, bij nog zovele andere kinderen... ik heb toch liever dat ik hem iets wat kan voorbereiden op dit gevoel door een klein beetje het ritme van de crèche na te bootsen maar dan wel met veel meer liefde
één jaar geleden
Reactie op Antje123
Ik ben het inhoudelijk grotendeels eens met wat je zegt hoor. Maar TS vraag ...
Inderdaad! Ook omdat ik er anders als moeder zelf aan onderdoor ga. Ik vind de teleurstelling elke keer als het wéér niet lukt zo zwaar worden. Mede ook omdat hij over een paar weken naar de opvang ‘moet’ en daar aan z’n lot overgelaten wordt (even cru gezegd, ik weet dat ze daar heel erg hun best doen. Maar daar gaan ze geen uren wiegen met hem). Ik denk dat ik zelf ook een leukere moeder kan zijn als ik wat meer rust voor mezelf heb (als in, hij plakt de hele dag vast aan me in de draagzak nu, zelfs als ik naar de wc moet bij wijzen van spreken)
één jaar geleden
Ik heb nu het boek baby in droomritme uit. Maar moet eerlijk zeggen, ik mis toch nog wel een beetje de ‘handleiding’. Volgens mij is het de bedoeling dat ik mijn zoontje wakker op bed leg. Als hij dan huilt, troosten in bed. Als dat niet lukt uit bed halen en troosten? Zodra hij weer rustig is, weer terug naar bed. Klopt dat een beetje? Want hoe lang blijf je bezig dan? Ik heb hem nu al wel 9 keer terug in bed gelegd. Maar de tijd tikt door.. en hoe lang moet je dit dan doen? Daarnaast begint ‘ie gelijk al te huilen als ik al buk boven zijn bedje.. en hij wordt na 30 min standaard weer wakker. Wat moet je dan doen?
één jaar geleden
Reactie op fekri
Ik heb nu het boek baby in droomritme uit. Maar moet eerlijk zeggen, ik mis ...
Geen tijd om al je vragen te beantwoorden (sorry!!), maar had je deze al eens al tip gehad: https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/het-4-s-ritueel/
Die is behoorlijk concreet!
één jaar geleden
Heel herkenbaar! Ik was ook benieuwd naar andere ervaringen. Goed om zo een realistischer beeld te krijgen -ik lees bij de ene baby gaat het makkelijker dan bij de ander.
Onze kleine meid is 3 maanden. Ze slaapt echt goed en in haar eigen bed. Maar alleen als we haar in slaap wiegen of zingen, vooraf ook nog drinken. Als ze moe is en ik leg haar in bed dan gaat ze of huilen of ‘spelen’. Als ze huilt pak ik haar altijd op, dat past het beste bij mijn aanpak. En als ze speelt dan slaapt E na een uur nog niet. Dus bij ons werkt het ook nog niet. Soms probeer ik het als ik er fe energie voor heb om haar wakker in bed te leggen. En als is die energie niet heb dan wieg ik haar gewoon. Uiteindelijk moet ze wel voldoende slaap pakken en een vermoeide baby is niet blij.
Ik ben benieuwd naar de vooruitgang van iedereen. Ik zal over een paar weken ook een update geven. Succes moeders, jullie doen het hartstikke goed
één jaar geleden
Hier zijn we inmiddels zo'n anderhalve week bezig met haar wakker in bed leggen en dat gaat wonderbaarlijk goed!
Veel beter dan verwacht! Ik was tegen het 'laten huilen', zelfs al is het maar voor vijf minuutjes. Nu moet ik zeggen dat er zoveel meer rust is gekomen!
De eerste 2 a 3 dagen waren onwennig, maar nu zijn we pro in het 'verstaan' van haar huiltjes geworden.
Het is meestal eventjes jammeren voor ze in slaap valt. Het troosten doen we terwijl ze in bed ligt, behalve als ze echt overstuur is. Sinds we deze aanpak hanteren slaapt ze beter, ze is meer tevreden, huilt minder enz.
Ook kan ze nu zelfstandig naar de volgende slaapcyclus mocht ze tussendoor wakker worden.
Ik heb meer mijn handen vrij en volg haar verder op de camera van de babyfoon.
Heel blij met het resultaat!
Overigens helpen we haar in de avond en nacht wel in slaap.
één jaar geleden
Hier lukt het meestal wel om zelfstandig in slaap te vallen (met 4s ritueel), maar is er een nieuw probleem. Ze valt wel in slaap ( ik zie haar gewoon in slaap doezelen), maar slaapt niet(door). Meestal is ze vrijwel direct weer wakker van ??? , als ik geluk heb slaapt ze een kwartier maar nooit langer. 🤭ik probeer het zeker 4x opnieuw.. met als resultaat dat ze toch weer lekker bij mama in de draagzak slaapt, want ze moet toch ergens aan haar slaapjes komen ❤️
één jaar geleden
Reactie op Doppiej
Hier lukt het meestal wel om zelfstandig in slaap te vallen (met 4s ritueel ...
Ah dat herken ik ook wel soms. Denk in ons geval een sprongetje. Zou dat het ook bij jullie kunnen zijn?
Inderdaad slaapt ze in de draagdoek langer en ik denk dieper...
Mocht ze echt slecht geslapen hebben overdag, dan doen we weleens het einde middag slaapje bij mijn man of mij.
Ik begrijp het als moeders kiezen om vanwege betere slaap de baby te dragen. Ik heb dat in het begin ook veel gedaan, maar het begon me echt op te breken.
Ik heb een keizersnede gehad en last van mijn bekken. Op deze manier werkt het voor ons heel goed. Een soort gulden middenweg.
Ze heeft een extra verduisterde slaapkamer, white noise en ze ligt ingebakerd. In de draagdoek word het ook steeds lastiger haar in slaap te krijgen omdat ze super alert is en haar ogen niet wil dicht doen haha.
één jaar geleden
Reactie op Aznag
Ah dat herken ik ook wel soms. Denk in ons geval een sprongetje. Zou dat he ...
Wat heb je gedaan om ervoor te zorgen dat ze de slaapjes aan elkaar koppelt? Bij mij gaat het gelukkig ook al een stuk beter met haar in bed leggen. Alleen zijn het slaapjes van 45 minuten. Waar ik al super blij mee ben hoor!!
één jaar geleden
Reactie op Divegirl
Wat heb je gedaan om ervoor te zorgen dat ze de slaapjes aan elkaar koppelt ...
Nou ze koppelt ze nog niet aan elkaar helaas. Ik zie op de babyfoon dat ze vaak wakker word na 20 - 45 minuten, maar ze huilt niet. Dus ze ligt een poosje te woelen en d'r hoofdje beweegt van links naar rechts. Soms komt er een klein geluidje of eventjes gejammer van frustratie dat het slapen niet lukt, maar vervolgens valt ze zelfstandig weer in slaap.
Soms blijft ze wakker tot het weer tijd is om te voeden, dat is dan niet anders.
Maar mijn vader zei altijd 'al slaap je niet, dan rust je toch'. Dus een prikkelarme donkere omgeving lijkt me dan beter dan ze uit bed halen om het te rekken tot de volgende voeding.
Maar ook hier kan het slapen beter hoor. Echter schijnt het normaal te zijn voor de leeftijd. Wordt vanzelf beter volgens internet.